De wijk Poelgeest is regelmatig in het nieuws.
Hier een bloemlezing van artikelen uit het Leidsch Dagblad (tenzij anders
vermeld). |
dinsdag
31 mei 2005
Spitspaal tunnel Poelgeest komt er
Uit: Oegstgeest Centraal
Terug
naar persoverzicht |
OEGSTGEEST
- Wethouder De Ruijter legde tijdens het vervolg van de commissievergadering
Ruimte & Groen van afgelopen dinsdag toe dat de toekomstige tunnel
tussen Poelgeest en de Leidse Merenwijk tijdens de spits dichtgaat. Een
spitspaal zal hiervoor zorgen
door Annemarie
Clignett
De Ruijter vindt dat
de spitspaal er gewoon moet komen: "Dat middel moeten we optimaal
gebruiken. Leiden kan wel willen praten, maar die paal komt er gewoon.
Want als de autotunnel er is, mogen de bewoners van Poelgeest rekenen
op gedegen verkeersremmende maatregelen".
Inmiddels meldde het Leidsch Dagblad dat de 'spierballentaal' van wethouder
De Ruijter door de gemeente Leiden niet in dank afgenomen werd. Leiden
verwijst in een reactie naar het regionale verkeers- en vervoersplan,
waarin staat dat gemeenten met elkaar moeten overleggen als een verkeersmaatregel
gevolgen heeft voor een andere gemeente. Dat overleg heeft nog •iet plaatsgevonden.
Van verschillende* kanten werd vrees tegen sluipverkeer vanuit Leiden,
door Poelgeest, naar de A44 uitgesproken. Zo is inspreker de heer Ter
Beek bang dat het Cornelis van Steenishof gebruikt gaat worden als sluiproute
zodra de hoofdingang naar het hof . weer ontsloten zal worden (deze is
nu gesloten wegens bouwwerkzaamheden - red.). Hij zou dan ook graag zien
dat ook daar een paaltje gezet gaat worden. De heer Langelaar, ook inspreker,
herinnert de commissie eraan dat de school niet opgenomen was in de ontwikkelingsplannen
voor de wijk Poelgeest. Inmiddels is de school er wel en dient dé
gemeente de verkeersplannen hierop aan te passen. "We moeten voorzichtig
rijn met onze kinderen", aldus Langelaar. De drempels in Poelgeest
(en dus
ook bij de school) houden de snelrijdende bestelbusjes, vrachtauto's en
brommers niet tegen. Langelaar is bang dat er daardoor een dode onder
de kinderen zal vallen, zeker wanneer de autotunnel wordt opengesteld.
Tenzij de gemeente voldoende en gedegen maatregelen neemt om de verwachtte
enorme toename van het verkeer binnen de perken te houden. Wethouder De
Ruijter zegt toe een aanvullend verkeersonderzoek te laten uitvoeren,
waarbij dan gekeken zal worden naar de technische haalbaarheid van de
spitspaal.
Verantwoordelijkheden
Commissielid Van Weeren vindt het zeer betreurenswaardig hoe bet College
is omgegaan met de (verkeers)problematiek in Poelgeest. Hij wil van wethouder
De Ruijter weten in hoeverre deze achter de opmerking staat van ambtenaar
Floor Vergunst, beleidsmedewerker Verkeer bij de gemeente. Deze zei tijdens
de informatieavond van 11 mei over het verkeer in Poelgeest dat de wijkbewoners
zich niet autoluw gedragen: "U kunt ook wat minder vaak in uw auto
stappen", hield hij de aanwezigen (merendeels wijkbewoner) voor.
De wethouder vindt het goed dat zijn ambtenaar het gezegd heeft: "Laten
we elkaar aanspreken op eikaars verantwoordelijkheden. De Ruijter vraagt
de wijkvereniging Poelgeest dan ook haar wijkbewoners op te roepen zelf
wat autoluwer te worden (met 6,6 autobewegingen per huishouden per dag
zit een wijk als Poelgeest al aan zijn maximum). "De tijden zijn
veranderd", aldus de wethouder. "Hadden gezinnen in 1995 veelal'
één auto, tegenwoordig hebben zij er vaak twee. De welvaart
is gestegen, mensen meten zich tegenwoordig meer aan".
Holle Mareroute
Ook de Holle Mareroute kwam ter sprake. Er heersen verschillende meningen
binnen de commissie. Zo vindt LO-fractievoorzitter Van Weeren dat de gemeente
de plannen voor een Holle Mareroute achter de hand moet houden, "voor
als het nodig is". De heer Van der Post (PrO) vindt daarentegen dat
zolang de tunnel niet effectief af te sluiten is tijdens de spits, een
Holle Mareroute juist verkeer aanzuigt. Hij is het echter wel eens met
Van Weeren om de route achter de hand te houden. Uit de CDA-hoek, bij
monde van de heer Smallenbroek, kwam een eensluidende mening. De Holle
Mareroute moet planologisch niet onmogelijk gemaakt worden. "Maar
we hoeven nu niet een beslissing te nemen om hem definitief niet aan te
leggen, want we hebben ook nooit de beslissing genomen om de route wel
aan te leggen". Van den Hoek (WD) is ook voor het handhaven van de
plannen voor de Holle Mareroute. "Bij aanleg van een spitspaal is
de aanleg van de Holle Mareroute een goed plan. Het verkeer bij de school
wordt aantoonbaar veel minder, wat wij zeer belangrijk 'vinden".
