De wijk Poelgeest is regelmatig in het nieuws.
Hier een bloemlezing van artikelen uit het Leidsch Dagblad (tenzij anders
vermeld). |
dinsdag
30 augustus 2005
'Verkoop-akte vaart vernietigen'
Terug
naar persoverzicht |
OEGSTGEEST - Het CDA zal zich ervoor inspannen dat de verkoopakte van
de Haarlemmertrekvaart aan de Smitsloo Groep voor de provincie wordt vernietigd.
Volgens het Oegstgeestse CDA-raadslid De Blaeij, die zich met de zaak
bezighoudt, is de kans groot dat dat lukt. Menno Smitsloo denkt dat De
Blaeij 'kansloos' is. Hij suggereert dat de gemeente zichzelf in de vingers
snijdt door de ontwikkeling van het gebied tegen te werken.
Vrijdag maakte Menno Smitsloo onverwachts bekend dat hij alle plannen
voor de aanleg van steigers in de Haarlemmertrekvaart afblaast. Hij heeft
'geen zin om onderdeel te zijn van een ordinaire strijd' waarbij 'twee
partijen in het dorp tegenover elkaar staan'. Tegen de aanleg van de steigers
was veel protest gerezen, vooral door omwonenden. De Blaeij vreest vooral
voor overlast van auto's langs de steigers en voor te hoge liggelden.
,,Smitsloo zegt dat hij Oegstgeest op de kaart van de watersportrecreatie
wil zetten, maar hij is vooral geïnteresseerd in zijn eigen portemonnee.''
De projectontwikkelaar reageert dat hij niet wil verzanden in een dialoog
met het raadslid, maar dat 'de ligplaatsen er zijn voor de gewone Haaswijker'.
De Blaeij vraagt zich
af of Smitsloo met het afblazen van de plannen ook alle vergunningaanvragen
heeft teruggetrokken. ,,Zo niet, betekent het dan dat de plannen straks
weer tevoorschijn worden gehaald?'' Smitsloo: ,,Bijna alle aanvragen worden
ingetrokken, behalve voor de Morsebel en de Klinkenberg.''
Volgens de projectontwikkelaar
houdt de verkoopakte gewoon stand. ,,We zijn er zeker van, De Blaeij heeft
het echt mis. Hij weet niet waar de klepel hangt. Deze houding heeft Oegstgeest
tot nu toe alleen maar beschadigd en hij brengt zijn wethouder in diskrediet.''
Smitsloo suggereert
dat Oegstgeest zichzelf in de vingers kan snijden door niet mee te werken
aan de ontwikkeling van het gebied. ,,Het klopt, de steigers komen er
niet. Maar we gaan niet alles weggeven.
De Herman Heukelsbrug, de enige ontsluiting van de wijk Poelgeest, staat
op onze grond en het geluidsscherm tegenover Haaswijk ook. We
hebben het er vanaf het begin over gehad met de gemeente. We willen niet
dat de zaak escaleert, maar we willen het wel netjes regelen. Want Oegstgeest
blijft aansprakelijk. Misschien laten we de gemeente wel betalen voor
het opstalrecht van de brug op de grond. We hebben Oegstgeest van alles
aangeboden, maar ze hebben het steeds afgewezen. De onderhandelingsruimte
wordt dan vanzelf minder. Ik bedoel dat niet dreigend, maar niemand kan
ons dwingen iets weg te geven wat we niet hoeven weg te geven. De heren
Smitsloo weten straks niet meer wie ze kunnen vertrouwen in de politiek
als meneer De Blaeij het orgel blijft aantrappen. De gemeenteraad gaat
veel te veel op zijn oordeel af.''
