De wijk Poelgeest is regelmatig in het nieuws.
Hier een bloemlezing van artikelen uit het Leidsch Dagblad (tenzij anders vermeld).

dinsdag 31 mei 2005
Spitspaal tunnel Poelgeest komt er

Uit: Oegstgeest Centraal

 

Terug naar persoverzicht

OEGSTGEEST - Wethouder De Ruijter legde tijdens het vervolg van de commissievergadering Ruimte & Groen van afgelopen dinsdag toe dat de toekomstige tunnel tussen Poelgeest en de Leidse Merenwijk tijdens de spits dichtgaat. Een spitspaal zal hiervoor zorgen

door Annemarie Clignett

De Ruijter vindt dat de spitspaal er gewoon moet komen: "Dat middel moeten we optimaal gebruiken. Leiden kan wel willen praten, maar die paal komt er gewoon. Want als de autotunnel er is, mogen de bewoners van Poelgeest rekenen op gedegen verkeersremmende maatregelen".
Inmiddels meldde het Leidsch Dagblad dat de 'spierballentaal' van wethouder De Ruijter door de gemeente Leiden niet in dank afgenomen werd. Leiden verwijst in een reactie naar het regionale verkeers- en vervoersplan, waarin staat dat gemeenten met elkaar moeten overleggen als een verkeersmaatregel gevolgen heeft voor een andere gemeente. Dat overleg heeft nog •iet plaatsgevonden.
Van verschillende* kanten werd vrees tegen sluipverkeer vanuit Leiden, door Poelgeest, naar de A44 uitgesproken. Zo is inspreker de heer Ter Beek bang dat het Cornelis van Steenishof gebruikt gaat worden als sluiproute zodra de hoofdingang naar het hof . weer ontsloten zal worden (deze is nu gesloten wegens bouwwerkzaamheden - red.). Hij zou dan ook graag zien dat ook daar een paaltje gezet gaat worden. De heer Langelaar, ook inspreker, herinnert de commissie eraan dat de school niet opgenomen was in de ontwikkelingsplannen voor de wijk Poelgeest. Inmiddels is de school er wel en dient dé gemeente de verkeersplannen hierop aan te passen. "We moeten voorzichtig rijn met onze kinderen", aldus Langelaar. De drempels in Poelgeest (en dus
ook bij de school) houden de snelrijdende bestelbusjes, vrachtauto's en brommers niet tegen. Langelaar is bang dat er daardoor een dode onder de kinderen zal vallen, zeker wanneer de autotunnel wordt opengesteld. Tenzij de gemeente voldoende en gedegen maatregelen neemt om de verwachtte enorme toename van het verkeer binnen de perken te houden. Wethouder De Ruijter zegt toe een aanvullend verkeersonderzoek te laten uitvoeren, waarbij dan gekeken zal worden naar de technische haalbaarheid van de spitspaal.

Verantwoordelijkheden
Commissielid Van Weeren vindt het zeer betreurenswaardig hoe bet College is omgegaan met de (verkeers)problematiek in Poelgeest. Hij wil van wethouder De Ruijter weten in hoeverre deze achter de opmerking staat van ambtenaar Floor Vergunst, beleidsmedewerker Verkeer bij de gemeente. Deze zei tijdens de informatieavond van 11 mei over het verkeer in Poelgeest dat de wijkbewoners zich niet autoluw gedragen: "U kunt ook wat minder vaak in uw auto stappen", hield hij de aanwezigen (merendeels wijkbewoner) voor. De wethouder vindt het goed dat zijn ambtenaar het gezegd heeft: "Laten we elkaar aanspreken op eikaars verantwoordelijkheden. De Ruijter vraagt de wijkvereniging Poelgeest dan ook haar wijkbewoners op te roepen zelf wat autoluwer te worden (met 6,6 autobewegingen per huishouden per dag zit een wijk als Poelgeest al aan zijn maximum). "De tijden zijn veranderd", aldus de wethouder. "Hadden gezinnen in 1995 veelal' één auto, tegenwoordig hebben zij er vaak twee. De welvaart is gestegen, mensen meten zich tegenwoordig meer aan".

Holle Mareroute
Ook de Holle Mareroute kwam ter sprake. Er heersen verschillende meningen binnen de commissie. Zo vindt LO-fractievoorzitter Van Weeren dat de gemeente de plannen voor een Holle Mareroute achter de hand moet houden, "voor als het nodig is". De heer Van der Post (PrO) vindt daarentegen dat zolang de tunnel niet effectief af te sluiten is tijdens de spits, een Holle Mareroute juist verkeer aanzuigt. Hij is het echter wel eens met Van Weeren om de route achter de hand te houden. Uit de CDA-hoek, bij monde van de heer Smallenbroek, kwam een eensluidende mening. De Holle Mareroute moet planologisch niet onmogelijk gemaakt worden. "Maar we hoeven nu niet een beslissing te nemen om hem definitief niet aan te leggen, want we hebben ook nooit de beslissing genomen om de route wel aan te leggen". Van den Hoek (WD) is ook voor het handhaven van de plannen voor de Holle Mareroute. "Bij aanleg van een spitspaal is de aanleg van de Holle Mareroute een goed plan. Het verkeer bij de school wordt aantoonbaar veel minder, wat wij zeer belangrijk 'vinden". De Ruijter wil het onderwerp Verkeer Poelgeest (inclusief de voortgangsplanning) terug laten komen in de vergadering van september. Het onderwerp komt niet terug op de vergadering van juni.