De Ruijter wil het onderwerp Verkeer Poelgeest (inclusief de voortgangsplanning)
terug laten komen in de vergadering van september. Het onderwerp komt
niet terug op de vergadering van juni.
|
woensdag
1 juni 2005
Verkeersmaatregelen Poelgeest moeten vooral ‘slim’ zijn
Uit: Oegstgeester Courant
Terug
naar persoverzicht |
Wethouder
De Ruijter (CDA) in zomerperiode op zoek naar draagvlak
Door: Inge Ruhaak
Wethouder De Ruijter
(CDA) gaat de komende maanden op zoek naar verkeersmaatregelen die de
wijk Poelgeest, na aanleg van de autotunnel, op een 'slimme' manier verkeersluw
kunnen houden. Insprekers hebben de leden van de commissie Ruimte &
Groen er vorige week van weten te overtuigen dat het plaatsen van een
simpele spitspaal te weinig oplost. Een dergelijke maatregel weert weliswaar
het sluipverkeer, maar zal ook het aantal autobewegingen langs basisschool
De Vogels, de Lange Voort en de rotonde aan de Abtspoelweg nog verder
laten toenemen.
LO-fractievoorzitter Van Weeren deelde dan ook een stevig compliment uit
aan de leden van de Verkeerscommissie uit de wijk. Op basis van eigen
waarnemingen en rekenkunst maakten ze duidelijk dat slechts een 'wijs'
besluit de veiligheid bij de basisschool zo optimaal mogelijk kan maken.
Daarbij zou het kunnen gaan om een bijzondere vorm van dynamische afsluiting
van de tunnel, om de instelling van een selectief toegangsysteem, om de
aanleg van de Holle Mare route; of om een combinatie van maatregelen.
Inspreker Langelaar, die bij de school op de hoek woont, en, naar eigen
zeggen, eerste rang zit en ziet hoe kinderen moeten oversteken, onderstreepte
dat verkeersremmende maatregelen 'ons aller verantwoordelijkheid' zijn.
Langelaar herinnerde er aan dat de school in eerste instantie niet in
de ontwikkelplannen van Poelgeest was opgenomen, waardoor een meanderende
route door de wijk heel aardig leek. Maar toen er wel een school kwam,
werd de verkeersafwikkeling vervolgens niet gewijzigd. In combinatie met
een toegenomen autogebruik levert dat ter plaatse van de school meer dan
vijfhonderd gemotoriseerde verkeersbewegingen per uur in de ochtendspits
op. Voor Langelaar was de conclusie helder: „Zo kan het dus niet doorgaan."
Temeer omdat de bij de school geplaatste verkeersdrempels in een dusdanige
breedte zijn uitgevoerd dat vrachtwagens, bussen, SUV's, maar ook scooters
eenvoudig met te hoge snelheid kunnen passeren. Volgens Langelaar flitsen
geregeld auto's met zestig, en brommers met zeventig kilometer voorbij.
Verkeerscommissielid M. de Ruijter kwalificeerde het onderzoeksrapport
van bureau Goudappel Coffeng als 'zeer zwak'. Volgens De Ruijter, die
inmiddels bij de SWOV een second ^opinion heeft aangevraagd, is van een
vruchtbare werkrelatie tussen betrokken partijen duidelijk geen sprake
geweest. Zo blijft de afname van het aantal autobewegingen in de wijk
door de aanleg van een Holle Mare route in het rapport onbesproken, net
als de effecten van een aantal andere door de wijkvereniging geopperde
voorstellen.
'Daarnaast worden de hoge kosten voor de aanleg van een extra ontsluiting
richting de Oegstgeesterweg, waar, Goudappel Coffeng, en ook het college,
een voorstander van is, niet genoemd.
De Ruijter wees er op dat de aanleg van een spitspaal het totale autoverkeer
in Poelgeest dwingt om via de Lange Voort en de rotonde aan de Abtspoel-weg
de wijk te verlaten. „In dat deel " wordt het dus steeds drukker."
Volgens de inspreker is de wegstructuur in de Merenwijk beter geschikt
voor het verwerken van het op Leiden gerichte drukke spitsverkeer. Een
wisselsysteem, of een variant daarop, zou het mogelijk maken de tunnel
wel te gebruiken voor bestemmingsverkeer dat de wijk verlaat of binnenrijdt,
terwijl tegelijkertijd doorgaand sluipverkeer wordt geweerd. Het college
is geen voorstander van een dergelijke oplossing, omdat het rechtsongelijkheid
in zou houden, en duur is in aanleg en onderhoud. Maar de aanlegkosten,
die op een Euroton worden ingeschat, vallen, vindt De Ruijter, mee.
En met het pasjessysteem zijn in Nijmegen en Den Bosch inmiddels positieve
ervaringen opgedaan. Een selectieve wijktoegang in combinatie met de aanleg
van een Holle Mare route zou, zo berekende inspreekster Rosdorff-Molenvelt,
het autoverkeer rond de school nog veel sterker kunnen laten afnemen.
Niet alleen de bewoners, ook de politieke partijen zien aan een simpel
spitspaal inmiddels zowel plussen als minnen. LO-fractievoorzitter Van
Weeren maakte uit de tekst van het bindend advies van de commissie Poelgeest
op dat de tunnel met name bedoeld is voor verkeer vanuit Poelgeest richting
de Merenwijk, en concludeerde daaruit dat Oegstgeest alle recht heeft
om zelf selectieve maatregelen te nemen. „Waarom doen we dan toch zo voorzichtig?"