De Haarlemmertrekvaart
is al lang onderwerp van gesteggel tussen Leiden, Oegstgeest en de Smitsloo
Groep. In april werd bekend dat Smitsloo het Oegstgeestse deel van de
vaart overneemt van de gemeente Leiden. Leiden wilde af van het water
buiten zijn grenzen en deed pogingen het Oegstgeestse deel van de vaart
gratis aan die gemeente van de hand te doen. De raad van Oegstgeest eiste
echter twee miljoen toe, vanwege het achterstallig onderhoud.
Silvan Schoonhoven
|
vrijdag
02 september 2005
Poelgeest stapt naar de rechter
Terug
naar persoverzicht |
OEGSTGEEST - Boze buren van de zes woontorens 'Heemlandterras' bij de Lobelialaan
in Poelgeest overwegen de gemeente Oegstgeest voor de burgerlijke rechter
slepen wegens onbehoorlijk bestuur. Ook overwegen ze een civiele procedure
te beginnen tegen bouwbedrijf Jos Jansen, dat de omstreden woontorens heeft
neergezet.
Dat heeft Remco Rood namens de Poelgeestenaren gezegd tijdens een zitting
van de bezwaarcommissie. Daar ging het opnieuw over de te groot uitgevallen
woontorens Heemlandterras een tot zes, waarover omwonenden en de gemeente
elkaar al jaren in de haren vliegen. Tot nu toe gebeurde dat alleen bij
de bestuursrechter. De bezwaarmakers willen nu proberen om via de burgerrechter
een schadevergoeding los te krijgen. Ze vinden dat de gemeente Oegstgeest
zich heeft schuldig gemaakt aan 'onbehoorlijk bestuur'.
,,Als de gemeente
niet komt met een aanbod tot schadevergoeding, gaan we een civiele procedure
aanspannen'', waarschuwde Rood. ,,Door te volharden zal de gemeente alleen
nog maar meer geld kwijt zijn.'' Ook de voorzitster van de bezwaarcommissie
stuurde aan op een overeenkomst. Ze wees de gemeente-vertegenwoordiger
er fijntjes op dat de procedures inmiddels 'flink in de papieren lopen'
en dat 'het soms verstandiger is om via een andere route tot de regeling
van een geschil te komen'.
De negentien bewoners
die Rood vertegenwoordigt, zijn de houding van de gemeente in het slepende
conflict meer dan zat. ,,Hoe is het toch mogelijk dat Oegstgeest niet
wil toegeven dat er fouten zijn gemaakt?'' vroeg advocaat Besselink zich
hardop af. ,,Terwijl ze keer op keer in het ongelijk zijn gesteld.''
De zes woontorens
zijn illegaal neergezet, stelde de rechter al eerder vast. De omwonenden
vinden dat hun vrije uitzicht is bedorven en dat de flats de zon wegnemen.
Als ze hadden geweten dat de flats zo groot werden, hadden ze hun huis
niet gekocht, zeggen ze. Oegstgeest heeft hen voorgespiegeld dat de flats
kleiner zouden worden. Dat gebeurde op basis van het Ontwikkelingsplan.
De gemeente houdt vol dat het ontwikkelingsplan nou eenmaal niet 'tot
op de millimeter nauwkeurig' de afmetingen vastlegt. Maar de bestuursrechter
en de Raad van State kenmerkten het wel degelijk als een document waar
niet aan valt te tornen. In het plan staat dat de flats vijf à
zes lagen hoog worden en twee woningen per bouwlaag bevatten. In werkelijkheid
vielen de flats groter uit: maar één flat is vier verdiepingen
en de bouwlagen tellen gemiddeld twee en een halve woning.
De buren van het Heemlandterras
azen daarom al een tijd op planschade. De waarde van de huizen is flink
gedaald, denken ze. Ze schatten de waardedaling op meer dan een halve
ton per huis.