woensdag 1 juni 2005
Verkeersmaatregelen Poelgeest moeten vooral ‘slim’ zijn


Uit: Oegstgeester Courant

 

Terug naar persoverzicht

Wethouder De Ruijter (CDA) in zomerperiode op zoek naar draagvlak

Door: Inge Ruhaak

Wethouder De Ruijter (CDA) gaat de komende maanden op zoek naar verkeersmaatregelen die de wijk Poelgeest, na aanleg van de autotunnel, op een 'slimme' manier verkeersluw kunnen houden. Insprekers hebben de leden van de commissie Ruimte & Groen er vorige week van weten te overtuigen dat het plaatsen van een simpele spitspaal te weinig oplost. Een dergelijke maatregel weert weliswaar het sluipverkeer, maar zal ook het aantal autobewegingen langs basisschool De Vogels, de Lange Voort en de rotonde aan de Abtspoelweg nog verder laten toenemen.
LO-fractievoorzitter Van Weeren deelde dan ook een stevig compliment uit aan de leden van de Verkeerscommissie uit de wijk. Op basis van eigen waarnemingen en rekenkunst maakten ze duidelijk dat slechts een 'wijs' besluit de veiligheid bij de basisschool zo optimaal mogelijk kan maken. Daarbij zou het kunnen gaan om een bijzondere vorm van dynamische afsluiting van de tunnel, om de instelling van een selectief toegangsysteem, om de aanleg van de Holle Mare route; of om een combinatie van maatregelen.

Inspreker Langelaar, die bij de school op de hoek woont, en, naar eigen zeggen, eerste rang zit en ziet hoe kinderen moeten oversteken, onderstreepte dat verkeersremmende maatregelen 'ons aller verantwoordelijkheid' zijn. Langelaar herinnerde er aan dat de school in eerste instantie niet in de ontwikkelplannen van Poelgeest was opgenomen, waardoor een meanderende route door de wijk heel aardig leek. Maar toen er wel een school kwam, werd de verkeersafwikkeling vervolgens niet gewijzigd. In combinatie met een toegenomen autogebruik levert dat ter plaatse van de school meer dan vijfhonderd gemotoriseerde verkeersbewegingen per uur in de ochtendspits op. Voor Langelaar was de conclusie helder: „Zo kan het dus niet doorgaan." Temeer omdat de bij de school geplaatste verkeersdrempels in een dusdanige breedte zijn uitgevoerd dat vrachtwagens, bussen, SUV's, maar ook scooters eenvoudig met te hoge snelheid kunnen passeren. Volgens Langelaar flitsen geregeld auto's met zestig, en brommers met zeventig kilometer voorbij.

Verkeerscommissielid M. de Ruijter kwalificeerde het onderzoeksrapport van bureau Goudappel Coffeng als 'zeer zwak'. Volgens De Ruijter, die inmiddels bij de SWOV een second ^opinion heeft aangevraagd, is van een vruchtbare werkrelatie tussen betrokken partijen duidelijk geen sprake geweest. Zo blijft de afname van het aantal autobewegingen in de wijk door de aanleg van een Holle Mare route in het rapport onbesproken, net als de effecten van een aantal andere door de wijkvereniging geopperde voorstellen.
'Daarnaast worden de hoge kosten voor de aanleg van een extra ontsluiting richting de Oegstgeesterweg, waar, Goudappel Coffeng, en ook het college, een voorstander van is, niet genoemd.

De Ruijter wees er op dat de aanleg van een spitspaal het totale autoverkeer in Poelgeest dwingt om via de Lange Voort en de rotonde aan de Abtspoel-weg de wijk te verlaten. „In dat deel " wordt het dus steeds drukker." Volgens de inspreker is de wegstructuur in de Merenwijk beter geschikt voor het verwerken van het op Leiden gerichte drukke spitsverkeer. Een wisselsysteem, of een variant daarop, zou het mogelijk maken de tunnel wel te gebruiken voor bestemmingsverkeer dat de wijk verlaat of binnenrijdt, terwijl tegelijkertijd doorgaand sluipverkeer wordt geweerd. Het college is geen voorstander van een dergelijke oplossing, omdat het rechtsongelijkheid in zou houden, en duur is in aanleg en onderhoud. Maar de aanlegkosten, die op een Euroton worden ingeschat, vallen, vindt De Ruijter, mee.

En met het pasjessysteem zijn in Nijmegen en Den Bosch inmiddels positieve ervaringen opgedaan. Een selectieve wijktoegang in combinatie met de aanleg van een Holle Mare route zou, zo berekende inspreekster Rosdorff-Molenvelt, het autoverkeer rond de school nog veel sterker kunnen laten afnemen. Niet alleen de bewoners, ook de politieke partijen zien aan een simpel spitspaal inmiddels zowel plussen als minnen. LO-fractievoorzitter Van Weeren maakte uit de tekst van het bindend advies van de commissie Poelgeest op dat de tunnel met name bedoeld is voor verkeer vanuit Poelgeest richting de Merenwijk, en concludeerde daaruit dat Oegstgeest alle recht heeft om zelf selectieve maatregelen te nemen. „Waarom doen we dan toch zo voorzichtig?"