Ook PrO-commissielid
Van der Post wil het verkeer richting de Merenwijk niet blokkeren, maar
wel eerst een nader onderzoek afwachten om dit goed te organiseren. Liberaal
commissielid Van den Hoek vindt het belangrijk dat autoverkeer snel de
wijk kan verlaten, maar zet ook vraagtekens bij een pasjessysteem. Volgens
Van den "Hoek zouden wel meer wijken een dergelijke oplossing willen.
Zo rijden/volgens de liberaal, in de Geversstraat bijvoorbeeld 25 duizend
auto's per dag. CDA-raadslid Smallenbroek zei een extra ontsluiting richting
de Oegstgeesterweg niet realistisch te vinden. „Gezien de grondexploitatie
kunnen we niet zomaar leuke of goede dingen doen." Smallenbroek is
wel een voorstander van het ontwikkelen van een fietsroute richting de
Leidse Hout, scholen en ziekenhuizen. Ook PrO-commissielid Van der Post
vindt comfortabele fietsroutes belangrijk. „Op de locatie van de voormalige
bouwbrug, of via de Kwaakbrug iets slims richting de Oegstgeesterweg doen."
De politieke partijen willen de mogelijkheid o«i de Holle Mare route
aan te kunnen leggen wel achter de hand houden, maar zien voorlopig nie.ts
in de realisatie er van. Pas wanneer de effectiviteit van maatregelen
die het sluipverkeer weren aangetoond is, en de route geen aanzuigende
werking meer heeft, zijn de partijen bereid over de aanleg na te denken.
Wethouder De Ruijter (CDA) zegde toe in de zomerperiode nader onderzoek
te doen naar mogelijkheden om de verkeerssituatie in de wijk 'slim' op
te lossen. Daarbij hoort ook de inbreng van de verkeerscommissie van de
wijkvereniging en intergemeentelijk stuurgroepoverleg. In de tussentijd
wil de wethouder ook kijken naar mogelijkheden voor aanleg van snelheidsremmende
maatregelen bij de Heukelsburg en de aanleg van een fietsroute richting
de Oegstgeesterweg. De wijkvereniging zou, zo vindt de Ruijter, mee moeten
werken aan een actie om het fietsgebruik te stimuleren.
|
donderdag
23 juni 2005
Vissen in Holle Mare dood door dreggen
Terug
naar persoverzicht |
WARMOND - Alle vissen in het watertje de Holle Mare in Warmond zijn dinsdag
doodgegaan. Door werkzaamheden waarbij de waterplanten op de kant werden
getrokken, ontstond zuurstofgebrek dat de vissen fataal werd. De gemeente
Warmond heeft de honderden vissen gisteren opgeruimd.
Het verwijderen van de waterplanten gebeurde in opdracht van het Hoogheemraadschap
van Rijnland. ,,Het water moest geschoond worden, wat inhoudt dat we de
planten op de kant trekken'', vertelt woordvoerster Gonny van Alewijk.
,,Ze moesten weg om de doorstroming te bevorderen. Als we bij hoog water
het water willen wegpompen, dan zitten die planten in de weg.''
De Holle Mare ligt
in de Veerpolder, vlakbij de Warmondse ijsbaan en loopt dood op het spoor.
In doodlopend water kan het beste gedregd worden met somber en regenachtig
weer. Door het dreggen wordt de bagger op de bodem omgewoeld, waardoor
het zuurstofgehalte in het water afneemt. In stilstaand water en bij warm
weer is weinig zuurstof aanwezig.
Dat daar geen rekening
mee is gehouden ligt aan de aannemer aan wie het hoogheemraadschap de
klus heeft uitbesteedt, zegt Van Alewijk. ,,Wij geven de opdracht om te
schonen en zeggen ook dat ze op moeten letten bij doodlopende watergangen.
Bij deze watergang is het helaas misgegaan.'' Het hoogheemraadschap maakt
er geen groot probleem van. ,,Het is voor een aannemer natuurlijk lastig
om die watergangen over te slaan. Daar moeten ze dan een andere keer speciaal
voor terugkomen. Maar dat zou wel wenselijk zijn. Het kwam nu erg ongelukkig
uit.''
Ook de Warmondse wethouder
De Vroomen keurt de werkwijze af. ,,Dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Bij dit soort werk moet je enige zorgvuldigheid betrachten.'' De Leidse
Marieke Vroom, die dinsdagavond in de Veerpolder wandelde en langs de
stinkende sloot kwam, noemt het 'een kleine tragedie'. ,,Het waren kleine
vissen, maar ook snoeken en karpers van soms wel bijna een meter lang.
Naast het feit dat zoiets enorm stinkt en de kans op het uitbreken van
ziektes groot is, vind ik het belachelijk dat er zo veel vissen de dood
hebben gevonden voor een in mijn ogen niet noodzakelijke actie.''
Janneke Dijke
|
zaterdag
25 juni 2005
Conflict gemeente en Trekvaartplein
Terug
naar persoverzicht |
LEIDEN - De gemeente Leiden en een aantal bewoners van het Trekvaartplein
staan lijnrecht tegenover elkaar. Volgens Leiden staat een groot aantal
woonwagens daar illegaal en te dicht op elkaar. Dat levert gevaar op bij
een eventuele brand. Daarom moeten er om te beginnen twee van de ongeveer
120 wagens van het kamp verdwijnen. De 'kampers' vinden dat onterecht.
Alle wagens staan zonder bouwvergunning op het Trekvaartplein, dus waarom
moeten er twee woonwagens weg, zo vragen de bewoners zich af? Dat de situatie
brandgevaarlijk is, betwisten ze.