Silvan Schoonhoven
|
dinsdag
07 september 2005
Met plan Renbaan Noord procedureel van alles mis
Uit: Oegstgeester
Courant
Terug
naar persoverzicht |
Holle
Mare route wordt zo vooraf al geblokkeerd
Met plan Renbaan Noord procedureel van alles mis
Door: Inge Ruhaak
Een zienswijze
die binnen het gemeentelijk apparaat uit het oog was geraakt, een uitnodiging
die daardoor niet werd verstuurd, een hoorzitting van de commissie Beroep
en Bezwaar die vervolgens niet aan de juiste criteria heeft voldaan, dat
waren slechts enkele van de binnenkomers die raadsman Besselink namens
bezwaarmaakster Rosdorff tegen de plannen Renbaan Noord naar voren bracht.
Er volgden in zijn pleidooi nog een heleboel meer. Zo voorziet het door
ontwikkelaar Jos Jansen ingediende bouwplan in 19 woningen, in plaats
van in de 16 zoals in het Ontwikkelplan werden genoemd. Bovendien komt
er een andere ontsluiting, wat meer verkeer, lawaai en luchtverontreiniging
in de Adriaan van Royenlaan genereert.
Het plan Renbaan-Noord, dat zolang het plan Clusiuslaan nog niet is afgerond
door de plaatsing van tijdelijke voorzieningen niet in ontwikkeling kan
worden genomen, maar wel alvast werd ingediend, wordt achteraf gesanctioneerd
door het begin dit jaar door de gemeenteraad goedgekeurde Deelplan l van
het bestemmingsplan. In dit bestemmingsplan legde de raad een wijzigingsbevoegdheid
vast, die, indien alsnog gewenst, een Holle Mare route mogelijk zou kunnen
maken. Maar door uitvoering van het plan Renbaan-Noord wordt die wijziging
nu juist geblokkeerd, zei raadsman Besselink, namens bezwaarmaakster Rosdorff.
Bijkomstigheid is dat aan het betreffende Deelplan l van het bestemmingsplan
inmiddels, op voornamelijk procedurele gronden, goedkeuring door Gedeputeerde
Staten is onthouden. Dus moet de hele procedure, inclusief tervisielegging,
opnieuw. Daarbij zouden, zo pleitte Besselink, dan de luchtkwaliteitwaarden,
waarbij ook gedacht moet worden aan fijn stof, meegenomen moeten worden.
Raadsman Van Ginkel, van de gemeente, noemde het verzoek om inzicht in
luchtkwaliteitwaarden 'nieuwe informatie, waarvan gesuggereerd wordt dat
deze goed onderzocht moet worden'. Van Ginkel zegde namens de gemeente
op korte termijn een reactie toe.
Vergoeding
Bezwaarmakers tegen de plannen Heemlandterras It/m 6 willen, na een al
jarenlang slepende juridische strijd, opnieuw naar de rechter stappen
voor een schadevergoeding. De appartementengebouwen vielen hoger uit dan
op basis van het Ontwikkelplan, op het moment van koop het enige beschikbare
ruimtelijk kader, werd gesuggereerd. De eigenaren van tegenoverliggende
woningen menen dat de waarde van hun bezit is gedaald, door verminderd
uitzicht en ver^ minderde toetreding van zonlicht. De gemeente vocht de
rechtmatigheid van de bouw van de flats uit tot op het niveau van de Raad
van State. Die oordeelde dat de flats er in feite illegaal staan. De gemeente
voelt echter vooralsnog niets voor betaling van een schadevergoeding,
die door de eigenaren van tegenoverliggende woningen wordt geschat op
per bezwaarmaker een halve Euroton.
|
dinsdag
07 september 2005
Geen jachthaven langs de Haarlemmertrekvaart
Uit: Oegstgeester
Courant
Terug
naar persoverzicht |
GEEN
JACHTHAVEN LANGS DE HAARLEMMERTREKVAART
De laatste tijd
hoor ik met regelmaat van mensen uit het dorp vragen als: "hoe is
het mogelijk dat Oegstgeest de Haarlemmertrekvaart niet heeft overgenomen",
"Hoe is het mogelijk dat een particulier de Haarlemmertrekvaart kan
overnemen en dan zulke plannen indient", "wat doen jullie eraan
om die aanlegsteigers tegen te houden?". De gemeenteraad heeft bijna
een jaar geleden besloten het deel van de Haarlemmertrekvaart dat in Oegstgeest
ligt niet gratis van de gemeente Leiden over te nemen. Wat Vergilius een
Trojaan liet zeggen over de Grieken en hun Trojaanse paard konden wij
toepassen op Leiden: "ik vrees de Leidenaren ook al brengen zij geschenken"!
