De wijk Poelgeest is regelmatig in het nieuws.
Hier een bloemlezing van artikelen uit het Leidsch Dagblad (tenzij anders
vermeld). |
woensdag
5 januari 2005
Raad stemt unaniem in met bindend advies van commissie Poelgeest
Uit: Witte Weekblad
Terug
naar persoverzicht |
Ruijter:
„Wij als Oegstgeest kunnen doen wat we willen"
Oegstgeest - In een
vlot tempo glijdt de Raad in haar vergadering op 20 december door de agendapunten
heen maar moet vertragen bij de bespreking van het bindend advies van
de Commissie Poelgeest inzake de 'Merentunnel'.
Fractievoorzitter
Van Weeren van LO vraagt zich af of het vanwege de onzekerheid rondom
het financiële plaatje en de mogelijkheden van het treffen van ver-keersremmende
maatregelen wel verstandig is nu een besluit te nemen om in te stemmen
met het bindende advies. „In dit geval hoeft deze kwestie pas in januari
' verder behandeld te worden, .waardoor er, .mede door extra behandeling
in de commissie, meer duidelijkheid en zekerheid zal komen. We willen
nu van tevoren duidelijk weten waar we mee instemmen," aldus Van
Weeren, die niet het idee heeft dat de gemeente Leiden op een schopstoel
zit. „Ik heb nog niets vanuit de buurgemeente gehoord." De PrO fractie
kan zich de behoefte om de besluitvorming uit te stellen wel voorstellen:
„Zijn er garanties die gegeven kunnen worden over de autoluw-heid van
de wijk en de financiën rondom de bouw van de tunnel? Wij willen
vanuit het College graag resultaat zien. Ten slotte geldt The proof of
the pudding is in the eating." Het CDA en de VVD vinden dat het maken
van een besluit er nu toch van moet komen: „We kunnen het College niet
langer in hun hemd laten staan, we moeten meegaan met het bindend advies
van de Commissie Poelgeest," stelt de heer Smallenbroek van het CDA.
„Een bindend advies is een bindend advies. We kunnen als Oegstgeest niet
met twee monden spreken. Dit is politiek en praktisch gezien onwerkbaar."
Tevens hoopt hij dat de gemeente Leiden alsnog voor een lanezaam-verkeer
tun nel kiest. „Wellicht beslist Leiden anders als ze, met alle verkeersremmende
maatregelen in het achterhoofd, een autotunnel toch te duur vindt."
„We moeten nu vanuit Oegstgeest laten zien dat we actiegericht zijn, dat
we klaar zijn met de discussie rondom dit punt," vult de heer Huizing
van de VVD hem aan.
Realistisch
Wethouder De Ruijter meent dat er over het financiële plaatje geen
onduidelijkheid hoeft te bestaan. „Ook de commissie Poelgeest heeft navraag
gedaan naar de cijfers, zij wilden weten of de genoemde bedragen realistisch
waren. Natuurlijk kunnen we niet tot op de laatste euro zeggen wat de
tunnel gaat kosten maar de bedragen die genoemd worden, zijn niet uit
de lucht gegrepen. Het projectbureau dat door ProRail ingeschakeld is,
heeft goed zijn huiswerk gedaan."
„Ook over de autoluwheid van de wijk Poelgeest zijn duidelijke afspraken
gedaan," gaat de wethouder verder. „Wij als Oegstgeest kunnen doen
wat we willen."
PrO reageert op de wethouder: „We hopen dat alles daadwerkelijk fatsoenlijk
geregeld wordt omdat we anders het college er politiek op af zullen rekenen."
Om alle zorgen weg te nemen komt er vanuit LO een amendement waarin de
Raad de zekerheid krijgt dat de gemeente Oegstgeest al die verkeersmaatregelen
kan nemen die noodzakelijk zijn voor het handhaven van de uitgangspunten
van de wijk Poelgeest. Tevens legt het college zich vast ervoor te zorgen
dat de kosten van de tunnel niet hoger zullen worden dan het bedrag van
4,6 miljoen euro (prijspeil 2002). Alle partijen kunnen zich vinden in
deze oplossing. Na een korte schorsing kan het college opgelucht ademhalen:
de gehele raad stemt unaniem in met het bindende advies van de commissie
Poelgeest.
|
vrijdag
14 januari 2005
Tunnel naar Poelgeest? Daar zetten we een paal voor
Terug
naar persoverzicht |
OEGSTGEEST - Ze zullen nooit vriendjes worden, de Leidse wethouder Hillebrand
(PvdA) en zijn Oegstgeestse collega De Ruiter (CDA). Voor een gehoor van
een kleine honderd, soms redelijk militante bewoners uit de wijken Poelgeest
en Merenwijk, legde de stadsbestuurder gisteravond uit waarom er nou zo
nodig een tunnel moet komen tussen de twee wijken.
En toen Hillebrand dat zo goed en zo kwaad had gedaan, dreigde De Ruiter
dat als de tunnel er eenmaal is, er aan de Oegstgeestse kant een paal in
de weg komt om autoverkeer te weren, in ieder geval tijdens spitsuren.
De voorgeschiedenis
van de wijk Poelgeest, die de relatie tussen beide gemeenten zo op scherp
heeft gezet, kwam uitgebreid aan de orde tijdens de informatie-avond in
basisschool De Vogels. Oegstgeest vormde de voormalige polder om tot een
woonwijk, bouwde een fraaie brug richting Lange Voort, maar kwam vervolgens
geld tekort voor een tunnel richting Merenwijk, onder het spoor door.
Dat kwam de nieuwe Poelgeest-bewoners prima uit. Zij wilden sowieso geen
verbinding met Leiden. Een tunnel zou sluipverkeer aantrekken door hun
buurt dat anders in de file op Willem de Zwijgerlaan wacht, op weg naar
de A44.
