De wijk Poelgeest is regelmatig in het nieuws.
Hier een bloemlezing van artikelen uit het Leidsch Dagblad (tenzij anders vermeld).

donderdag 10 november 2005,
VVD initiatief:
Schrap de tunnel Merenwijk/Poelgeest


Uit: Oegstgeester Courant

Terug naar persoverzicht

Over een toekomstige tunnelverbinding Poelgeest-Merenwijk onderdoor de spoorweg wordt al een aantal jaren gesteggeld. Het project telt zowel voor- als tegenstanders maar nu het eenmaal zover is dat het in plaats van een voetgangers-, fiets- en bustunnel mede een doorgang voor alle autoverkeer wordt, wordt de wijk Poelgeest straks opgezadeld met een grote verkeerstoename. Ruwweg geschat gaan er dan iedere dag zo'n 5300 auto's meer door de wijk van oost naar west. Intussen zijn B&W zonder meer van plan om tijdens de spitsuren een uit de grond oprijzende spitspaal te plaatsen a la Almondeweg. Vanwege die noodzakelijke maatregel worden nut en noodzaak van de tunnel betwijfeld. De gemeenteraad van Oegstgeest vraagt door middel van een brief aan de Leidse gemeenteraad de realisering van de tunnel te willen heroverwegen.

De gemeente Oegstgeest acht zich ongelukkig met een tunnel die geschikt is voor alle verkeer. Het creëert met recht een sluiproute door de wijk die leidt tot genoemde 5300 autobewegingen per dag'extra. De raad wijst erop dat langs de route tevens een basisschool aanwezig is. "Ook de bewoners van de Merenwijk in Leiden zijn, gezien de verwachte toename van verkeer hier niet blij mee", aldus de Oegstgeester raad aan het adres van hun Leidse collega's.
Gezien de adviezen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft de gemeente Oegstgeest al in een zeer vroeg stadium besloten dat een doorgang van auto's door de tunnel gereguleerd gaat worden door een spitspaal en wel op zo'n manier dat het verkeersgedrag door de wijk Poelgeest acceptabel blijft. Feitelijk betekent dit dat de tunnel het grootste gedeelte van de tijd 'dicht' zal zijn voor autoverkeer. De gemeenteraad van Oegstgeest vraagt haar Leidse collega's of zij gezien het voorstaande en de hoge kosten willen heroverwegen of de tunnel echt noodzakelijk is. "De beperkingen die de gemeente Oegstgeest gedwongen is op te leggen met het oog op de
leefbaarheid in de wijken Poelgeest en Poelmeer, zullen het praktisch nut voor beide gemeenten zeer laag maken. Mocht u van mening zijn dat er toch een tunnel moet komen, dan willen wij u vragen om te heroverwegen of deze tunnel uitgevoerd moet worden als 2-wegsautotunnel. In de ogen van de gemeente Oegstgeest is een 1-wegtunnel geschikt voor langzaam verkeer, nooddiensten en openbaar vervoer een goed alternatief'. Een schatting leert dat dit in de kosten voor alle partijen samen l miljoen euro lager uitvalt. Thans is het bedrag begroot op bijna 3 miljoen euro waarvan een deel door de gemeente Leiden nog niet is gedekt. "Ook dit bedrag komt vrij bij het niet realiseren van de tunnel of wordt lager bij het realiseren van een l wegstunnel", aldus de brief van de voltallige gemeenteraad van Oegstgeest aan die van Leiden.

Door Antoon Koch

donderdag 10 november 2005,
Alles uit de kast om de tunnel te voorkomen

Uit: Witte Weekblad

Terug naar persoverzicht


Oegstgeest - De commissie Poelgeest sprak op 9 november 2004, een jaar geleden alweer, haar bindende advies uit over de tunnel tussen de Leidse Merenwijk en Poelgeest. Was de uitspraak eerst dat er een langzaam verkeer tunnel zou moeten komen, later bleek, na tussenkomst van het Leidse college, dat er in het convenant al sprake was van een autotunnel tussen beide wijken.
door Willemien Timmers


Oegstgeest kon niets anders dan zich bij het besluit neerleggen maar blij was ze er niet mee, al was het alleen maar om de behoorlijke uitgave die aan de autotunnel verbonden is. In het totaal kost de tunnel 7 miljoen euro, waarvan Oegstgeest een groot deel voor haar rekening moet nemen. Nu de definitieve besluitvorming in de Leidse raad in zicht komt, zetten diverse Oegstgeestenaren nog één keer alles op alles om 'de buren' ervan te overtuigen dat er óf geen tunnel, of een slechts een tunnel voor langzaam verkeer moet komen.