Gistermiddag stonden
beide partijen voor de commissie voor beroep- en bezwaarschriften in het
stadhuis. En daarin legde de advocaat van een van de bewoners uit dat
zijn cliënt helemaal geen bouwvergunning kán hebben, omdat
de gemeente het (landelijke) bestemmingsplan van het Trekvaartplein nooit
in overeenstemming heeft gebracht met het feitelijk gebruik als woonwagencentrum.
De nieuwe woonwagens
zijn dermate brandvertragend gebouwd dat een minimale afstand van vijf
meter tussen twee caravans niet meer vereist is, stellen de kampbewoners.
En heeft verantwoordelijk wethouder Hans Buijing (PvdA) in november vorig
jaar op een bewonersavond aan het Trekvaartplein niet gezegd dat er tot
aan de herinrichting van het terrein niet zal worden gesleept en gesloopt?
,,De twee gevallen waar we het nu over hebben, zijn het resultaat van
25 jaar woonwagenbeleid waarin onvoldoende invulling is gegeven aan de
doelstelling van goede en voldoende huisvesting voor woonwagenbewoners
in Leiden.''
Een woordvoerder van
de gemeente bleef bij het standpunt dat Leiden hard gaat optreden. Volgens
hem is er sinds de constatering in 1999 toen er sprake was van 80 gelegaliseerde
plaatsen en 25 'overbezetters' in de loop der jaren door verdere bouw
en illegale plaatsing van wagens of chalets een onaanvaardbare, brandgevaarlijke
situatie ontstaan.
Achteraf legaliseren
is geen optie, want de gemeente wil het Trekvaartplein herinrichten en
een deel van de wagens overhevelen naar een nieuw terrein in Roomburg.
Daar kunnen maximaal 30 caravans terecht. Wanneer het nieuwe terrein klaar
is, is nog onduidelijk. ,,En de uitspraak van Buijing moet wel in perspectief
worden gezien. Tegen illegale bouwsels wordt opgetreden.''
De bewoners willen
dat de problemen in goed overleg worden opgelost. Geen bestuursdwang,
geen sloop, geen gesleep en zeker geen Mobiele Eenheid op het kamp. De
commissie hoopt zeer snel een advies aan burgemeester en wethouders te
kunnen uitbrengen want het college wil volgende week vrijdag al een besluit
nemen over al dan niet ingrijpen aan het Trekvaartplein.
Eric-Jan Berendsen
|
woensdag
13 juli 2005
Omstreden tunnel eind 2007 in gebruik
Terug
naar persoverzicht
|
OEGSTGEEST/LEIDEN - De nieuwe tunnel tussen de Oegstgeestse wijk Poelgeest
en de Leidse Merenwijk moet in het najaar van 2007 klaar zijn. De tunnel
onder het spoor krijgt twee niveaus, een voor fietsers en wandelaars en
een voor auto's, bussen en vrachtverkeer. ,,Dat is vanwege de overzichtelijkheid
en de veiligheid, maar het heeft ook te maken met het feit dat je voor autoverkeer
dieper de grond in moet dan voor langzaam verkeer'', aldus Nico Dost, projectmanager
Poelgeest.
Samen met de Leidse projectleider Jan Eduard Veen werkt Dost aan het tunnelproject,
waarvoor Oegstgeest en Leiden onlangs gezamenlijk een bouwaanvraag hebben
ingediend. Deze ligt vier weken in beide gemeentes ter inzage. Bewoners
van Poelgeest en de Merenwijk zijn maandag persoonlijk op de hoogte gesteld
van de procedure. Ook aspirant-kopers van een huis in Poelgeest hebben
bericht gekregen.
De aanleg van de 15
meter brede tunnel onder het spoor begint naar verwachting over een jaar.
Het treinverkeer ondervindt van de aanleg weinig hinder. Het spoor gaat
ervoor slechts één weekeinde dicht. De tunnelbak wordt in
dat weekend op zijn plek geschoven, waarna de rails op de bak wordt gemonteerd.
De omstreden tunnel
zette de relatie tussen Leiden en Oegstgeest lange tijd op scherp. Leiden
wilde een autotunnel, Oegstgeest wilde slechts een onderdoorgang voor
wandelaars en fietsers. Een onafhankelijke commissie boog zich over de
kwestie en Leiden kreeg zijn zin. Projectleider Veen en zijn Oegstgeester
collega benadrukken dat zij niet langer elkaars tegenpolen zijn. Veen:
,,We trekken samen op. Ons doel is om met elkaar een mooi project te realiseren.''
De tunnel wordt in
Poelgeest aangelegd in het verlengde van de Clusiuslaan. Dat de onderdoorgang
geschikt is voor auto's, bussen en vrachtverkeer is tegen het zere been
van veel inwoners van Poelgeest. Zij zijn bang voor sluipverkeer van en
naar de A44.
De Oegstgeestse wethouder
De Ruiter opperde enige tijd geleden het idee voor een spitspaal. Dat
idee is in de tekeningen niet verder uitgewerkt. Volgens de projectleiders
Dost en Veen is er nog tijd genoeg om over een spitspaal of andere verkeersremmende
maatregelen na te denken. ,,We hebben nog twee jaar om de ideeën
met de wijk uit te discussiëren.''
Om de bewoners bij
de plannen te betrekken, is onlangs een klankbordgroep opgericht. Deze
bestaat uit tien bewoners uit de directe omgeving van de tunnel en is
inmiddels één keer bijeen geweest. ,,Als er belangrijke
dingen spelen, komen we bij elkaar.''
Judy Nihof
|
vrijdag
15 juli 2005
Bouwvergunning tunnel Poelgeest Merenwijk aangevraagd
Uit: Oegstgeester courant
Terug naar persoverzicht
|
Werk
najaar 2007 afgerond
Door Antoon Koch.