Leiden was tegen het
schrappen van de ontsluiting met de Merenwijk en kreeg, ook na het instellen
van een onafhankelijke commissie, daarin uiteindelijk gelijk. En de tunnel
zou niet alleen doorgang verschaffen aan fietsers en hulpdiensten, maar
ook aan gewone auto's. Vooral dat laatste zet kwaad bloed, aan beide kanten
van de toekomstige tunnel. ,,Als een grote meerderheid van de bewoners
daar nou op tegen is, waarom gebeurt het dan toch?'', was de vertwijfelde
vraag van iemand uit het publiek. Hillebrands antwoord was simpel. Daar
hadden de twee gemeenten nu eenmaal een convenant over gesloten in 1995.
,,Als Oegstgeest daar toen niet mee had ingestemd dan hadden wij de grond
niet overgedragen om de nieuwe wijk door Oegstgeest te laten bouwen.''
Hoewel deze verklaring
lang niet door iedereen werd gepruimd, getuige de reacties in de zaal,
richtte de aandacht zich vervolgens op De Ruiter. Hoe kon hij voorkomen
dat er een doorgaande route zou ontstaan vanuit de Merenwijk, dwars door
Poelgeest, naar de Oegstgeestse uitvalswegen. ,,Verkeersremmende maatregelen'',
zei hij. ,,Oegstgeest kan autonoom beslissen de weg af te sluiten in de
spits of als de school uitgaat.''
Ondanks de stoere
taal, bleef het wantrouwen van de aanwezige bewoners. ,,Onlangs beloofde
u nog dat de tunnel er helemaal niet zou komen, hoe weten we nu of u wel
woord houdt?'', klonk het vanaf de een soort tribune waar de aanwezigen
op zaten. Enkele bewoners drongen aan op een alternatief. De route tussen
tunnel, door de wijk, naar de Lange Voort moet niet met een slinger door
de reeds bebouwde zuidkant van de wijk, maar door de nog onbebouwde noordkant.
Het idee oogstte applaus, maar geen toezegging van De Ruiter of de eveneens
aanwezige wethouder Meester van Oegstgeest. Een binnenkort te houden verkeersonderzoek
moet het nut aantonen van alle aangedragen maatregelen, plannen en ideeën.
De meeste aanwezigen
bleven na de informatie-avond met een onbestemd gevoel zitten. Of, zoals
een aanwezige het verwoordde: ,,Er wordt gesproken van zesduizend verkeersbewegingen
en ik dacht een huis gekocht te hebben in wat stond aangekondigd als een
autoluwe wijk.''
|
dinsdag
18 januari 2005
Tunnel Poelgeest en Merenwijk doet gemoederen hoog oplaaien
Uit: Oegstgeest Centraal Terug
naar persoverzicht |
"Heeft
u al eens aan ons gedacht?"
Tunnel
Poelgeest en Merenwijk doet gemoederen hoog oplaaien
De plannen voor een tunnel tussen de Merenwijk en Oegstgeest deden heel
wat stof opwaaien tijdens de informatieavond vorige week donderdag (Archieffoto:
Fotobureau Peter Schipper/Wouter Keuris).
OEGSTGEEST
- Het was een spraakmakende avond, afgelopen donderdagavond in de Poelgeester
basisschool De Vogels. Onderwerp van discussie was de komst van de tunnel
tussen de Oegstgeester wijk Poelgeest en de Leidse Merenwijk. Onder leiding
van Gert visser van Visser en Verwij communicatie probeerden de wethouders
De Ruijter en Meester uit Oegstgeest en de wethouders Hessing en Hillebrand
uit Leiden de toehoorders duidelijk te maken waarom de tunnel nuttig en
noodzakelijk is voor beide wijken.
door Annemarie
Clignett
De
massaal toegestroomde geïnteresseerden waren echter moeilijk te overtuigen.
Zij wilden vooral weten waarom de gemeente Oegstgeest zich zo makkelijk
heeft neergelegd bij een convenant uit 1995, wanneer er toch zo duidelijk
sprake was van gewijzigde omstandigheden. En als er dan toch een tunnel
moet komen, waarom dan een tunnel die ook toegankelijk is voor autoverkeer
in een autoluwe wijk. Het merendeel van de bewoners in Poelgeest hebben
hun huizen juist gekocht vanwege het autoluwe karakter van de wijk. Andere
geluiden waren ook te horen. Zo vroeg een pas verhuisde bewoner van de
Merenwijk naar Poelgeest zich af of hij wel welkom was in de wijk, hij
hoorde alleen maar negatieve opmerkingen.
Maar niet alleen de Poelgeestenaren protesteerden. Ook bewoners uit de
Merenwijk zijn niet onverdeeld enthousiast over de komst van de tunnel.
Zo vroeg een bewoonster aan de Gooilaan, die direct tegenover de tunnel
komt te wonen, aan wethouder Hessing: "Heeft u al eens aan ons gedacht?
Wat voor maatregelen worden voor ons genomen tegen overlast van extra
verkeer, uitlaatgassen en dergelijke?". Ook wilde iemand weten wat
de gemeente Leiden zou doen aan geluidwerende maatregelen. De huizen in
de Merenwijk voldoen nu al niet aan de verkeersnormen. Een duidelijk antwoord
werd niet gegeven.
Verkeerskundig advies
Wethouder De Ruijter was zeer stellig in zijn toezegging tot het nemen
van verkeersremmende maatregelen, en dacht daarbij al aan een spitspaal.
Een uitvoerig onderzoek naar andere maatregelen is op dit moment gaande
door een onafhankelijk adviesbureau. Een Poelgeestenaar wilde weten of
dit adviesbureau gehouden is aan een bepaalde opdracht of dat zij ook
de bevoegdheid is om naar alternatieve routes binnen Poelgeest te kijken.
Bijvoorbeeld aan de noordkant van de wijk. Nico Dost, projectleider Poelgeest,
gaf aan dat er een verkeerskundig advies komt over een mogelijke Holle
Mare Route. Wethouder Meester gaf daarop aan dat er nog geen geld is voor
een dergelijke route.
Een luid applaus oogstte De Ruijter met zijn opmerking over de nu voorgestelde
route door de wijk en langs de school: "Ik denk wel eens bij mezelf,
het is eigenlijk boosaardig dat je dat wilt!". Hij wijst echter wel
op het grote nadeel van een Holle Mare Route: het stimuleert nog meer
autoverkeer van de Merenwijk door Poelgeest, juist doordat ze dan niet
de hele wijk meer door hoeven.