Brief

Ook Ralph van den Hoek van de Oegstgeester VVD- fractie laat het er niet bij zitten. Toen hij hoorde van het initiatief van Karin Rosdorff uit Poelgeest om zoveel mogelijk handtekeningen tégen een autotunnel tussen Poelgeest en de Merenwijk te verzamelen en deze op 17 november aan te bieden aan de Leidse gemeenteraad, wilde hij niet achterblijven. Daarom heeft Van den Hoek in de begrotingsraad van vorige week dinsdag de 'tunnelbrief op de agenda geplaatst. Na wat aanpassingen is er besloten de brief te sturen naar de Leidse collega's. „Dit is onze laatste kans om invloed op de tunnel uit te oefenen," zegt Van den Hoek, „daarom heb ik samen met mijn fractie een brief samengesteld die namens de gehele


De plek tussen Poelgeest en de Merenwijk waar de tunnel zou moeten komen,
(foto Willemien Timmers)

Oegstgeestse raad naar de Leidse raad gestuurd is. Ik hoop dat de raadsleden de tunnel nog eens in heroverweging willen nemen, temeer omdat het praktisch nut van een autotunnel met alle verkeersbelem-merende maatregelen aan onze kant, bijna nihil is. Verder kost het Leiden een hoop geld om de tunnel aan te leggen; ook Oegstgeest zou graag op deze post besparen."
'Als er in de Leidse raad moties zijn om de tunnel geheel te schrappen, zullen wij die van harte toejuichen'
Van den Hoek kreeg welwillende reacties uit de Oegstgeestse raad: Alle Oegstgeester partijen stonden sympathiek tegenover het sturen van een brief. De brief roept de Leidse raadslieden op om nóg eens na te denken over de tunnel: „De gemeenteraad van Oegstgeest wil haar Leidse collega's dan ook vragen of zij, gezien het voorstaande (handelend over de verkeersdruk) en de hoge kosten voor beiden gemeenten, wil heroverwegen of de tunnel echt noodzakelijk is. De beperkingen die de gemeente Oegstgeest gedwongen is op te leggen met het oog op de leefbaarheid in Poelgeest en Poelmeer zullen het praktisch nut van de tunnel voor beide gemeenten zeer laag maken." „Als er in de Leidse raad moties zijn om de tunnel geheel te schrappen, zullen wij die
van harte toejuichen. We hopen dat er niet alleen gehamerd zal worden op de 'principekwestie' maar dat men nadenkt over het investeren van heel veel geld, in iets waar men uiteindelijk niets aan heeft," aldus Van den Hoek.

Geen geld
Of de Leidse raad gevoelig is voor de Oegstgeeste argumenten is niet duidelijk. Zowel Progressief Oegstgeest als de VVD hebben na een halve week nog niets van hun Leidse collega's gehoord. „Op zich verbaast me dat niet," zegt VVD-fractievoorzitter Huizing, „toch verwacht ik dat er mensen zijn die nadenken." Wat er op 8 november in de Leidse raad bij de behandeling van de financiële kant van de tunnel gaat gebeuren, moet worden afgewacht. Wel is duidelijk dat het College niet erg open zal staan voor moties en amendementen. Zij lijkt te vinden dat het na al die jaren maar eens uit moet zijn met de discussie rond de tunnel. Toch zijn er Leidse raadsleden die extra aandacht willen voor het verloop van de tunnelkwestie. „De Christenunie zal op de vergadering een amendement indienen om nog geen geld voor de tunnel beschikbaar te stellen zolang er geen discussie over het verkeerscircula-tierapport is geweest. Het is beter pas hierna besluiten te nemen," zegt fractievoorzitter Filip van As. En ook al is er al veel gezegd over de tunnel,
volgens hem is het goed over de toekomstige verkeerssituatie na te denken en te praten, alvorens er geld voor de tunnel wordt gereserveerd. Of de andere partijen hem hierin zullen steunen, moet worden afgewacht. Groen Links is mogelijk een medestander.