Over de ondertunneling van de spoorbaan waarmee de ontsluiting Poelgeest-Merenwijk
gerealiseerd kan worden is tot op heden veel te doen geweest. Alle aspecten
dienaangaande kwamen eerder dit jaar reeds ter sprake in de notitie 'Ontsluiting
Poelgeest' waarvan nog maar kort geleden een gecorrigeerde versie verscheen.
Dat de tunnel er zal komen lijdt thans geen twijfel meer. Belanghebbenden,
waaronder toekomstige kopers van woningen in wijk Poelgeest, hebben een
brief ontvangen waarin wordt medegedeeld dat een bouwvergunning is ingediend.
Deze ligt thans volgens de gangbare procedure tot eind van de maand juli
ter inzage. Iedereen kan gedurende deze periode daarop reageren en/of
zijn bezwaren kenbaar maken. Het plan werd gistermiddag toegelicht op
het Stadsbouwhuis te Leiden door de projectleider Leiden dhr,. J. E.Veen
en die van het project Poelgeest, de heer N. Dost.
Voor de uitvoering van de werkzaamheden op Oegstgeests grondgebied is
een art. 19 van toepassing. Naast de realisering van de ondertunneling
behoren ook de wegaansluitingen te worden uitgevoerd. . De tunnel, die
van vanuit Poelgeest gezien van het verlengde van de Clusiuslaan aansluit
de op Gooimeerlaan, omvat een tun-nelbak van rond 100 meter waarvan 25
meter overdekt. De breedte bedraag t ruim 15 meter. ProRail heeft in overleg
met de Grontmij het ontwerp
gemaakt dat geschikt is voor alle soorten verkeer van fietsers tot en
met vrachtwagens.. Het fietsverkeer door de tunnel verloopt aan de zuidzijde
en autoverkeer aan de noordzijde .van het fietspad, (zie artists impression
van
west naar oost). Het geheel ligt voor 75% op Leids grondgebied. Veen:
"Qua planning hopen wij volgend jaar de bouwvergunning te kunnen
afgeven zodat zomer 2006 begonnen kan worden aan de uitvoering van de
werkzaamheden. De tunnelbak zal als het ware onder spoorbaan worden doorgeschoven
waarvoor het spoorwegverkeer twee dagen gestremd zal zijn". Het een
en ander zal allemaal in goed overleg en samenspraak plaatsvinden. Projectleider
Dost noemde in dit verband de verkeerscommissie van de wijkgroep Poelgeest
alsmede een klankbordgroep, waarin de wijkvereniging is vertegenwoordigd
en die ten tijde van van belangrijke besluiten betrokken wordt
Een
zgn. Artists impression van de verbinding met Merenwijk (Gooimeerlaan)
vanuit Poelgeest gezien. Uitgewerkte technische tekeningen zijn aanwezig.
|
woensdag
3 augustus 2005
Waterbuurt zeer energiezuinig
Uit: Witte Weekblad
Terug naar persoverzicht
|
Nieuwste
buurt in Poelgeest voldoet aan energienorm
Waterbuurt zeer energiezuinig
Oegstgeest - Begin 1999 is er in Oegstgeest begonnen
met de bouw van de wijk Poelgeest, een wijk met een duurzaam en groen
karakter. Van de ongeveer 1000 geplande woningen zijn er al behoorlijk
wat gerealiseerd.
door
Willemien Timmers
In de tweede helft van dit jaar zal begonnen worden met de bouw van de
73 woningen van de Waterbuurt, voor de toekomstige bewoners bekend onder
de naam Martinus Houttuynhof. Dit is één van de laatste
projecten van Poelgeest, en grenst aan het natuurgebied van Warmond. Door
toepassing van installatietech-nische en bouwkundige maatregelen heeft
zal deze Waterbuurt een gunstige Energie-Prestatie-Coëfficiënt
(EPC) van 0,75 hebben.
We verbruiken als Nederlanders heel wat energie met elkaar; het energiegebruik
van woningen maakt hier een belangrijk deel van uit. Het gebruik van energie
en aardgas in deze woningen zorgt voor ongeveer 15% van de totale Nederlandse
CO2 uitstoot. Om toe te zien op deze verbruikers is de Energie-Prestatie-Coëfficiënt
(EPC) in het leven geroepen; een norm om het energie-efficiëntie
van woningen aan te geven. Deze EPC wordt berekend op basis van de gebouweigenschappen
(isolatiewaarde van wanden, vloeren, beglazing) en installaties (bijvoorbeeld
zonnecollectoren, ventilatiesystemen en verwarming).
Belangrijk
Het vaststellen van de Energie Prestatie Coëfficiënt is vanaf
december 1995 vereist, en is bij de ontwikkeling van nieuwbouw woningen
een belangrijke factor. Aanvankelijk lag de 'EPC-eis' op 1,4, maar in
2000 is dit teruggebracht naar 1,0. Door nieuwe technische ontwikkelingen
was het in 2003 al mogelijk hele projecten op te leveren met een EPC van
0,8 en konden technisch gezien woningen worden gerealiseerd met één
van 0,5 - 0.6 (met jaarlijkse meerkosten van minder dan 200 euro per woning).