Ook PrO-commissielid Van der Post wil het verkeer richting de Merenwijk niet blokkeren, maar wel eerst een nader onderzoek afwachten om dit goed te organiseren. Liberaal commissielid Van den Hoek vindt het belangrijk dat autoverkeer snel de wijk kan verlaten, maar zet ook vraagtekens bij een pasjessysteem. Volgens Van den "Hoek zouden wel meer wijken een dergelijke oplossing willen. Zo rijden/volgens de liberaal, in de Geversstraat bijvoorbeeld 25 duizend auto's per dag. CDA-raadslid Smallenbroek zei een extra ontsluiting richting de Oegstgeesterweg niet realistisch te vinden. „Gezien de grondexploitatie kunnen we niet zomaar leuke of goede dingen doen." Smallenbroek is wel een voorstander van het ontwikkelen van een fietsroute richting de Leidse Hout, scholen en ziekenhuizen. Ook PrO-commissielid Van der Post vindt comfortabele fietsroutes belangrijk. „Op de locatie van de voormalige bouwbrug, of via de Kwaakbrug iets slims richting de Oegstgeesterweg doen." De politieke partijen willen de mogelijkheid o«i de Holle Mare route aan te kunnen leggen wel achter de hand houden, maar zien voorlopig nie.ts in de realisatie er van. Pas wanneer de effectiviteit van maatregelen die het sluipverkeer weren aangetoond is, en de route geen aanzuigende werking meer heeft, zijn de partijen bereid over de aanleg na te denken.

Wethouder De Ruijter (CDA) zegde toe in de zomerperiode nader onderzoek te doen naar mogelijkheden om de verkeerssituatie in de wijk 'slim' op te lossen. Daarbij hoort ook de inbreng van de verkeerscommissie van de wijkvereniging en intergemeentelijk stuurgroepoverleg. In de tussentijd wil de wethouder ook kijken naar mogelijkheden voor aanleg van snelheidsremmende maatregelen bij de Heukelsburg en de aanleg van een fietsroute richting de Oegstgeesterweg. De wijkvereniging zou, zo vindt de Ruijter, mee moeten werken aan een actie om het fietsgebruik te stimuleren.


donderdag 23 juni 2005
Vissen in Holle Mare dood door dreggen

Terug naar persoverzicht


WARMOND - Alle vissen in het watertje de Holle Mare in Warmond zijn dinsdag doodgegaan. Door werkzaamheden waarbij de waterplanten op de kant werden getrokken, ontstond zuurstofgebrek dat de vissen fataal werd. De gemeente Warmond heeft de honderden vissen gisteren opgeruimd.


Het verwijderen van de waterplanten gebeurde in opdracht van het Hoogheemraadschap van Rijnland. ,,Het water moest geschoond worden, wat inhoudt dat we de planten op de kant trekken'', vertelt woordvoerster Gonny van Alewijk. ,,Ze moesten weg om de doorstroming te bevorderen. Als we bij hoog water het water willen wegpompen, dan zitten die planten in de weg.''

De Holle Mare ligt in de Veerpolder, vlakbij de Warmondse ijsbaan en loopt dood op het spoor. In doodlopend water kan het beste gedregd worden met somber en regenachtig weer. Door het dreggen wordt de bagger op de bodem omgewoeld, waardoor het zuurstofgehalte in het water afneemt. In stilstaand water en bij warm weer is weinig zuurstof aanwezig.

Dat daar geen rekening mee is gehouden ligt aan de aannemer aan wie het hoogheemraadschap de klus heeft uitbesteedt, zegt Van Alewijk. ,,Wij geven de opdracht om te schonen en zeggen ook dat ze op moeten letten bij doodlopende watergangen. Bij deze watergang is het helaas misgegaan.'' Het hoogheemraadschap maakt er geen groot probleem van. ,,Het is voor een aannemer natuurlijk lastig om die watergangen over te slaan. Daar moeten ze dan een andere keer speciaal voor terugkomen. Maar dat zou wel wenselijk zijn. Het kwam nu erg ongelukkig uit.''

Ook de Warmondse wethouder De Vroomen keurt de werkwijze af. ,,Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Bij dit soort werk moet je enige zorgvuldigheid betrachten.'' De Leidse Marieke Vroom, die dinsdagavond in de Veerpolder wandelde en langs de stinkende sloot kwam, noemt het 'een kleine tragedie'. ,,Het waren kleine vissen, maar ook snoeken en karpers van soms wel bijna een meter lang. Naast het feit dat zoiets enorm stinkt en de kans op het uitbreken van ziektes groot is, vind ik het belachelijk dat er zo veel vissen de dood hebben gevonden voor een in mijn ogen niet noodzakelijke actie.''

Janneke Dijke


zaterdag 25 juni 2005
Conflict gemeente en Trekvaartplein


Terug naar persoverzicht


LEIDEN - De gemeente Leiden en een aantal bewoners van het Trekvaartplein staan lijnrecht tegenover elkaar. Volgens Leiden staat een groot aantal woonwagens daar illegaal en te dicht op elkaar. Dat levert gevaar op bij een eventuele brand. Daarom moeten er om te beginnen twee van de ongeveer 120 wagens van het kamp verdwijnen. De 'kampers' vinden dat onterecht.


Alle wagens staan zonder bouwvergunning op het Trekvaartplein, dus waarom moeten er twee woonwagens weg, zo vragen de bewoners zich af? Dat de situatie brandgevaarlijk is, betwisten ze.