Op alle vragen van de aanwezigen werd eigenlijk de hele avond dezelfde
antwoorden gegeven, een klacht die tijdens de avond een paar keer verwoord
werd. Er werden door de wethouders geen toezeggingen gedaan en veel bewoners
gingen met meer vragen weg dan waarmee ze naar de informatieavond gekomen
waren. Het merendeel ging duidelijk teleurgesteld weer naar huis toe,
niet overtuigt van het nut en de noodzaak van de toekomstige tunnel.
|
woensdag 19
januari 2005
“Wij laten het er niet bij zitten”
Uit: Het Witte
Weekblad Oegstgeest
Terug
naar persoverzicht |
Grote
opkomst op informatieavond over tunnel
“Wij
laten het er niet bij zitten”
Oegstgeest - „We hadden gerekend op tachtig mensen," zei een medewerkster
van de catering in de pauze van de informatieavond op 13 januari over
de aanleg van de tunnel tussen de Oegst-geestse wijk Poelgeest en de Leidse
Merenwij k. Om de ruim 130 bezoekers een kopje koffie of thee te garanderen
moest de catering aan het begin van de avond alle zeilen bijzetten. Des
te meer werd het vocht gewaardeerd op deze bijeenkomst waar de gemoederen
soms hoog op zouden lopen.
Gespreksleider Gert Visser moest naar mate de avond vorderde zijn rol
als gespreksleider steeds serieuzer nemen. De meerderheid van het publiek
maakte al snel duidelijk dat het niet naar de avond was gekomen om veel
begrip te hebben l voor het besluit tot de aan-I leg van een tunnel waar
ook l auto's doorheen zouden moeten. Visser, die in zijn inleiding sprak
over een adviescommissie van 'wijze mannen', kreeg uit de zaal een golf
van gelach en gegons over zich heen. „Houd het maar bij een commissie
van 'mannen'", werd er geroepen. De gastheer riep de mensen op de
verleiding tot discussie te weerstaan en niet meer beïnvloedbare
onderwerpen 'met rust te laten'. „We komen voor uitleg van de afwijzing
van het eerste advies van deze mannen," riep 'de zaal' terug.
Pasjes
Als eerste nam Nico Dost, als projectleider Poelgeest, het woord en zette
nogmaals het hele voortraject op weg naar 'de tunnel' uiteen: De terughoudendheid
van de gemeenteraad van Oegstgeest in 2003 voor wat betreft de financiële
kant van de tunnel, de dan te verwachten verkeersdruk in een dertigkilometerzone
en de twijfel over de juridische status van het convenant. Verder vertelde
hij over het stranden van de stuurgroep en het ontstaan van de commissie
Poelgeest. Als opdrachtleider van de gemeente Leiden mocht Suzanne Meijer
voor de pauze het publiek nog stil proberen te houden met haar verhaal
over nut en noodzaak van de tunnel. Waar in de afgelopen maanden aan de
Oegstgeestse kant van de tunnel uitgebreid gepraat en gediscussieerd werd,
bleek overigens dat de bespreking van 'het bindend advies' niet op de
Leidse gemeenteraadsagenda had gestaan.
De plaats waar de tunnel moet komen, gezien vanuit Leiden (Foto
Ton Koevoet)
Bewoners grijpen mogelijkheid aan om uitleg te
krijgen en mening kenbaar te maken
De bewoners van de wijk Poelgeest maakten zich duidelijk zorgen over de
Leidse motivaties voor de autotunnel. De door Hessing aangevoerde redenen
als 'gebruik maken van el-kaars voorzieningen' en 'wijken moeten niet
met de ruggen naar elkaar toe liggen', gingen er bij de Poel-geestenaren
niet in. De Leidse wethouder ontkende dat de route door Poelgeest voor
Leiden nuttig zou zijn als oplossing voor een betere verbinding tussen
de A44 en de A4, en erg welkom zou zijn om de verkeersdruk op de Willem
de Zwijgerlaan af te laten nemen: „De route moet geen sluipweg worden,
dat is absoluut niet de bedoeling." Als dat wel het geval zal zijn,
wordt het verkeers-plaatje van de wijk heel anders. Zijn collega De Ruij-ter
van Oegstgeest liet de toehoorders weten het liefst een spitspaal bij
de tunnel te plaatsen: „Ik steek mijn nek uit om zoveel mogelijk auto's
tegen te gaan. Bestemmingsverkeer is prima, maar doorgaand verkeer willen
we remmen, desnoods met bijvoorbeeld pasjes." Deze laatste suggestie
zal hem, aan de reactie van de zaal te merken, in de toekomst vast nog
worden nagedragen. Hessing vond het voeren van discussies over de toekomstige
verkeersdruk voorbarig, en wil de resultaten van het verkeersonderzoek
afwachten voordat hij het woord spitspaal in de mond durft te nemen. „We
zullen eerst de overlast moeten onderzoeken, en wie weet nemen wij aan
ónze kant
dan wel maatregelen," aldus de wethouder.
Betuwelijn
Ondanks de zwaaiende handen van ongeduldige bezoekers die hun brandende
vragen aan één van de vier wethouders kwijt wilden, konden
sommigen hun commentaar niet langer binnenhouden: „het lijkt wel een lokaal
betuwelijn-project," werd er geroepen, „waarom wordt er niet naar
de burgers geluisterd? Van de Stevenshof naar Voorschoten is er toch ook
een autovrije tunnel aangelegd?" Waarop Hillebrand zich verdedigde
door te stellen dat als Poelgeest en de Merenwijk één dorp
waren, er vast en zeker ook een autotunnel zou komen. De pogingen van
achter de tafel om de route van het verkeer door Poelgeest uit te leggen,
zorgden voor rumoer. In 1995 had men in de Oegstgeestse raad besloten
dat er geen directe route van de tunnel naar de Lijtweg moest komen om
sluipverkeer te ontmoedigen, met als gevolg dat al het verkeer nu langs
basisschool De Vogels zal rijden. De reactie van wethouder De Ruijter
hierop was opmerkelijk: „Met een route langs de Noordkant van de wijk
hebben we
nooit rekening gehouden. Nu maken de auto's een hele slinger door de wijk;
het is boosaardig dat je dat wilt."