Hoe lager de EPC, hoe energiezuiniger de woning dus is. De Waterbuurt
in Poelgeest blijft ruim onder de op dit moment maximaal toegestane EPC
van 1,0. De woningen aan de Martinus Houttuynhof zullen een Energie-Prestatie-Coëfficiënt
van 0,75 hebben.
|
dinsdag
23 augustus 2005
Startsein voor Kwaakhaven
Uit: Oegstgeest
Centraal
Terug naar persoverzicht
|
OEGSTGEEST
- Aan wethouder DJ. de Ruijter van de gemeente Oegstgeest viel vrijdag
de eer te beurt om het officiële startsein te geven voor de werkzaamheden
aan het plan Kwaakha-ven. In de wijk Poelgeest worden door Bouw &
Ontwikkelingsmaatschappij Jansen Rijpwetering BV de nodige voorbereidingen
getroffen en kijkt iedereen uit naar de nieuwe woningen. Onder het toeziend
oog van de toekomstige bewoners en speciaal genodigden maakte wethouder
De Ruijter het terrein 'bouwklaar'. Met op de achtergrond een oorverdovend
vuurwerk duwde hij met een sloopvoertuig een gebouwtje op het terrein
omver. "De eerste klap is een daalder waard", sprak hij in zijn
openings-speech.
V.Ln.r. Guus Koper,
directeur van Bouwbedrijf Jas Jansen BV, wethouder Dirk-Jan de Ruijter
van gemeente Oegstgeest en Laurens van der Vos, directeur van j Bouw &
Ontwikkelingsmaatschappij Jansen Rijpwetering BV (Foto: Fotobureau Peter
Schipper/Wouter Keuris).
"Zeker in dit
plan. De gemeente Oegstgeest is blij dat de bijzondere bouwstijl van Kwaakha-ven
op bewonderenswaardige wijze in samenspraak met de omwonenden tot stand
is gekomen".
Bouw & Ontwikkelingsmaatschappij Jansen Rijpwetering BV vindt het
belangrijk om een wijk te ontwikkelen en te bouwen waar iedereen tevreden
mee is. "Wij zijn daarom met omwonenden in overleg gegaan en dat
heeft geresulteerd in een aantal aanpassingen, zoals het verlagen van
de hoogbouw en het verleggen van een rijbaan", vertelt Laurens van
der Vos, directeur van Bouw & Ontwikkelingsmaatschappij Jansen Rijpwetering
BV. Wethouder De Ruijter roemde de totstandkoming van het bouwplan. "De
gemeente had geen
zeggenschap over dit planj omdat het eigen grond betreft.! De manier waarop
Bouw & Ont-l wikkelingsmaatschappij Jansen! Rijpwetering de plannen
ken-1 baar heeft gemaakt aan gemeen-1 te, omwonenden en kopers en l vervolgens
heeft aangepast, is zeer constructief geweest. Wij waarderen deze vorm
van samenwerking enorm". Ook de kopers stak hij een hart onder de
riem: "Als u hier komt wonen, komt het zeker goed. U heeft te maken
met een goede bouwer."
Duurzaam en milieuvriendelijk
Poelgeest is uniek door de duurzaamheid die in alle facetten van de deelplannen
is terug te vinden. "Milieuvriendelijke bouwmaterialen en besparende
maatregelen zorgen ervoor dat hetenergieverbruik
op een laag niveau ligt", legt Laurens van der Vos uit. De stadsverwarming
is hiervan een voorbeeld. In Kwaakhaven heeft Bouw & Ontwikkelingsmaatschappij
Jansen Rijpwetering BV zelfs woningen uitgerust met een warmte terug-wininstallatie.
Het plan Kwaakhaven is een binnenhaven met ruime woningen en appartementen
die in de nabijheid van het water liggen. "Het is vernoemd naar jachtwerf
de Kwaak, waarvan de naam weer terugvoert tot het oude buurtschap De Quaek.
De woningtypen Cordata, Monarda, Dianthus en Victoria verwijzen naar de
namen van bijzondere planten om het groenrijke aspect extra te benadrukken.
De inpandige en ondergrondse garages sluiten hier perfect op aan. De auto's
blijven voor een groot deel uit het zicht", licht de directeur toe.
"Bijzonder aan het plan is, dat er per type woning veel mogelijkheden
zijn. Zo is elke woning een weerspiegeling van persoonlijke wensen",
gaat Van der Vos verder. "De woningen voldoen aan de laatste eisen
van deze tijd en bieden vooral veel comfort. Toekomstige bewoners van
de riante kade- en waterwoningen, respectievelijk type Cordata en Monarda,
hebben de beschikking over een grote woon- en eetkamer, vijf slaapkamers
en twee parkeerplaatsen en een kelder onder de woning. De kelders zijn
licht dankzij een zogenaamde koekoek, een licht koker op straatniveau".
Het appartementencomplex Victoria biedt ruimte aan vier verschillende
woningtypen: twee,-drie- en vierkamerappartemen-ten en drie penthouses.
Van alle woningen is het terras op het zuiden gesitueerd. Elk appartement
beschikt over een eigen plek in de garage en het penthouse over twee plekken.
Inmiddels zijn er reeds 51 van de 65 woningen verkocht. Geïnteresseerden
in één van de appartementen of de laatste patiowoning kunnen
contact opnemen met De Leeuw Makelaardij (tel. 071-4076144) of kijken
op de website www.deleeuw.nl. Bouw & Ontwikkelingsmaatschappij Jansen
Rijpwetering BV bestaat al 60 jaar en kan bouwen op de nodige ervaring.
