De wijk Poelgeest is regelmatig in het nieuws. Hier een bloemlezing van artikelen uit het Leidsch Dagblad (tenzij anders vermeld). |
||
donderdag
10 november 2005, |
Over een toekomstige tunnelverbinding Poelgeest-Merenwijk onderdoor de spoorweg wordt al een aantal jaren gesteggeld. Het project telt zowel voor- als tegenstanders maar nu het eenmaal zover is dat het in plaats van een voetgangers-, fiets- en bustunnel mede een doorgang voor alle autoverkeer wordt, wordt de wijk Poelgeest straks opgezadeld met een grote verkeerstoename. Ruwweg geschat gaan er dan iedere dag zo'n 5300 auto's meer door de wijk van oost naar west. Intussen zijn B&W zonder meer van plan om tijdens de spitsuren een uit de grond oprijzende spitspaal te plaatsen a la Almondeweg. Vanwege die noodzakelijke maatregel worden nut en noodzaak van de tunnel betwijfeld. De gemeenteraad van Oegstgeest vraagt door middel van een brief aan de Leidse gemeenteraad de realisering van de tunnel te willen heroverwegen. De gemeente Oegstgeest acht zich ongelukkig met een tunnel die geschikt is voor alle verkeer. Het creëert met recht een sluiproute door de wijk die leidt tot genoemde 5300 autobewegingen per dag'extra. De raad wijst erop dat langs de route tevens een basisschool aanwezig is. "Ook de bewoners van de Merenwijk in Leiden zijn, gezien de verwachte toename van verkeer hier niet blij mee", aldus de Oegstgeester raad aan het adres van hun Leidse collega's.Gezien de adviezen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft de gemeente Oegstgeest al in een zeer vroeg stadium besloten dat een doorgang van auto's door de tunnel gereguleerd gaat worden door een spitspaal en wel op zo'n manier dat het verkeersgedrag door de wijk Poelgeest acceptabel blijft. Feitelijk betekent dit dat de tunnel het grootste gedeelte van de tijd 'dicht' zal zijn voor autoverkeer. De gemeenteraad van Oegstgeest vraagt haar Leidse collega's of zij gezien het voorstaande en de hoge kosten willen heroverwegen of de tunnel echt noodzakelijk is. "De beperkingen die de gemeente Oegstgeest gedwongen is op te leggen met het oog op de leefbaarheid in de wijken Poelgeest en Poelmeer, zullen het praktisch nut voor beide gemeenten zeer laag maken. Mocht u van mening zijn dat er toch een tunnel moet komen, dan willen wij u vragen om te heroverwegen of deze tunnel uitgevoerd moet worden als 2-wegsautotunnel. In de ogen van de gemeente Oegstgeest is een 1-wegtunnel geschikt voor langzaam verkeer, nooddiensten en openbaar vervoer een goed alternatief'. Een schatting leert dat dit in de kosten voor alle partijen samen l miljoen euro lager uitvalt. Thans is het bedrag begroot op bijna 3 miljoen euro waarvan een deel door de gemeente Leiden nog niet is gedekt. "Ook dit bedrag komt vrij bij het niet realiseren van de tunnel of wordt lager bij het realiseren van een l wegstunnel", aldus de brief van de voltallige gemeenteraad van Oegstgeest aan die van Leiden. Door Antoon Koch |
|
donderdag
10 november 2005, |
Oegstgeestse
raad naar de Leidse raad gestuurd is. Ik hoop dat de raadsleden de tunnel
nog eens in heroverweging willen nemen, temeer omdat het praktisch nut
van een autotunnel met alle verkeersbelem-merende maatregelen aan onze
kant, bijna nihil is. Verder kost het Leiden een hoop geld om de tunnel
aan te leggen; ook Oegstgeest zou graag op deze post besparen." |
|
donderdag
30 november 2005, |
Nieuwe
ophaalbrug verbindt wandelroutes Leiden en Oegstgeest |
|