Gistermiddag stonden beide partijen voor de commissie voor beroep- en bezwaarschriften in het stadhuis. En daarin legde de advocaat van een van de bewoners uit dat zijn cliënt helemaal geen bouwvergunning kán hebben, omdat de gemeente het (landelijke) bestemmingsplan van het Trekvaartplein nooit in overeenstemming heeft gebracht met het feitelijk gebruik als woonwagencentrum.

De nieuwe woonwagens zijn dermate brandvertragend gebouwd dat een minimale afstand van vijf meter tussen twee caravans niet meer vereist is, stellen de kampbewoners. En heeft verantwoordelijk wethouder Hans Buijing (PvdA) in november vorig jaar op een bewonersavond aan het Trekvaartplein niet gezegd dat er tot aan de herinrichting van het terrein niet zal worden gesleept en gesloopt? ,,De twee gevallen waar we het nu over hebben, zijn het resultaat van 25 jaar woonwagenbeleid waarin onvoldoende invulling is gegeven aan de doelstelling van goede en voldoende huisvesting voor woonwagenbewoners in Leiden.''

Een woordvoerder van de gemeente bleef bij het standpunt dat Leiden hard gaat optreden. Volgens hem is er sinds de constatering in 1999 toen er sprake was van 80 gelegaliseerde plaatsen en 25 'overbezetters' in de loop der jaren door verdere bouw en illegale plaatsing van wagens of chalets een onaanvaardbare, brandgevaarlijke situatie ontstaan.

Achteraf legaliseren is geen optie, want de gemeente wil het Trekvaartplein herinrichten en een deel van de wagens overhevelen naar een nieuw terrein in Roomburg. Daar kunnen maximaal 30 caravans terecht. Wanneer het nieuwe terrein klaar is, is nog onduidelijk. ,,En de uitspraak van Buijing moet wel in perspectief worden gezien. Tegen illegale bouwsels wordt opgetreden.''

De bewoners willen dat de problemen in goed overleg worden opgelost. Geen bestuursdwang, geen sloop, geen gesleep en zeker geen Mobiele Eenheid op het kamp. De commissie hoopt zeer snel een advies aan burgemeester en wethouders te kunnen uitbrengen want het college wil volgende week vrijdag al een besluit nemen over al dan niet ingrijpen aan het Trekvaartplein.

Eric-Jan Berendsen


woensdag 13 juli 2005
Omstreden tunnel eind 2007 in gebruik


Terug naar persoverzicht

 

OEGSTGEEST/LEIDEN - De nieuwe tunnel tussen de Oegstgeestse wijk Poelgeest en de Leidse Merenwijk moet in het najaar van 2007 klaar zijn. De tunnel onder het spoor krijgt twee niveaus, een voor fietsers en wandelaars en een voor auto's, bussen en vrachtverkeer. ,,Dat is vanwege de overzichtelijkheid en de veiligheid, maar het heeft ook te maken met het feit dat je voor autoverkeer dieper de grond in moet dan voor langzaam verkeer'', aldus Nico Dost, projectmanager Poelgeest.


Samen met de Leidse projectleider Jan Eduard Veen werkt Dost aan het tunnelproject, waarvoor Oegstgeest en Leiden onlangs gezamenlijk een bouwaanvraag hebben ingediend. Deze ligt vier weken in beide gemeentes ter inzage. Bewoners van Poelgeest en de Merenwijk zijn maandag persoonlijk op de hoogte gesteld van de procedure. Ook aspirant-kopers van een huis in Poelgeest hebben bericht gekregen.

De aanleg van de 15 meter brede tunnel onder het spoor begint naar verwachting over een jaar. Het treinverkeer ondervindt van de aanleg weinig hinder. Het spoor gaat ervoor slechts één weekeinde dicht. De tunnelbak wordt in dat weekend op zijn plek geschoven, waarna de rails op de bak wordt gemonteerd.

De omstreden tunnel zette de relatie tussen Leiden en Oegstgeest lange tijd op scherp. Leiden wilde een autotunnel, Oegstgeest wilde slechts een onderdoorgang voor wandelaars en fietsers. Een onafhankelijke commissie boog zich over de kwestie en Leiden kreeg zijn zin. Projectleider Veen en zijn Oegstgeester collega benadrukken dat zij niet langer elkaars tegenpolen zijn. Veen: ,,We trekken samen op. Ons doel is om met elkaar een mooi project te realiseren.''

De tunnel wordt in Poelgeest aangelegd in het verlengde van de Clusiuslaan. Dat de onderdoorgang geschikt is voor auto's, bussen en vrachtverkeer is tegen het zere been van veel inwoners van Poelgeest. Zij zijn bang voor sluipverkeer van en naar de A44.

De Oegstgeestse wethouder De Ruiter opperde enige tijd geleden het idee voor een spitspaal. Dat idee is in de tekeningen niet verder uitgewerkt. Volgens de projectleiders Dost en Veen is er nog tijd genoeg om over een spitspaal of andere verkeersremmende maatregelen na te denken. ,,We hebben nog twee jaar om de ideeën met de wijk uit te discussiëren.''

Om de bewoners bij de plannen te betrekken, is onlangs een klankbordgroep opgericht. Deze bestaat uit tien bewoners uit de directe omgeving van de tunnel en is inmiddels één keer bijeen geweest. ,,Als er belangrijke dingen spelen, komen we bij elkaar.''

Judy Nihof


vrijdag 15 juli 2005
Bouwvergunning tunnel Poelgeest Merenwijk aangevraagd


Uit: Oegstgeester courant

Terug naar persoverzicht

Werk najaar 2007 afgerond

Door Antoon Koch.