De nadruk ligt op kwaliteit en service. Het bedrijf kan complexe woningbouw
aan en kan het proces van idee tot uitvoering begeleiden. Dat het bedrijf
graag meedenkt, heeft het met Plan Kwaakhaven meer dan eens bewezen.
|
woensdag
24 augustus 2005
Nieuwbouw van start in Kwaakhaven
Uit: Witte
Weekblad
Terug naar persoverzicht
|
Jan
Goetharthof (Poelgeest) is terrein vol herinneringen
Oegstgeest - Op feestelijke wijze werd vrijdag gevierd dat de nieuwbouw
van plan Kwaakhaven in de wijk Poelgeest van start is gegaan. Toekomstige
bewoners van de Jan Goethart-hof en andere genodigden hebben elkaar in
een speciaal hiervoor ingerichte feesttent, midden op de bouwlocatie,
voor het eerst ontmoet. Wie over het terrein loopt kan het zich bijna
niet indenken, maar op het braakliggende stuk grond moeten 29 woningen
en 36 appartementen komen.
door Willemien Timmers
Niet alle aanwezigen kijken met onbevangen blik naar het blubberige terrein.
De heer Mosselman is de hele week bij het slopen van de nog op het terrein
staande bebouwing geweest. „Ik heb hier 50 jaar met veel plezier gewoond;
in de boerderij daar, samen met mijn ouders. In 1891 was dat huis gebouwd...
Als hier geen huizen waren gekomen, had ik er nu nog gezeten. Het was
best moeilijk om het te verkopen, maar ach, het kon niet anders. Vroeger
brachten we onze koeien naar de wei waar nu de Merenwijk is. Dan gingen
we slootjespringend verder om te gaan zwemmen in de Zijl." Toen de
bouw van Poelgeest begon had de heer Mosselman alleen nog schapen en kleinvee.
Zo'n vijf jaar geleden werd hij benaderd voor de verkoop van de boerderij
en het land. Hij besloot de boel inderdaad van de hand te doen. „Maar
emotioneel doet het je wel wat." Gelukkig had hij naast de boerderij
ook een groente en fruitexportbedrijf zodat hij niet opnieuw hoefde te
beginnen.
Ook Ab Spronsen (Ab Kwaak voor bekenden) heeft land afgestaan voor dit
Poelgeester nieuwbouwproject. “Op 1 april 1975 ben ik hier komen wonen.
Daarvoor runden mijn grootouders er een boerderij, maar dat werk leek
mij niets. Ik ben toen in “De Kwaak” (een voormalig buurtschap, gebouwd
op een duintop) voor mijzelf begonnen. Er liggen hier dus veel herinneringen.”
De grootouders zouden nu hun ogen uitkijken, de (onverlichte) zand en
grindpaadjes nebben plaatsgemaakt voor asfalt, en spelen in het weiland
is er niet meer bij. Ab Spronsen en zijn vrouw vinden het niet erg dat
ze hun scheepsbouwbedrijf met opstal en bijbehorende winkeltje hebben
moeten verkopen. „Mijn zoon komt hier straks met zijn gezin in deze nieuwbouw
wonen. Lekker dichtbij", zegt zijn vrouw. En Ab Kwaak zelf is opnieuw
begonnen in Warmond. “Ik zit al 33 jaar in de bootjes en de zaken gaan
nog steeds goed”, verteld hij tevreden.
Wethouder
De Ruyter gaf met de sloop van het laatste gebouw op het terrein het startsein
voor de bouw van Kwaakhaven (foto
Ton Koevoet)
Hooiberg
Terwijl de toekomstige bewoners van de Jan Goetharthof (zoals de straatnaam
van de Kwaakhaven zal worden) hun buurtgenoten alvast leren kennen en
genieten van de koffie, heerlijke koekjes en zigeunermuziek, neemt wethouder
De Ruijter alvast plaats in een bulldozer om het startsein te geven voor
de bouw van Kwaakhaven. „Linten doorknippen en palen slaan kan hij nu
al wel, het werd tijd voor iets origineels. Vandaar dat we hem het laatste
oude gebouw op het bouwterrein laten slopen", aldus een vertegenwoordigster
van de bouwmaatschappij. Dat laatste gebouw is de oude hooiberg van de
familie Spronsen, waar ze later de winkel met scheepsartikelen hebben
gemaakt. Nadat de fatale duw door de wethouder is uitgedeeld, stort het
winkeltje in en luidt een lang en luidruchtig vuurwerk het begin van een
nieuwe periode in. “Als het goed is, zijn nu alle boze geesten weg",
spreekt dezelfde woordvoerster weer.
Wethouder
De Ruyter met de projectleiders van het nieuwbouwplan. (foto
Ton Koevoet)
Positief
Tot slot van de bijeenkomst spreekt directeur Guus Koper van bouwbedrijf
Jos Jansen de aanwezigen toe en geeft aan blij te zijn met het proces
waarop het plan Kwaakhaven, samen met de omwonenden, tot stand is gekomen.
„U kunt erop rekenen dat het hier prettig wonen wordt", zegt hij
zelfverzekerd. „De afdeling kopersbegeleiding kan u in het traject hier
naar toe verder helpen." Ook wethouder De Ruijter is positief over
dit nieuwe project. „Het is een mooie toevoeging aan deze fantastische
wijk", zegt hij. Tevens spreekt hij zijn waardering uit over de communicatie
tussen de diverse betrokken partijen. „Graag wil ik iedereen veel succes
en een voorspoedige bouw toewensen. Aan de bouwers wil ik zeggen: als
je soms denkt 'waar ben ik aan begonnen?' kijk er dan doorheen. En de
toekomstige bewoners wil ik vragen vertrouwen te hebben in deze mensen."