Volhouden

Karin Rosdorff, die in de drie wijken Poelmeer, Poelgeest en de Merenwijk handtekeningen tegen een autotunnel aan het verzamelen is, gelooft nog in de mogelijkheid tot verandering. „Ik houd vol, want zoals dingen nu lopen is het een aantasting van de democratie." Zij zal op donderdag 17 november de petitie met handtekeningen overhandigen aan de Leidse gemeenteraad, en hoopt dat 'vele mensen middels hun aanwezigheid, de petitie zullen ondersteunen.'
Mevrouw Rosdorff hoopt met haar uiteenzetting van nadelen van een autotunnel de raadsleden tot nadenken aan te zetten.
„Omdat een autotunnel meer nadelen dan voordelen oplevert, geen concrete behoefte van de inwoners van Poelgeest invult en contraproductief werkt ten aanzien van terugdringen korte autoritten, roepen wij de gemeenteraad van Leiden op te besluiten de verkeersfunctie van de tunnel te beperken tot openbaar vervoer, hulpdiensten, fietsers en voetgangers," aldus de petitie.


donderdag 30 november 2005,
Nieuwe ophaalbrug verbindt wandelroutes Leiden en Oegstgeest

Uit: Witte Weekblad

Terug naar persoverzicht

Nieuwe ophaalbrug verbindt wandelroutes Leiden en Oegstgeest
'Unieke verbintenis tussen stad en dorp'


Oegstgeest - Oegstgeest en Leiden ontmoetten elkaar vrijdagmiddag 18 november op een erg sympathieke manier. De Leidse wethouder Van der Sande van Wijkbeheer en de heer Mackay, wethouder Ruimtelijke Ordening gemeente Oegstgeest, gaven elkaar midden op een smal bruggetje een hand en presentjes, nadat 'Oegstgeest' de brug had neergelaten die een onderdeel vormt in het verbinden van de natuurgebieden Heempark, Leidse Hout en Oud-Poelgeest.

door Willlemien Timmers

„Alweer een doorgaande route van Leiden naar Oegstgeest," werd er gekscherend opgemerkt door een wandelende Oegst-geestenaar toen de brug gesloten werd, „als we nu maar geen tol hoeven te betalen." De opening van de nieuwe verbinding was door een groep enthousiastelingen, waaronder de Leidse wethouder, al gevierd met een frisse wandeling door het Heempark. De verbindingsroute tussen de parken is dankzij de gezamenlijke inspanning van de gemeente Oegstgeest en de gemeente Leiden tot stand gekomen. Een deel van de route loopt over het terrein van de stichting Oud-Poelgeest, die haar terrein hiervoor permanent openstelt voor wandelaars. De regio (Holland Rijnland) en de Provincie hebben met de realisatie van dit project een eerste stap gezet in de uitwerking van het 'Masterplan Aaneenschakelen Landgoederen' (MAL), waarin gestreefd wordt om natuur in en om de stad beter bereikbaar te maken. Na de wandeling werd er aan de genodigden een hapje en een drankje aangeboden door de kasteelheer van Oud Poelgeest. Wethouder Mackay, die er als eerste speechte, noemde het 'uniek in Nederland dat er drie natuurgebieden op deze manier met elkaar worden verbonden'. „Verder hoop ik dat veel Leidenaren over deze brug heen ons dorp komen bewonderen. En omgekeerd natuurlijk," haastte hij zich eraan toe te voegen. Zijn collega Van der San-de noemde het 'een eer om op andermans grondgebied te mogen spreken'. „Het is hier een mooi stuk Oegstgeest," sprak hij, „met een kleine ingreep hebben we nu veel mogelijk gemaakt. Ik hoop dat wij als goede buren elkaar de brug blijven toewerpen."

De wethouders Mackay van Oegstgeest en Van der Sande van Leiden naderen elkaar op de nieuwe brug. (foto's Monica van der Stap)

donderdag 30 november 2005,
Handtekeningen houden tunnel niet tegen

Uit: Witte Weekblad

Terug naar persoverzicht

'De toename van het verkeer zal enorm zijn'
Handtekeningen houden tunnel niet tegen


door Willemien Timmers

Oegstgeest - De 520 handtekeningen die Karin Rosdorff-Molevelt namens de inwoners van Poelgeest en de Merenwijk aan de Leidse raad overhandigde, konden niet voorkomen dat de meerderheid van diezelfde raad vorige week donderdag akkoord ging met de aanleg van de tunnel tussen Poelgeest en de Leidse Merenwijk. De SP en de ChristenUnie waren de enigen die zich wel in de bezwaren van de Poelgeestse verplaatsten.„Met de tunnel worden er problemen gecreëerd," zegt Rosdorff, „die we straks weer met dure middelen moeten oplossen. Er gaat een enorme toename komen van het verkeer in Poelgeest. Wethouder Messing erkende dat met de komst van het sluipverkeer de leefbaarheid van de wijk Poelgeest onder spanning komt te staan. Er is dan ook afgesproken dat er verkeersremmende maatregelen zullen worden getroffen. Toch maak ik me zorgen, vooral als er over specifieke maatregelen wordt gezegd: „Dat zullen we in de toekomst dan wel zien..". Het blijft dan te vaag. Hoe ligt het budget voor deze maatregelen en wie betaalt de kosten?"