Over de ondertunneling van de spoorbaan waarmee de ontsluiting Poelgeest-Merenwijk gerealiseerd kan worden is tot op heden veel te doen geweest. Alle aspecten dienaangaande kwamen eerder dit jaar reeds ter sprake in de notitie 'Ontsluiting Poelgeest' waarvan nog maar kort geleden een gecorrigeerde versie verscheen. Dat de tunnel er zal komen lijdt thans geen twijfel meer. Belanghebbenden, waaronder toekomstige kopers van woningen in wijk Poelgeest, hebben een brief ontvangen waarin wordt medegedeeld dat een bouwvergunning is ingediend. Deze ligt thans volgens de gangbare procedure tot eind van de maand juli ter inzage. Iedereen kan gedurende deze periode daarop reageren en/of zijn bezwaren kenbaar maken. Het plan werd gistermiddag toegelicht op het Stadsbouwhuis te Leiden door de projectleider Leiden dhr,. J. E.Veen en die van het project Poelgeest, de heer N. Dost.

Voor de uitvoering van de werkzaamheden op Oegstgeests grondgebied is een art. 19 van toepassing. Naast de realisering van de ondertunneling behoren ook de wegaansluitingen te worden uitgevoerd. . De tunnel, die van vanuit Poelgeest gezien van het verlengde van de Clusiuslaan aansluit de op Gooimeerlaan, omvat een tun-nelbak van rond 100 meter waarvan 25 meter overdekt. De breedte bedraag t ruim 15 meter. ProRail heeft in overleg met de Grontmij het ontwerp gemaakt dat geschikt is voor alle soorten verkeer van fietsers tot en met vrachtwagens.. Het fietsverkeer door de tunnel verloopt aan de zuidzijde en autoverkeer aan de noordzijde .van het fietspad, (zie artists impression van
west naar oost). Het geheel ligt voor 75% op Leids grondgebied. Veen: "Qua planning hopen wij volgend jaar de bouwvergunning te kunnen afgeven zodat zomer 2006 begonnen kan worden aan de uitvoering van de werkzaamheden. De tunnelbak zal als het ware onder spoorbaan worden doorgeschoven waarvoor het spoorwegverkeer twee dagen gestremd zal zijn". Het een en ander zal allemaal in goed overleg en samenspraak plaatsvinden. Projectleider Dost noemde in dit verband de verkeerscommissie van de wijkgroep Poelgeest alsmede een klankbordgroep, waarin de wijkvereniging is vertegenwoordigd en die ten tijde van van belangrijke besluiten betrokken wordt


Een zgn. Artists impression van de verbinding met Merenwijk (Gooimeerlaan) vanuit Poelgeest gezien. Uitgewerkte technische tekeningen zijn aanwezig.


woensdag 3 augustus 2005
Waterbuurt zeer energiezuinig


Uit: Witte Weekblad

Terug naar persoverzicht

Nieuwste buurt in Poelgeest voldoet aan energienorm
Waterbuurt zeer energiezuinig


Oegstgeest - Begin 1999 is er in Oegstgeest begonnen met de bouw van de wijk Poelgeest, een wijk met een duurzaam en groen karakter. Van de ongeveer 1000 geplande woningen zijn er al behoorlijk wat gerealiseerd.

door Willemien Timmers
In de tweede helft van dit jaar zal begonnen worden met de bouw van de 73 woningen van de Waterbuurt, voor de toekomstige bewoners bekend onder de naam Martinus Houttuynhof. Dit is één van de laatste projecten van Poelgeest, en grenst aan het natuurgebied van Warmond. Door toepassing van installatietech-nische en bouwkundige maatregelen heeft zal deze Waterbuurt een gunstige Energie-Prestatie-Coëfficiënt (EPC) van 0,75 hebben.
We verbruiken als Nederlanders heel wat energie met elkaar; het energiegebruik van woningen maakt hier een belangrijk deel van uit. Het gebruik van energie en aardgas in deze woningen zorgt voor ongeveer 15% van de totale Nederlandse CO2 uitstoot. Om toe te zien op deze verbruikers is de Energie-Prestatie-Coëfficiënt (EPC) in het leven geroepen; een norm om het energie-efficiëntie van woningen aan te geven. Deze EPC wordt berekend op basis van de gebouweigenschappen (isolatiewaarde van wanden, vloeren, beglazing) en installaties (bijvoorbeeld zonnecollectoren, ventilatiesystemen en verwarming).

Belangrijk
Het vaststellen van de Energie Prestatie Coëfficiënt is vanaf december 1995 vereist, en is bij de ontwikkeling van nieuwbouw woningen een belangrijke factor. Aanvankelijk lag de 'EPC-eis' op 1,4, maar in 2000 is dit teruggebracht naar 1,0. Door nieuwe technische ontwikkelingen was het in 2003 al mogelijk hele projecten op te leveren met een EPC van 0,8 en konden technisch gezien woningen worden gerealiseerd met één van 0,5 - 0.6 (met jaarlijkse meerkosten van minder dan 200 euro per woning). Hoe lager de EPC, hoe energiezuiniger de woning dus is. De Waterbuurt in Poelgeest blijft ruim onder de op dit moment maximaal toegestane EPC van 1,0. De woningen aan de Martinus Houttuynhof zullen een Energie-Prestatie-Coëfficiënt van 0,75 hebben.