Kafkaiaans
Bij sommige bewoners was het vertrouwen in de wethouders helemaal weg:
„Jullie houden ons gewoon voor de gek, dat heeft het verleden ook al uitgewezen,"
werd er geroepen. Kees Noorlander uit de Merenwijk was één
van de laatsten die een vraag mocht stellen en vroeg het vierkoppige panel
of „het niet absurd is dat alle bewoners tegen een autotunnel zijn, en
er toch wordt doorgezet. Hij noemde het 'kafkaiaans'. Wethouder Hillebrand
van Leiden reageerde: „Het college was het unaniem eens met een autotunnel,"
waarna hij vervolgde met de woorden: „soms kan je als bestuurder keuzes
maken waarvan je weet dat de meerderheid niet enthousiast is.
'Volgens mij is er veel geklungeld in de voortrajecten'
Na de informatieavond over de aanleg van de tunnel tussen de Merenwijk
en de wijk Poelgeest heerst er merkbaar onvrede en 'bevreemding' bij de
achtergebleven bezoekers.
„Volgens mij is er veel geklungeld in de voortrajecten," zegt er
één, „dingen hadden vast moeten liggen, en duidelijk moeten
zijn."
De aanwezige minderheid uit de Merenwijk hadden 'zo'n heftige avond' niet
verwacht. „Wij wonen nog niet zo lang in de Merenwijk, en hadden het gevoel
dat er teveel gefocust werd op de inwoners van Poelgeest. Elke ochtend
sta ik met mijn auto vast op de Gooimeerlaan, ik neem aan dat de verkeersdruk
daar ook flink zal toenemen."
Een andere Merenwijk bewoner die op het punt staat naar Poelgeest te verhuizen
en een warm voorstander is van de tunnel, vroeg zich geschrokken en vertwijfeld
af of hij nog wel welkom is in de nieuwbouwwijk. „We hebben in ieder geval
ons onbegrip met elkaar kunnen delen," sprak een bewoonster van Poelgeest.
„Helaas zijn we zijn niets wijzer geworden, de avond moest er gewoon zijn
omdat het in de procedure zo was afgesproken."
Andere Poelgeestenaren reageren feller: „De wijkvereniging gaat procederen.
Er zijn zoveel bewoners tegen een autotunnel! Hij komt er enkel omdat
'Leiden' het gewoon wil. Wij laten het er niet bij zitten en gaan er hard
tegenaan." De uitspraak van wethouder Hillebrand 'soms moet je als
bestuurder keuzes maken waarvan je 'weet dat de meerderheid niet enthousiast
is' ontlokte aan een enkeling de uitspraak 'volgens mij heet dat dictatuur.'
Toch laat niet iedereen zich verleiden tot een heftige reactie. Een Poelgeest
bewoonster uit de Eli Heimanshof reageert gematigder: „Het maakt mij eigenlijk
allemaal niet zo heel veel uit. Wel vind ik het goed dat we als buurt
weer eens bij elkaar geweest zijn. Er gebeuren zoveel ergere dingen op
de wereld." Terwijl er nog heftig wordt nagepraat met de Oegstgeestse
wethouders en de aanwezige raadlieden verlaten de Leidse wethouders gebroederlijk
het pand. „Een kwartje voor hun gedachten...."
|
donderdag
20 januari 2005
'Vasthouden aan autotunnel is Kafkaiaans'
Uit: Oegstgeester
Courant
Terug
naar persoverzicht |
Wethouders overtuigen
bewoners Poelgeest niet
door: Inge Ruhaak
Bewoners van de wijk Poelgeest en eigenaren van woningen aan de Vossebes
in de Meren wijk begrijpen er, zo bleek vorige week tijdens een infoavond
in schoolgebouw De Vogels, niets van waarom met name de Leidse wethouder
ruimtelijke ordening R. Hillebrand (PvdA) vasthoudt aan de realisatie
van een autotunnel tussen beide wijken. Volgens de inwoners van de verkeersluwe
wijk Poelgeest zou het medio oktober vorig jaar door een commissie van
'wijze mannen' uitgebrachte conceptadvies een prima aanzet geweest zijn
voor een constructieve discussie. Daarin was sprake van een tunnel voor
langzaam en alarmverkeer alsmede openbaar vervoer. De commissie heeft
dit concept echter 'voor de bühne' uitgebracht zo gaf wethouder Hillebrand
toe. Dit omdat hij, daarin gesteund door het voltallige Leidse college,
Oegstgeest letterlijk houdt aan een in '95 gesloten convenant.
Met deze insteek kan het Leidse stadsbestuur vooralsnog op weinig maatschappelijk
draagvlak rekenen. In de uitpuilende piepkleine arena in het schoolgebouw
namen de goed voorbereide getergde bewoners, iedere gelegenheid te baat
wethouder Hillebrand en zijn collega R.Hessing (D'66, Vervoer & Vervoer)
van het ongelijk van hun visie te overtuigen. Hun Oegstgeester collega's
projectwethouder DJ. de Ruijter (CDA) en R. Meester-Broertjes (PrO, Ruimte
& Groen) mochten door het aanvankelijke 'nee' van Oegstgeest tegen
de tunnel, op iets meer coulance rekenen. . In eerste instantie was de
infoavond nadrukkelijk niet bedoeld om nog eens met de verantwoordelijke
bestuurders over de uitgangspunten van gedachten te wisselen. De laconieke
organisatie had, gezien de geringe hoeveelheid koffie en het ontbreken
van een geluidsinstallatie, zelfs overduidelijk op maar weinig belangstelling
gerekend.