Overdracht voor niets betekende dat Oegstgeest voor het achterstallige
onderhoud langs de trekvaart moest opdraaien. Daarvoor was, gezien de
financiële situatie, geen draagvlak in de raad, hoewel het College
dit wel wilde. Oegstgeest kon alleen de financiële situatie rond
de Haarlemmertrekvaart verbeteren door het gebied te ontwikkelen. Dat
zou bijv. meer aanlegsteigers en/of meer plekken voor woonboten betekenen.
Dat zou meer drukte, meer over/last voor de mensen die er nu wonen, betekenen.
En dat was het Progressief Oegstgeest, en ook de andere partijen, niet
waard. Progressief Oegstgeest vindt het belangrijk dat mensen in hun eigen
omgeving kunnen recreëren, in het groen en bij het water, maar wij
vinden ook dat dit niet met veel overlast voor omwonenden gepaard mag
gaan. Anders worden de pleziertjes van de één een last voor
een ander. Een paar kilometer aanlegsteiger is daar een garantie voor.
Als Oegstgeest de Haarlemmertrekvaart niet ontwikkelde, kostte de overname
"om niet" elke Oegstgeester inwoner minimaal een paar euro per
jaar. De hele raad vond dat we ons dat niet konden veroorloven. Daarom
vond de Raad het op zijn minst redelijk dat Leiden een bedrag aan Oegstgeest
moest betalen voor het achterstallig onderhoud.
Oegstgeest werd door Leiden onder druk gezet met de mededeling dat, als
wij het niet op voorwaarden van Leiden zouden overnemen, Leiden de Haarlemmertrekvaart
zou verkopen aan de heer Smitsloo. Dat is, op zijn zachtst gezegd bestuurlijk
niet zo netjes van wethouder Hillebrand Van Leiden en het Leidse College.
Toch besloten wij het niet over te nemen en, op basis van de wet, Leiden
aan te spreken op haar wettelijke onderhoudsplicht. Daar zaten juridische
haken en ogen aan. De wet vereiste overleg met de gemeente Leiden over
het achterstallig onderhoud, voordat Oegstgeest van Leiden kan eisen het
achterstallig onderhoud te verrichten. Dat overleg was niet goed genoeg
gevoerd. Niet zo gek als je bedenkt dat Oegstgeest al meer dan tien jaar
onderhandelde met Leiden over overname en niet zozeer over het achterstallig
onderhoud. De raad heeft daarom op 30 juni het besluit om Leiden aan te
spreken op haar onderhoudsplicht ingetrokken en het College gevraagd opnieuw
met Leiden te overleggen. Dat had niet zoveel zin, want Leiden verkocht
op l juli de Haarlemmertrekvaart aan de heer Smitsloo.
Het risico van het niet overnemen van de Haarlemmertrekvaart was natuurlijk
dat bij een overdracht aan een zakenman als Smitsloo deze plannen zou
kunnen indienen, die de raad en de inwoners van Oegstgeest ongewenst zouden
vinden. Daarom vroeg de hele*Raad het College om na te gaan of alles gedaan
was om ongewenste ontwikkelingen te voorkomen en zo nodig nadere maatregelen
te nemen om die ook in de toekomst te voorkomen. Aan het College en de
gemeenteraad de taak ongewenste ontwikkelingen tegen te houden. Het College
zal dan ook alles in het werk moeten stellen om te voorkomen dat er meer
aanlegsteigers of andere ongewenste ontwikkelingen langs de 'Haarlemmertrekvaart
komen. Daarvoor zullen alle noodzakelijke juridische en bestuurlijke middelen
in de strijd geworpen moeten worden. Dat zal wel eens een lang gevecht
kunnen worden. De gemeentelijke financiën, de open ruimte en onze
rust zijn het ons wel waard.