De Ruijter: 'Ik hoef niet meer met Leiden te overleggen'


Karin Rosdorff zal, samen met de wijkvereniging niet stilzitten om haar wijk, Poelgeest, leefbaar te hou-den. De Leidse raad gaf wethouder Ruud Hessing mee dat hij samen met Oegstgeest moet zoeken naar de mogelijkheden om eventueel sluipverkeer te ontmoedigen. Een voorwaarde van de Leid-
se raad om akkoord te gaan met een autotunnel is dat wethouder Hessing samen met de gemeente Oegstgeest gaat zoeken naar mogelijkheden om sluipverkeer te ontmoedigen. De in Oegstgeest voor


Wethouder De Ruijter: „Wij hebben een autonome bevoegdheid om verkeersremmende maatregelen in Poelgeest te treffen, daar valt niets meer over te bespreken." (foto Willemien Timmers)

het tunnelproject verantwoordelijke wethouder De Ruijter heeft ook gelezen wat er in de commissie Economie en Verkeer aan de orde is geweest. „Het zijn herkenbare woorden die wethouder Hessing uitsprak; hij heeft gebruik gemaakt van woorden die ik al eerder heb gesproken." Gaat Oegstgeest binnenkort met Leiden om de tafel zitten, nu de Leidse raad dat haar wethouder als huiswerk heeft meegegeven? „Ik hoef niet meer met Leiden te overleggen," stelt De Ruijter duidelijk, „Ik heb besloten dat er een spitspaal komt. Er zijn afspraken gemaakt met de Oegstgeestse raad, en daar houd ik mij aan. Wij hebben een autonome bevoegdheid om verkeersremmende maatregelen in Poelgeest te treffen, daar valt niets meer over te bespreken. We hebben in het gemeentehuis al een definitief standpunt ingenomen," aldus een stellige wethouder.


donderdag 09 december 2005,
Oegstgeest verrast door 'spookbetaling'


Terug naar persoverzicht

 

Oegstgeest-De gemeente Leiden heeft Oegstgeest in verwarring gebracht door een bedrag van 173.000 euro opzij te zetten voor de Vissersbrug en de Poelgeestbrug over de Haarlemmertrekvaart. Tot verbijstering van wethouder Mackay, de Oegstgeester raad en de nieuwe eigenaar van de trekvaart, Menno Smitsloo.

Leiden, Oegstgeest en Smitsloo verschillen hartgrondig van mening over wie moet opdraaien voor het achterstallig onderhoud aan de bruggen. Smitsloo zegt: Oegstgeest moet de bruggen onderhouden. Oegstgeest zegt: Leiden moet betalen. En Leiden zegt: wie er ook betaalt, wij in elk geval niet. Niet voor niets bood Leiden de vaart voor één euro te koop aan, op voorwaarde dat de koper zou opdraaien voor alle onderhoudskosten. Om die reden bedankte Oegstgeest voor het aanbod. Alleen als Leiden geld toe zou geven, had Oegstgeest de trekvaart willen overnemen. Smitsloo hapte uiteindelijk wel toe.

De 1,7 ton die in de Leidse collegestukken opduikt, komt daarom als een verrassing. Oegstgeest heeft al een juridische procedure lopen tegen de buurgemeente om die tot betaling van het bruggenonderhoud te dwingen. ,,Dit is volstrekt nieuw voor me, ik wist hier niets van'', zei woensdag een verbaasde wethouder Mackay toen het raadslid De Blaeij (CDA) met zijn vondst op de proppen kwam. ,,Ik weet duizend procent van niks'', zegt ook Smitsloo. ,,Maar als ik Oegstgeest was, zou ik er blij mee zijn.''

Is Leiden onverhoopt toch door de knieën gegaan? Nee, laat een woordvoerder van de gemeente Leiden weten. Het bedrag is ooit gereserveerd toen de vaart nog niet verkocht was. De 173.000 zijn niet meer van toepassing. De strijd tussen de gemeenten gaat dus door.

Silvan Schoonhoven