„Dat de tunnel er komt is; een vaststaand feit, daarover hoeven we het
niet meer te hebben", gaf de ingehuurde gespreksleider Gert Visser
van bureau Visser & Verweij als inswinger mee aan het begin van de
avond. Maar voor details over de hoogte - 4,20 meter - en de breedte -
waarbij nog . niet vaststaat of de fietsstroken aan één
of aan beide zijden van de rijbaan geprojecteerd worden - waren, de wijkbewoners
niet gekomen. Er brandde maar één vraag op ieders lippen
en dat was de vraag naar het waarom van de vasthoudendheid van wethouder
Hillebrand, die tien jaar geleden zelf met zijn toenmalige Oegstgeester
collega Van Eisen (PrO) een overeenkomst sloot over de autofunctie van
de tunnel. „We waren het destijds volstrekt eens", wist Hillebrand
zich te herinneren. „Via het convenant is geprobeerd een door de provincie
opgedrongen grenscorrectie te voorkomen. Leiden, op haar beurt, heeft
toen een grote hoeveelheid grond in Poelgeest die in haar bezit was voor
een heel redelijk bedrag overgedragen aan Oegstgeest." De aanwezigen,
met inmiddels enkele jaren woonervaring in de autoluwe wijk en in de wetenschap
dat diverse omstandigheden in de loop der tijd gewijzigd zijn, hadden
weinig op met de historische feiten. Door grote vasthoudendheid lukte
het vervolgens door de omtrekkende bewegingen van gespreksleider Visser
heen te prikken. „Komt er een hartstikke goede oplossing van een commissie,
met daarin niet de eerste de besten, zegt Leiden: nee, er moeten auto's
door. Alleen vanwege dat stompzinnige convenant. Als burger begrijp ik
er niets meer van", verwoordde bewoner J. de Jagende met luid applaus
ondersteunde overheersende mening in de wijk.'Een ander legde een verband
met de Betuwelijn en noemde de autotunnel een prestigeobject. Weer anderen
begrepen niet waarom tussen Voorschoten in de wijk Stevenshof én
bij het Leidse Centraal station wél tunnels voor langzaam en alarmverkeer
alsmede openbaar vervoer gerealiseerd zijn. „Hier in deze wijk, waar duizenden
mensen er last van hebben,- kan zoiets ineens niet meer."
Wethouder Hillebrand noemde de situaties 'onvergelijkbaar'; zijn collega
Hessing vond het 'van de gekke' wanneer je twee wijken met de rug naar
elkaar toe zou laten staan. Maar via een becijfering van verkeerskundig
ambtenaar A. Haagsma werd even later wel duidelijk dat door deze manier
van 'buurten' de wijk Poelgeest, met nota bene nauwelijks voorzieningen,
in 2020 op zesduizend voertuigbewegingen per etmaal mag rekenen. Wanneer
de voorziene meanderende route, door wethouder De Ruijter 'eigenlijk boosaardig'
genoemd, wordt vervangen door een verkorte doorsteek langs de Holle Mare
zal dit aantal met gemak oplopen tot negenduizend per etmaal. Toch ging
de Leidse verkeerswethouder Hessing niet zover een link te leggen met
een noodzaak voor een verbinding tussen de A44 en de A4, „Die komt of
bij Voorschoten of bij de Churchilllaan. Van een route aan deze kant van
Leiden weet ik niets." Vervolgens passeerden een spitspaal, een pasjessysteem,
en andere mogelijke verkeersremmende maatregelen, waar Oegstgeest formeel
het recht toe heeft, de revue. P. Aanhane „Wat je ook doet, je wordt door
je medeweggebruikers gewoon opgeduwd. Het is veel beter om nu een goede
keuze te maken." Het voorstel voor de Holle Mare route, die in ieder
geval niet langs de school en niet volledig door de woonwijk slingert,
mocht op veel instemming rekenen.
Maar ook aan deze optie kleven bezwaren. Wanneer door de realisatie van
de autotunnel de ontsluiting van de wijk via de Leidse Floris Vesterstraat
wordt afgesloten, heeft de"" nieuwe route een aanzuigende werking
vanuit de hele wijk. En vervolgens krijgt de verlengde Lange Voort een
enorme stroom auto's te verwerken.. Bewoonster M.J. Tonino: „Ze rijden
nu al met een noodvaart voor de deur "langs." Projectwethouder
de Ruijter wees ook nog eens op de, niet in de exploitatie meegenomen
kosten voor een dergelijke alternatieve route. Verkeersdeskundige bureaus
verrichten momenteel, in opdracht van beide betrokken gemeentes, onderzoeken
naar de gevolgen van de autotunnel voor zowel de Oegstgeester als de Leidse
infrastructuur. Maar voor de inwoners van de wijk Poelgeest en de Leidse
Vossebes hoeven dergelijke studies niet eens meer. „Onze situatie gaat
er hoe dan ook alleen maar op achteruit. Hoe kunnen bestuurders, met een
dergelijke strikt formele, niet oplossingsgerichte houding gewoon hun
zinnen doorzetten, terwijl alle bewoners tegen zijn? Zo'n opstelling is
absurd, zeg maar gerust ronduit Kafkaiaans."
|
donderdag
20 januari 2005
Woontorens Oegstgeest opnieuw door molen
Terug naar persoverzicht
|
OEGSTGEEST - De gemeente Oegstgeest moet opnieuw de bezwaarschriften in
behandeling nemen, die bewoners van Poelgeest zo'n twee jaar geleden hebben
ingediend tegen de bouw van zes flats in hun wijk. Dat heeft de Raad van
State beslist.
De door de gemeente ingehuurde projectleider van Poelgeest, Nico Dost,
ziet de uitspraak in het hoger beroep als een overwinning voor Oegstgeest
omdat de bouwvergunning in stand blijft. Advocaat Besselink van de bewoners
zegt dat hij juist blij kan zijn met de uitspraak omdat daarmee de planschade
voor zijn cliënten binnen is.
Al jaren wordt tussen
gemeente en bewoners een juridische oorlog gevoerd over de zes flats (Heemlandterras
1-6) bij de Lobeliuslaan. Bewoners van de dure woningen tegenover de flats
hadden hun huizen nooit gekocht als ze op dat moment hadden geweten hoe
volumineus de woontorens zouden uitpakken, hebben ze steeds gezegd. In
de juridische soap was een paar weken geleden de aflevering 'Voor de tweede
keer bij de Raad van State' te zien. De serie is nu verzekerd van een
nieuwe reeks afleveringen dankzij de uitspraak die de Raad heeft gedaan.