„Alweer een doorgaande route van Leiden naar Oegstgeest," werd er gekscherend opgemerkt door een wandelende Oegst-geestenaar toen de brug gesloten werd, „als we nu maar geen tol hoeven te betalen." De opening van de nieuwe verbinding was door een groep enthousiastelingen, waaronder de Leidse wethouder, al gevierd met een frisse wandeling door het Heempark. De verbindingsroute tussen de parken is dankzij de gezamenlijke inspanning van de gemeente Oegstgeest en de gemeente Leiden tot stand gekomen. Een deel van de route loopt over het terrein van de stichting Oud-Poelgeest, die haar terrein hiervoor permanent openstelt voor wandelaars. De regio (Holland Rijnland) en de Provincie hebben met de realisatie van dit project een eerste stap gezet in de uitwerking van het 'Masterplan Aaneenschakelen Landgoederen' (MAL), waarin gestreefd wordt om natuur in en om de stad beter bereikbaar te maken. Na de wandeling werd er aan de genodigden een hapje en een drankje aangeboden door de kasteelheer van Oud Poelgeest. Wethouder Mackay, die er als eerste speechte, noemde het 'uniek in Nederland dat er drie natuurgebieden op deze manier met elkaar worden verbonden'. „Verder hoop ik dat veel Leidenaren over deze brug heen ons dorp komen bewonderen. En omgekeerd natuurlijk," haastte hij zich eraan toe te voegen. Zijn collega Van der San-de noemde het 'een eer om op andermans grondgebied te mogen spreken'. „Het is hier een mooi stuk Oegstgeest," sprak hij, „met een kleine ingreep hebben we nu veel mogelijk gemaakt. Ik hoop dat wij als goede buren elkaar de brug blijven toewerpen." | De wethouders Mackay van Oegstgeest en Van der Sande van Leiden naderen elkaar op de nieuwe brug. (foto's Monica van der Stap) |
|
donderdag
30 november 2005, |
'De
toename van het verkeer zal enorm zijn'
het
tunnelproject verantwoordelijke wethouder De Ruijter heeft ook gelezen
wat er in de commissie Economie en Verkeer aan de orde is geweest. „Het
zijn herkenbare woorden die wethouder Hessing uitsprak; hij heeft gebruik
gemaakt van woorden die ik al eerder heb gesproken." Gaat Oegstgeest
binnenkort met Leiden om de tafel zitten, nu de Leidse raad dat haar
wethouder als huiswerk heeft meegegeven? „Ik hoef niet meer met Leiden
te overleggen," stelt De Ruijter duidelijk, „Ik heb besloten dat
er een spitspaal komt. Er zijn afspraken gemaakt met de Oegstgeestse
raad, en daar houd ik mij aan. Wij hebben een autonome bevoegdheid om
verkeersremmende maatregelen in Poelgeest te treffen, daar valt niets
meer over te bespreken. We hebben in het gemeentehuis al een definitief
standpunt ingenomen," aldus een stellige wethouder. |
|
donderdag
09 december 2005, |
Oegstgeest-De gemeente Leiden heeft Oegstgeest in verwarring gebracht door een bedrag van 173.000 euro opzij te zetten voor de Vissersbrug en de Poelgeestbrug over de Haarlemmertrekvaart. Tot verbijstering van wethouder Mackay, de Oegstgeester raad en de nieuwe eigenaar van de trekvaart, Menno Smitsloo. Leiden, Oegstgeest en Smitsloo verschillen hartgrondig van mening over wie moet opdraaien voor het achterstallig onderhoud aan de bruggen. Smitsloo zegt: Oegstgeest moet de bruggen onderhouden. Oegstgeest zegt: Leiden moet betalen. En Leiden zegt: wie er ook betaalt, wij in elk geval niet. Niet voor niets bood Leiden de vaart voor één euro te koop aan, op voorwaarde dat de koper zou opdraaien voor alle onderhoudskosten. Om die reden bedankte Oegstgeest voor het aanbod. Alleen als Leiden geld toe zou geven, had Oegstgeest de trekvaart willen overnemen. Smitsloo hapte uiteindelijk wel toe. De 1,7 ton die in de Leidse collegestukken opduikt, komt daarom als een verrassing. Oegstgeest heeft al een juridische procedure lopen tegen de buurgemeente om die tot betaling van het bruggenonderhoud te dwingen. ,,Dit is volstrekt nieuw voor me, ik wist hier niets van'', zei woensdag een verbaasde wethouder Mackay toen het raadslid De Blaeij (CDA) met zijn vondst op de proppen kwam. ,,Ik weet duizend procent van niks'', zegt ook Smitsloo. ,,Maar als ik Oegstgeest was, zou ik er blij mee zijn.'' Is Leiden onverhoopt toch door de knieën gegaan? Nee, laat een woordvoerder van de gemeente Leiden weten. Het bedrag is ooit gereserveerd toen de vaart nog niet verkocht was. De 173.000 zijn niet meer van toepassing. De strijd tussen de gemeenten gaat dus door. Silvan Schoonhoven |