dinsdag 23 augustus 2005
Startsein voor Kwaakhaven

Uit: Oegstgeest Centraal

Terug naar persoverzicht

OEGSTGEEST - Aan wethouder DJ. de Ruijter van de gemeente Oegstgeest viel vrijdag de eer te beurt om het officiële startsein te geven voor de werkzaamheden aan het plan Kwaakha-ven. In de wijk Poelgeest worden door Bouw & Ontwikkelingsmaatschappij Jansen Rijpwetering BV de nodige voorbereidingen getroffen en kijkt iedereen uit naar de nieuwe woningen. Onder het toeziend oog van de toekomstige bewoners en speciaal genodigden maakte wethouder De Ruijter het terrein 'bouwklaar'. Met op de achtergrond een oorverdovend vuurwerk duwde hij met een sloopvoertuig een gebouwtje op het terrein omver. "De eerste klap is een daalder waard", sprak hij in zijn openings-speech.


V.Ln.r. Guus Koper, directeur van Bouwbedrijf Jas Jansen BV, wethouder Dirk-Jan de Ruijter van gemeente Oegstgeest en Laurens van der Vos, directeur van j Bouw & Ontwikkelingsmaatschappij Jansen Rijpwetering BV (Foto: Fotobureau Peter Schipper/Wouter Keuris).

"Zeker in dit plan. De gemeente Oegstgeest is blij dat de bijzondere bouwstijl van Kwaakha-ven op bewonderenswaardige wijze in samenspraak met de omwonenden tot stand is gekomen".
Bouw & Ontwikkelingsmaatschappij Jansen Rijpwetering BV vindt het belangrijk om een wijk te ontwikkelen en te bouwen waar iedereen tevreden mee is. "Wij zijn daarom met omwonenden in overleg gegaan en dat heeft geresulteerd in een aantal aanpassingen, zoals het verlagen van de hoogbouw en het verleggen van een rijbaan", vertelt Laurens van der Vos, directeur van Bouw & Ontwikkelingsmaatschappij Jansen Rijpwetering BV. Wethouder De Ruijter roemde de totstandkoming van het bouwplan. "De gemeente had geen
zeggenschap over dit planj omdat het eigen grond betreft.! De manier waarop Bouw & Ont-l wikkelingsmaatschappij Jansen! Rijpwetering de plannen ken-1 baar heeft gemaakt aan gemeen-1 te, omwonenden en kopers en l vervolgens heeft aangepast, is zeer constructief geweest. Wij waarderen deze vorm van samenwerking enorm". Ook de kopers stak hij een hart onder de riem: "Als u hier komt wonen, komt het zeker goed. U heeft te maken met een goede bouwer."

Duurzaam en milieuvriendelijk
Poelgeest is uniek door de duurzaamheid die in alle facetten van de deelplannen is terug te vinden. "Milieuvriendelijke bouwmaterialen en besparende maatregelen zorgen ervoor dat het
energieverbruik op een laag niveau ligt", legt Laurens van der Vos uit. De stadsverwarming is hiervan een voorbeeld. In Kwaakhaven heeft Bouw & Ontwikkelingsmaatschappij Jansen Rijpwetering BV zelfs woningen uitgerust met een warmte terug-wininstallatie. Het plan Kwaakhaven is een binnenhaven met ruime woningen en appartementen die in de nabijheid van het water liggen. "Het is vernoemd naar jachtwerf de Kwaak, waarvan de naam weer terugvoert tot het oude buurtschap De Quaek. De woningtypen Cordata, Monarda, Dianthus en Victoria verwijzen naar de namen van bijzondere planten om het groenrijke aspect extra te benadrukken. De inpandige en ondergrondse garages sluiten hier perfect op aan. De auto's blijven voor een groot deel uit het zicht", licht de directeur toe.
"Bijzonder aan het plan is, dat er per type woning veel mogelijkheden zijn. Zo is elke woning een weerspiegeling van persoonlijke wensen", gaat Van der Vos verder. "De woningen voldoen aan de laatste eisen van deze tijd en bieden vooral veel comfort. Toekomstige bewoners van de riante kade- en waterwoningen, respectievelijk type Cordata en Monarda, hebben de beschikking over een grote woon- en eetkamer, vijf slaapkamers en twee parkeerplaatsen en een kelder onder de woning. De kelders zijn licht dankzij een zogenaamde koekoek, een licht koker op straatniveau". Het appartementencomplex Victoria biedt ruimte aan vier verschillende woningtypen: twee,-drie- en vierkamerappartemen-ten en drie penthouses. Van alle woningen is het terras op het zuiden gesitueerd. Elk appartement beschikt over een eigen plek in de garage en het penthouse over twee plekken. Inmiddels zijn er reeds 51 van de 65 woningen verkocht. Geïnteresseerden in één van de appartementen of de laatste patiowoning kunnen contact opnemen met De Leeuw Makelaardij (tel. 071-4076144) of kijken op de website www.deleeuw.nl. Bouw & Ontwikkelingsmaatschappij Jansen Rijpwetering BV bestaat al 60 jaar en kan bouwen op de nodige ervaring. De nadruk ligt op kwaliteit en service. Het bedrijf kan complexe woningbouw aan en kan het proces van idee tot uitvoering begeleiden. Dat het bedrijf graag meedenkt, heeft het met Plan Kwaakhaven meer dan eens bewezen.