Simpel vertaald komt
het erop neer dat de zes woontorens volgens het Ontwikkelingsplan Poelgeest
(Oegstgeest heeft lang zonder bestemmingsplan gewerkt) niet gebouwd mochten
worden. Althans, niet zoals ze er nu bij staan. Opnieuw de bouwvergunning
intrekken, zoals de rechtbank eerst deed, gaat de Raad te ver. Oegstgeest
heeft echter wel de opdracht gekregen een nieuw oordeel te vellen over
de bezwaren die de omwonenden indertijd hebben ingediend en waarmee het
hele juridische circus op gang kwam. Wat dat betreft wordt de gemeente
dus terug in de tijd gegooid. Overigens staan de flats er al lang en breed.
Advocaat Besselink:
,,Ik zei tijdens de zitting al dat het niet reëel is om te denken
dat de torens worden afgebroken. Maar Oegstgeest moet hoe dan ook de schade
vergoeden. De gebouwen zijn te snel neergezet. Op basis van het ontwikkelingsplan
dat toen de enige toetssteen was, hadden ze nooit zo groot morgen uitvallen.
Dat ontwikkelingsplan is opnieuw getypeerd als een document waaraan niet
te twijfelen valt. Wij hebben dus een wapen in handen als we om een financiële
compensatie vragen voor het geleden leed.'' Ook Dost moet erkennen dat
het ontwikkelingsplan 'een harde grens kent'. ,,Per woonlaag zijn in de
appartementen 2,5 woningen gebouwd terwijl het er maar twee hadden mogen
zijn.''
Oegstgeest moet binnen
redelijke termijn opnieuw beslissen over de ingediende bezwaarschriften,
maar hoeft dan niet alleen rekening te houden met het ontwikkelingsplan
van jaren geleden. Volgens de Raad van State mogen alle relevante beleidsdocumenten
in het nieuwe oordeel worden meegenomen. Dus ook het kersverse bestemmingsplan
dat in december door de raad is vastgesteld.
Doordat het hele circus
weer opnieuw begint (volgens Dost is de enige tijdswinst dat de bouwvergunning
blijft bestaan) kunnen bewoners weer naar de rechtbank stappen, mocht
de beslissing van de gemeente niet bevallen. Dat gevecht wordt mogelijk
wederom gevolgd door een hoger beroep bij de Raad van State. Besselink
meldt vast dat hij en de bewoners niet van plan zijn om het bijltje erbij
neer te gooien. ,,We maken dit hele traject af.''
Nancy Ubert
|
donderdag
27 januari 2005
Wijk in uitvoering krijgt gezicht
Uit Oegstgeester Courant
Terug naar persoverzicht
|
Poelgeest:
Wijk in uitvoering krijgt gezicht
Heemlandterras
1 tot en met 6 tegenover woningen aan de Thijsselaan (niet
helemaal juist, d.i. de Lobeliuslaan, Wim)
Tekst en foto's
Antoon Koch
Wonen in de wijk Poelgeest, aan de andere kant ' van de Haarlemmer-trekvaart,
is soms het gevoel oproepen niet meer in Oegstgeest te zijn. Maar het
is natuurlijk wél zo omdat men er een bord met de aanduiding "Poelgeest"
en daaronder "Gemeente Oegstgeest" niet aantreft De nieuwe wijk
die in de Broek- en Simontjespolder ligt heeft nogal wat aanloopproblemen
gekend. Onder andere op het gebied van locatiesubsidie waarvan de overheid
een deel terug eiste in verband met opgetreden vertraging in de bouw.
Later schrok iedereen van ongekende financiële tekorten op de exploitatie.
Niemand zat daar op te wachten.
Ook verzet van nieuwe bewoners tegen bouwplannen deden de snaren van de
vertraging trillen. De bouw van appartementgebouwen Heemlandterras werd
zelfs vanwege een gerechtelijk ingrijpen maandenlang stilgelegd. Uiteindelijk
werden 'ranke' Heemland woontorens niet 7- maar 6-hoog. Bewoners van woningen
aan de J.P. Thijsselaan zijn er niet gelukkig mee. Nu nog niet, want ze
vinden dat aan de toezegging van 'ranke gebouwen' niet is voldaan omdat
er een tussenappartement aan de woonlagen is toegevoegd. De rechter heeft
beslist dat Oegstgeest de bezwarenprocedure opnieuw moet opstarten. Negatieve
geluiden over Poelgeest bereikten herhaaldelijk de media, maar er vallen
ook veel positieve te vernemen. In de bouw van woningen zit op dit moment
continuïteit. In de Simon van Oostromhof (Broekerhofjes noord) is
de bouw van 59 woningen afgerond en de bouw van de Kwaakboog, bestaande
uit 51 woningen, begint terzijde van de Van Steenishof, duidelijk vormen
aan te nemen. Poelgeest krijgt meer en meer 'smoel'. Ook qua moderne vormgeving.
Kom over de Henrik Heukelsbrug, zouden wij Oegstgeestenaren die aan de
westzijde deze brug wonen, willen uitnodigen. Wandel eens op uw gemak
door de nieuwe wijk. Zie ook hoe links van oprit van de brug richting
Poelgeest het bouwplan Lange Voortse strip, bestaande uit 9 woningen,
in uitvoering is genomen.