Het zal nog wel even duren voordat de aanwezigen hun nieuwe woning in
Kwaakhaven kunnen betrekken (zouden ze kerst 2007 de kerstboom er al kunnen
opzetten?), maar de kop is eraf.
|
donderdag
25 augustus 2005
Hobbels Poelgeest zo langzamerhand geëffend
Uit: Oegstgeester
Courant
Terug naar persoverzicht
|
Met
plan Kwaakhaven nieuwe wijk op weg naar voltooiing
Wethouder
Dirk Jan de Ruiter:
Hobbels Poelgeest zo langzamerhand geëffend
Na het sloopwerk de witte jas en helm opgeborgen trekt de stof van
het gesloopte laatste pand nog op (foto Koch)
Door
Antoon Koch
Een enorme stofwolk, geknal van vuurwerk en een applaus van toekomstige
bewoners: dit alles was het resultaat van wethouder lij k handelen op
de locatie Kwaakhaven in de wijk Poelgeest. Wethouder Dirk Jan de Ruijter
viel de eer te beurt om met een met dragline het laatste oude gebouwtje
op de bouwplaats te slopen. Plaats voor nieuwbouw. Terecht kon vrijdagmiddag
letterlijk gesproken worden van een 'daverende start'.
Anders dan anders en origineel bedacht want het slaan van 'eerste palen'
betreft, zoals de praktijk uitwijst, meestal nooit de allereerste. Met
de start van het Plan Kwaakhaven, uitgevoerd door de Bouw & Ontwikkelingsmaatschappij
Jansen Rijpwetering BV, komt de voltooiing van de wijk Poelgeest meer
en meer in zicht.
Directeuren Jos Jansen en de wethouder De Ruijter gereed
voor opbouwend sloopwerk
Bij de
ontwikkeling van de woonwijk heeft het de gemeente niet meegezeten. Wethouder
de Ruijter herinnerde daaraan tijdens een korte toespraak in een ter plekke
opgerichte tent waarin de toekomstige bewoners, van de 51 reeds verkochte
woningen van de in totaal 65, feestelijk werden ontvangen. Namens het
gemeentebestuur feliciteerde De Ruijter hen. "Eerder waren er de
nodige bezwaren ingediend tegen dit bouwplan maar aan een fantastische
wijk komt een goed einde. De hobbels van Poelgeest zijn zo langzamerhand
geëffend". De Ruijter bracht ook de felicitaties over van burgemeester
Els Timmers-van Klink die verhinderd was het gebeuren mee te beleven.
"Kwaakhaven is een mooi plan, temeer omdat Oegstgeest wel havens
kent maar nog geen eigen haven heeft". De Ruijter vestigde de aandacht
van de toekomstige bewoners op het bestaan van de wijkvereniging Poelgeest:
"Een geweldige club mensen die veel goed werk verrichten als een
spreekbuis met de gemeente". Hij vestigde er de aandacht op dat de
woningen onder garantie gebouwd worden en wenste de kopers ten aanzien
van de komende bouwperiode veel geduld toe. De manier waarop Bouw &
Ontwikkelings-maatschappij Jansen Rijpwetering de plannen kenbaar heeft
gemaakt aan gemeente, omwonenden en kopers en vervolgens heeft aangepast,
is zeer constructief geweest. "Wij waarderen deze vorm van samenwerking
enorm', zei de wethouder. Eerder werd het woord gevoerd door Laurens van
der Vos, directeur Ontwikkelingsmaatschappij Jos Jansen. Ook hij vertelde
over het overleg met de omwonenden en gemeente ten aanzien van het plan
en noemde het project er een dat alle facetten van de bouw bevat en waarbij
zelfs het aanleggen van een binnenwater en het slaan van een brug aan
de orde is. Laurens dankte de onderaannemers die een deel van de bouw
uitvoeren en in het bijzonder het Projectbureau Poelgeest met aan het
hoofd de heer Dost, alsmede het architectenbureau Ir. Henri Stol.
Van der Vos: "Het plan is vernoemd naar jachtwerf de Kwaak, waarvan
de naam weer terugvoert tot het oude buurtschap De Quaek. De woningtypen
Cordata, Monarda, Dianthus en Victoria verwijzen naar de namen van bijzondere
planten om het groenrijke aspect extra te benadrukken. De inpandige en
ondergrondse garages sluiten hier perfect op aan. De auto's blijven voor
een groot deel uit het zicht. Bijzonder aan het plan is, dat er per type
woning veel mogelijkheden zijn. Zo is elke woning een weerspiegeling van
persoonlijke wensen De woningen voldoen aan de laatste eisen van deze
tijd en bieden vooral veel comfort. Toekomstige bewoners van de riante
kade- en waterwoningen, respectievelijk type Cordata en Monarda, hebben
de beschikking over een grote woon-en eetkamer, vijf slaapkamers en twee
parkeerplaatsen en een kelder onder de woning. De kelders zijn licht dankzij
een zogenaamde koekoek, een lichtkoker op straatniveau." Het appartementencomplex
Victoria biedt ruimte aan vier verschillende woningtypen: twee,- drie-
en vierkamerappartementen en drie penthouses. Van alle woningen is het
terras op het zuiden gesitueerd.Elk appartement beschikt over een eigen
plek in de garage en het penthouse over twee plekken. Inmiddels zijn er
reeds 51 van de 65 woningen verkocht. Geïnteresseerden in één
van de appartementen of de laatste patiowoning kunnen contact opnemen
met De Leeuw Makelaardij (tel. 071-407 61 44) of kijken op hun website
www.deleeuw.nl.
Na het officiële gebeuren waarbij ook directeur Bouwmaatschappij
Jansen Guus Koper aanwezig was werd het glas geheven. De bijeenkomst werd
ingeleid en besloten door Teuntje van Delft.
|