woensdag 24 augustus 2005
Nieuwbouw van start in Kwaakhaven

Uit: Witte Weekblad

Terug naar persoverzicht

Jan Goetharthof (Poelgeest) is terrein vol herinneringen

Oegstgeest - Op feestelijke wijze werd vrijdag gevierd dat de nieuwbouw van plan Kwaakhaven in de wijk Poelgeest van start is gegaan. Toekomstige bewoners van de Jan Goethart-hof en andere genodigden hebben elkaar in een speciaal hiervoor ingerichte feesttent, midden op de bouwlocatie, voor het eerst ontmoet. Wie over het terrein loopt kan het zich bijna niet indenken, maar op het braakliggende stuk grond moeten 29 woningen en 36 appartementen komen.
door Willemien Timmers

Niet alle aanwezigen kijken met onbevangen blik naar het blubberige terrein. De heer Mosselman is de hele week bij het slopen van de nog op het terrein staande bebouwing geweest. „Ik heb hier 50 jaar met veel plezier gewoond; in de boerderij daar, samen met mijn ouders. In 1891 was dat huis gebouwd... Als hier geen huizen waren gekomen, had ik er nu nog gezeten. Het was best moeilijk om het te verkopen, maar ach, het kon niet anders. Vroeger brachten we onze koeien naar de wei waar nu de Merenwijk is. Dan gingen we slootjespringend verder om te gaan zwemmen in de Zijl." Toen de bouw van Poelgeest begon had de heer Mosselman alleen nog schapen en kleinvee. Zo'n vijf jaar geleden werd hij benaderd voor de verkoop van de boerderij en het land. Hij besloot de boel inderdaad van de hand te doen. „Maar emotioneel doet het je wel wat." Gelukkig had hij naast de boerderij ook een groente en fruitexportbedrijf zodat hij niet opnieuw hoefde te beginnen.
Ook Ab Spronsen (Ab Kwaak voor bekenden) heeft land afgestaan voor dit Poelgeester nieuwbouwproject. “Op 1 april 1975 ben ik hier komen wonen. Daarvoor runden mijn grootouders er een boerderij, maar dat werk leek mij niets. Ik ben toen in “De Kwaak” (een voormalig buurtschap, gebouwd op een duintop) voor mijzelf begonnen. Er liggen hier dus veel herinneringen.” De grootouders zouden nu hun ogen uitkijken, de (onverlichte) zand en grindpaadjes nebben plaatsgemaakt voor asfalt, en spelen in het weiland is er niet meer bij. Ab Spronsen en zijn vrouw vinden het niet erg dat ze hun scheepsbouwbedrijf met opstal en bijbehorende winkeltje hebben moeten verkopen. „Mijn zoon komt hier straks met zijn gezin in deze nieuwbouw wonen. Lekker dichtbij", zegt zijn vrouw. En Ab Kwaak zelf is opnieuw begonnen in Warmond. “Ik zit al 33 jaar in de bootjes en de zaken gaan nog steeds goed”, verteld hij tevreden.

Wethouder De Ruyter gaf met de sloop van het laatste gebouw op het terrein het startsein voor de bouw van Kwaakhaven (foto Ton Koevoet)

Hooiberg
Terwijl de toekomstige bewoners van de Jan Goetharthof (zoals de straatnaam van de Kwaakhaven zal worden) hun buurtgenoten alvast leren kennen en genieten van de koffie, heerlijke koekjes en zigeunermuziek, neemt wethouder De Ruijter alvast plaats in een bulldozer om het startsein te geven voor de bouw van Kwaakhaven. „Linten doorknippen en palen slaan kan hij nu al wel, het werd tijd voor iets origineels. Vandaar dat we hem het laatste oude gebouw op het bouwterrein laten slopen", aldus een vertegenwoordigster van de bouwmaatschappij. Dat laatste gebouw is de oude hooiberg van de familie Spronsen, waar ze later de winkel met scheepsartikelen hebben gemaakt. Nadat de fatale duw door de wethouder is uitgedeeld, stort het winkeltje in en luidt een lang en luidruchtig vuurwerk het begin van een nieuwe periode in. “Als het goed is, zijn nu alle boze geesten weg", spreekt dezelfde woordvoerster weer.

Wethouder De Ruyter met de projectleiders van het nieuwbouwplan. (foto Ton Koevoet)


Positief

Tot slot van de bijeenkomst spreekt directeur Guus Koper van bouwbedrijf Jos Jansen de aanwezigen toe en geeft aan blij te zijn met het proces waarop het plan Kwaakhaven, samen met de omwonenden, tot stand is gekomen. „U kunt erop rekenen dat het hier prettig wonen wordt", zegt hij zelfverzekerd. „De afdeling kopersbegeleiding kan u in het traject hier naar toe verder helpen." Ook wethouder De Ruijter is positief over dit nieuwe project. „Het is een mooie toevoeging aan deze fantastische wijk", zegt hij. Tevens spreekt hij zijn waardering uit over de communicatie tussen de diverse betrokken partijen. „Graag wil ik iedereen veel succes en een voorspoedige bouw toewensen. Aan de bouwers wil ik zeggen: als je soms denkt 'waar ben ik aan begonnen?' kijk er dan doorheen. En de toekomstige bewoners wil ik vragen vertrouwen te hebben in deze mensen." Het zal nog wel even duren voordat de aanwezigen hun nieuwe woning in Kwaakhaven kunnen betrekken (zouden ze kerst 2007 de kerstboom er al kunnen opzetten?), maar de kop is eraf.