Opvallend is de snelle plaatsing van een geluidsscherm langs de spoorbaan
aan de Oostzijde van Poelgeest. Degene die zijn oor te luisteren legt
zal ervaren dat daardoor het geluid van passerende treinen aanmerkelijk
is gereduceerd. De infrastructuur van Poelgeest vereist echter nog steeds
de nodige bewegwijzering vanwege de slingers in de wegen om een bepaald
gedeelte van de wijk bereiken. Zo lang er gebouwd wordt zal dit nog wel
zo blijven. Intussen kent de aanleg van een tunnel die Poelgeest met de
Mérenwijk verbindt nog tegenstand omdat deze ook voor autoverkeer
in het algemeen zal dienen. Het gemeentebestuur heeft het echter in de
hand om verkeersmaatregelen te nemen. Voorlopig is het nog een verhaal
met de nodige gevolgen. Tijdens haar oudejaarstoespraak brak burgemeester
Els Timmers-van Klink een lans voor positief denken. Dat wensen wij de
Poelgeestenaren toe in hun streven naar een fiets-voetgangersbrug in het
verlengde van de Broekweg over de Haarlemmertrekvaart richting de Leidse
Hout. Vragen om zo'n brug is namelijk een positief geluid omdat het wandelen
en fietsen bevordert. Iedereen die zich verder op de wijk wil oriënteren
kan via www.oegstgeest.nl de gang van zaken rond de nieuwe wijk op zijn
gemak nog eens bekijken. Maar op een mooie winterse dag in Poelgeest een
frisse neus halen is aanbevolen kost.
Nieuwbouw in Poelgeest: de Kwaakboog
Simon van Oostromhof in Broekerhofjes Noord
|
donderdag
10 februari 2005
Wordt boerderij Zwetsloot aan de Trekvaart een Leer- werkboerderij
Uit
Oegstgeester Courant
Terug naar persoverzicht
|
Een
particuliere initiatiefgroep, waaronder Agenda 21, bezocht eerder boerderij
Zwetsloot (foto archief Koch)
Wordt boerderij
Zwetsloot aan de Trekvaart een Leer- werkboerderij?
Door Antoon Koch
Het gemeentebestuur van Oegstgeest staat positief tegenover een herbestemming
van de boerderij Zwetsloot aan de Haarlemmertrekvaart ten noordwesten
van de wijk Poelgeest. B&W tonen zich enthousiast over het idee voor
een Leerwerkboerderij op het voormalige terrein van die boerderij in Warmond.
Zij stelt dan ook voor het terrein dat nu in eigendom is van de gemeente
Oegstgeest te verkopen aan de maatschappelijk ondernemer de heer Lafeber
uit Oegstgeest. De heer Lafeber heeft toegezegd binnen zijn plannen ruimte
te maken voor een Milieueducatief centrum.
Al geruime tijd is het college op zoek naar een passende herbestemming
voor de locatie Zwetsloot.
Ook een plaatselijke initiatiefgroep, waaronder leden van Agenda 21, heeft
er zich intensief mee bezig gehouden. Omdat de voormalige boerderij in
de groene polders (Hennepolder) bij de wijk Poelgeest ligt, werd door
deze groep en de gemeente veel waarde gehecht aan een maatschappelijk
gebonden bestemming. De heer Lafeber lijkt dat met zijn initiatief te
kunnen bewerkstelligen. In de boerderij is ook ruimte voor het realiseren
van een MEC (Milieu Educatief Centrum) en tevens is voorzien in praktijklokalen
voor het Wellantcollege.
In de vergadering van de commissie Ruimte & Groen die vandaag, 9 februari
vanaf 20.00 uur in het raadhuis wordt gehouden zal de heer Lafeber een
uitgebreide toelichting op zijn plannen geven.
|
donderdag
10 februari 2005
Boerderij Zwetsloot nog niet verkocht
Terug
naar persoverzicht |
OEGSTGEEST
- Het is nog niet zeker of boerderij Zwetsloot eigendom wordt van maatschappelijk
ondernemer Cock Lafeber. De commissie ruimte en groen verlangde gisteravond
van wethouder De Ruijter, dat hij ook nog eens kijkt naar het voorstel van
scheepshistoricus Alexander de Vos. Die wil een historisch scheepswerfje
en een natuur- en milieueducatiecentrum (NMEC) op het terrein van de vervallen
hoeve neerzetten.
Dat laatste was al bekend bij de gemeente. Maar gisteravond presenteerde
De Vos een uitgebreider plan. Hij wil het groen in stand houden, geen
extra huizen op het terrein en geen extra parkeerdruk. Hierdoor kruipt
hij in de richting van Lafeber, die ook een groene plek wil, waar auto's
niet eens kunnen komen. Bovendien wil Lafeber ook een NMEC. Aangezien
de twee heren onafhankelijk van elkaar hetzelfde bedrag hebben geboden
voor het perceel, wil de commissie dat er zo snel mogelijk wordt gekeken
wie het meest in aanmerking komt. Het liefst ziet ze beide voorstellen
gecombineerd.
Alleen oppositiepartij
VVD laakt de handelswijze van de wethouder. Volgens liberaal Ralph van
den Hoek moet de gemeente zich helemaal niet bemoeien met de bestemming.
,,De raad heeft gezegd dat Zwetsloot aan de hoogste bieder moet worden
verkocht. De bestemming is een zaak van de gemeente Warmond, want op haar
grondgebied ligt de boerderij.'' Zijn fractievoorzitter Huizing herinnerde
zich nog het bedrag dat het college vorig jaar schatte te krijgen voor
het pand. ,,Dat was bijna twee keer zo hoog als nu geboden wordt. Dat
is een substantieel bedrag, kan ik u zeggen. Nu klopt de risicoparagraaf
van de begroting van de wijk Poelgeest niet. Zo kunnen wij toch niet werken?''
De andere partijen
vinden het echter juist dat de wethouder wel naar de bestemming van het
terrein heeft gekeken. Volgens CDA-er De Blaeij is het bestemmingsplan
nu eenmaal vastgesteld. Daarin staat dat het groene karakter van het gebied
behouden moet blijven. ,,Aan het plan moeten we ons houden en het plan
bepaalt de prijs.''
Marijn Roos
|
Woensdag
16 februari 2005
Stevig front tegen sluipverkeer
Uit: Witte
Weekblad
Terug
naar persoverzicht |
Poelgeest
wil signaal afgeven richting politiek
Oegstgeest - Nu het een feit lijkt te zijn dat er een
autotunnel tussen de Merenwijk en Poelgeest komt, beraden diverse partijen
zich op de mogelijkheden om sluipverkeer door Poelgeest tegen te gaan.
Afgelopen zaterdag presenteerde wijkvereniging Poelgeest tijdens een goedbezochte
inloopochtend in Basisschool 'De Vogels' haar ideeën over het autoluw
houden van de wijk na de aanleg van de veelbesproken ' Merentunnel'.
Alle bewoners waren uitgenodigd om hun stem uit te brengen op één
van de zes uitgewerkte scenario's. „Als bewoners zullen we een stevig
front moeten vormen om straks niet te worden overspoeld met sluipverkeer",
aldus de wijkvereniging.
Los van Leiden heeft 'Oegstgeest' de mogelijkheid om in de wijk Poel geest
alle verkeersbeperkende maatregelen te nemen die zij wil. Alhoewel de
wijkvereniging zich afvraagt of het geld voor een autotunnel niet beter
besteed kan worden, wil zij actief meedenken om bij de komst van een autotunnel
verkeersproblemen in Poel geest te voorkomen. „Mocht 'Leiden' onverhoopt
toch bij haar (tunnel)visie blijven, dan hebben wij ook een traject richting
'Oegstgeest' klaarliggen. De verkeerscommissie van onze wijkvereniging
heeft keihard gewerkt om op professionele basis scenario's met aanvullende
verkeersmaatregelen te ontwikkelen," aldus het bestuur. De zes scenario's
die zaterdag werden gepresenteerd vielen uiteen in twee categorieën:
vier voor het onmogelijk maken van sluipverkeer en twee voor het doseren
ervan.
Enkele
bewoners krijgen uitleg over het weren van het sluipverkeer. (foto Ton
Koevoet)
Rechtsomkeert
Het eerst gepresenteerde plan werd toepasselijk 'rechtsomkeert' genoemd.
Het omvat het aanleggen van een dubbele keerlus direct na de tunnel. De
bussen en het calamiteitenverkeer kunnen via een bussluis verder de wijk
inrijden. Eigenlijk een instandhouding van de huidige situatie dus, met
dat verschil dat het openbaar vervoer op gang kan komen, en de wijk volledig
bereikbaar is voor hulpdiensten. Leidenaren kunnen de voorzieningen die
vlak na de tunnel gebouwd gaan worden,
zoals een supermarkt en de kinderopvang, wél bereiken. Autobezitters
in Poelgeest hebben geen baat bij de tunnel en deze zal dus bijna alleen
gebruikt gaan worden door openbaar vervoer en fietsers. Plan twee, 'Poelgeest
leefbaar en bereikbaar', omvat het plaatsen van een beweegbare paal halverwege
de wijk. Alleen 'pasjeshouders' kunnen deze paal de grond in laten verdwijnen.
Bezoek voor bijvoorbeeld de nu nog te bouwen Martinus Houttuynhof aan
de noordkant van de wijk, kan dus alleen via de Merenwijk een bakkie komen
doen, of halverwege de wijk de auto parkeren. Bussen en hulpdiensten daarentegen
kunnen zonder problemen door de wijk rijden.
Voertuig moet minimaal een uur in de wijk blijven
Over het derde scenario werd het meest gepraat tijdens de informatiebijeenkomst.
Het scenario, genaamd 'bezoekersparadijs Poelgeest', werd dan ook keer
op keer uitgebreid toegelicht door Karin Rosdorff-Molevelt en Marcel de
Ruijter van de verkeerscommissie.
Zowel bij de tunnel als bij de Heukelsbrug wordt in dit plan een paai
geplaatst, waarbij de eerste door de automobilist ongehinderd te passeren
is. Doordat bij binnenkomst van de wijk het kenteken wordt geregistreerd,
kan een computersysteem voorkomen dat een voertuig binnen, laten we zeggen,
een uur de wijk weer verlaat. Een haastige automobilist uit de Meren-wijk
zal de tweede paal bij de Heukelbrug dus niet naar beneden zien zakken.
Voor bezoekers geen probleem, voor distributeurs of bezorgers iets om
in hun route goed rekening mee te houden.
Ook werd aan de bezoekers een 'Breestraat-variant ' voorgelegd. Dit vierde
scenario kent geen hekken of palen, maar alleen een 'flitser' om ongewenste
sluipers tegen te gaan. Door tussenkomst van oom agent of het CJIB zal
een automobilist zich wel twee keer bedenken om nogmaals 'de kortste route'
te nemen. Naast deze vier maatregelen werden er nog twee scenario's gepresenteerd
waarin Oegstgeest op haar grondgebied een spitspaal plaatst bij de tunnel.
Eén zonder en één mét extra maatregelen zoals
meer wegversmallingen en hogere drempels. Volgens de wijkvereniging zou
hiermee echter nog tot 80 procent sluipverkeer blijven bestaan. De tientallen
Poelgeestenaren die op hun vrije zaterdagochtend de plannen bekeken lieten
zich uitgebreid informeren over de scenario's. De haken en ogen waren
voor elke mogelijkheid keurig uitgewerkt door de verkeerscommissie. Zo
moet er bij bepaalde scenario's rekening gehouden worden met administratieve
rompslomp, fraude- en/of vandalismegevoeligheid. Ook kunnen kinderziektes
van nieuwe plannen tijdelijk voor extra overlast zorgen.
Voor elke Poelgeestenaar spelen andere factoren een rol. „Je moet voor
jezelf inventariseren waar je mee kunt leven," aldus De Ruijter van
de verkeerscommissie. Het hebben van (schoolgaande) kinderen, het vaak
willen ontvangen van 'bezoek dat met de auto komt', het vaak naar de Me-renwijk
willen, het zijn factoren die voor iedereen het plaatje weer anders maken.
Door middel van een enquêteformulier konden de bezoekers aangeven
welk scenario hun voorkeur had en welke eventueel niet acceptabel waren.
De keuzes van de bewoners, die overigens nog tot 20 februari de tijd hebben
om hun voorkeur kenbaar te maken bij de wijkvereniging worden door de
verkeerscommissie meegenomen naar de Oegstgeestse gemeenteraad en haar
College. In april zal de uitkomst van deze bewonersenquête en dat
van het lopende verkeersonderzoek behandeld worden in de gemeenteraad
|