donderdag 25 augustus 2005
Hobbels Poelgeest zo langzamerhand geëffend

Uit: Oegstgeester Courant

Terug naar persoverzicht

Met plan Kwaakhaven nieuwe wijk op weg naar voltooiing
Wethouder Dirk Jan de Ruiter:
Hobbels Poelgeest zo langzamerhand geëffend


Na het sloopwerk de witte jas en helm opgeborgen trekt de stof van het gesloopte laatste pand nog op (foto Koch)

Door Antoon Koch
Een enorme stofwolk, geknal van vuurwerk en een applaus van toekomstige bewoners: dit alles was het resultaat van wethouder lij k handelen op de locatie Kwaakhaven in de wijk Poelgeest. Wethouder Dirk Jan de Ruijter viel de eer te beurt om met een met dragline het laatste oude gebouwtje op de bouwplaats te slopen. Plaats voor nieuwbouw. Terecht kon vrijdagmiddag letterlijk gesproken worden van een 'daverende start'.
Anders dan anders en origineel bedacht want het slaan van 'eerste palen' betreft, zoals de praktijk uitwijst, meestal nooit de allereerste. Met de start van het Plan Kwaakhaven, uitgevoerd door de Bouw & Ontwikkelingsmaatschappij Jansen Rijpwetering BV, komt de voltooiing van de wijk Poelgeest meer en meer in zicht.


Directeuren Jos Jansen en de wethouder De Ruijter gereed voor opbouwend sloopwerk

Bij de ontwikkeling van de woonwijk heeft het de gemeente niet meegezeten. Wethouder de Ruijter herinnerde daaraan tijdens een korte toespraak in een ter plekke opgerichte tent waarin de toekomstige bewoners, van de 51 reeds verkochte woningen van de in totaal 65, feestelijk werden ontvangen. Namens het gemeentebestuur feliciteerde De Ruijter hen. "Eerder waren er de nodige bezwaren ingediend tegen dit bouwplan maar aan een fantastische wijk komt een goed einde. De hobbels van Poelgeest zijn zo langzamerhand geëffend". De Ruijter bracht ook de felicitaties over van burgemeester Els Timmers-van Klink die verhinderd was het gebeuren mee te beleven. "Kwaakhaven is een mooi plan, temeer omdat Oegstgeest wel havens kent maar nog geen eigen haven heeft". De Ruijter vestigde de aandacht van de toekomstige bewoners op het bestaan van de wijkvereniging Poelgeest: "Een geweldige club mensen die veel goed werk verrichten als een spreekbuis met de gemeente". Hij vestigde er de aandacht op dat de woningen onder garantie gebouwd worden en wenste de kopers ten aanzien van de komende bouwperiode veel geduld toe. De manier waarop Bouw & Ontwikkelings-maatschappij Jansen Rijpwetering de plannen kenbaar heeft gemaakt aan gemeente, omwonenden en kopers en vervolgens heeft aangepast, is zeer constructief geweest. "Wij waarderen deze vorm van samenwerking enorm', zei de wethouder. Eerder werd het woord gevoerd door Laurens van der Vos, directeur Ontwikkelingsmaatschappij Jos Jansen. Ook hij vertelde over het overleg met de omwonenden en gemeente ten aanzien van het plan en noemde het project er een dat alle facetten van de bouw bevat en waarbij zelfs het aanleggen van een binnenwater en het slaan van een brug aan de orde is. Laurens dankte de onderaannemers die een deel van de bouw uitvoeren en in het bijzonder het Projectbureau Poelgeest met aan het hoofd de heer Dost, alsmede het architectenbureau Ir. Henri Stol.
Van der Vos: "Het plan is vernoemd naar jachtwerf de Kwaak, waarvan de naam weer terugvoert tot het oude buurtschap De Quaek. De woningtypen Cordata, Monarda, Dianthus en Victoria verwijzen naar de namen van bijzondere planten om het groenrijke aspect extra te benadrukken. De inpandige en ondergrondse garages sluiten hier perfect op aan. De auto's blijven voor een groot deel uit het zicht. Bijzonder aan het plan is, dat er per type woning veel mogelijkheden zijn. Zo is elke woning een weerspiegeling van persoonlijke wensen De woningen voldoen aan de laatste eisen van deze tijd en bieden vooral veel comfort. Toekomstige bewoners van de riante kade- en waterwoningen, respectievelijk type Cordata en Monarda, hebben de beschikking over een grote woon-en eetkamer, vijf slaapkamers en twee parkeerplaatsen en een kelder onder de woning. De kelders zijn licht dankzij een zogenaamde koekoek, een lichtkoker op straatniveau." Het appartementencomplex Victoria biedt ruimte aan vier verschillende woningtypen: twee,- drie- en vierkamerappartementen en drie penthouses. Van alle woningen is het terras op het zuiden gesitueerd.Elk appartement beschikt over een eigen plek in de garage en het penthouse over twee plekken. Inmiddels zijn er reeds 51 van de 65 woningen verkocht. Geïnteresseerden in één van de appartementen of de laatste patiowoning kunnen contact opnemen met De Leeuw Makelaardij (tel. 071-407 61 44) of kijken op hun website www.deleeuw.nl.
Na het officiële gebeuren waarbij ook directeur Bouwmaatschappij Jansen Guus Koper aanwezig was werd het glas geheven. De bijeenkomst werd ingeleid en besloten door Teuntje van Delft.