Geert Klaver
Fractievoorzitter Progressief Oegstgeest
|
donderdag
08 september 2005
Woede over bouwplan woontorens
Terug
naar persoverzicht |
oegstgeest
- Tot grote ergernis van buurtbewoners wil bouwbedrijf Jos Jansen opnieuw
zes woontorens in Poelgeest bouwen, die zeven woonlagen tellen. Het gaat
om het project Heemland Terras 10-14. De Kopersvereniging Simontjesveld
Noord kondigt een juridische strijd aan om de gebouwen kleiner en lager
te krijgen.
Het bouwbedrijf heeft op 30 augustus een bouwaanvraag ingediend. Jansen
wacht de lopende procedure over het bestemmingsplan niet af en hoopt dat
de gemeente vrijstelling verleent. Het bestemmingsplan is vlak voor de
zomer, wegens een procedurefout, afgekeurd door gedeputeerde staten. Jansen
heeft al eerder zes woontorens in Polegeest gebouwd waarover een juridische
strijd nog niet is afgelopen. Ook bij dit project, Heemland Terras 1-6,
zijn de hoogte en het volume van de gebouwen een doorn in het oog van
omwonenden.
,,Kennelijk heeft
het bouwbedrijf geen lering getrokken uit alle rechtszaken die gevoerd
zijn voor Heemland Terras 1-6'', zegt Karin Rosdorff, vice-voorzitter
van de kopersvereniging Simontjesveld Noord. Ze is bereid 'tot het uiterste
te gaan'. ,,Ook deze torens zijn veel groter en breder dan wij dachten.''
Het project bevindt zich aan de noordelijke kant van Poelgeest. ,,Een
van de eerder geplande gebouwen zou een soort poortgebouw zijn met een
onderdoorgang voor fietsers en aan weerszijden twee halve torens. Maar
dat zijn nu twee hele torens geworden, twee keer zo breed als in eerdere
plannen.''
Laurens van der Vos,
directeur bouwzaken bij Jos Jansen, is niet onder de indruk van Rosdorffs
verhaal. ,,Wij hebben een overeenkomst met de gemeente dat wij bouwplannen
mogen indienen, ook al is het bestemmingsplan nog niet rond.''
Van een vergroting
van het bouwvolume is geen sprake, zegt de directeur. ,,De wijkbewoners
verwarren het stedenbouwkundige verhaal van Poelgeest met de daadwerkelijke
bouwplannen. Die kunnen anders uitpakken dan een globale stedenbouwkundige
opzet. Het poortgebouw is overigens om verkeerstechnische redenen geschrapt.
Dus het bouwvolume is eigenlijk kleiner geworden.''
Erna Straatsma
|
donderdag
22 september 2005
'Auto's op Lange Voort afremmen'
Terug
naar persoverzicht |
OEGSTGEEST - Het verkeer over de Lange Voort in Oegstgeest rijdt te hard.
Als het aan het Oegstgeestse college ligt, komen er maatregelen om auto's
af te remmen. Uit onderzoek blijkt dat vijftien procent van de auto's
harder rijdt dan 44 kilometer per uur, terwijl dertig is toegestaan.
Met de komst van een autotunnel tussen Poelgeest en de Leidse Merenwijk
wordt het nog drukker op de Lange Voort dan het al is. Dan hoeft verkeer
van en naar Leiden niet meer om te rijden. Het Oegstgeestse college wil
daarom maatregelen nemen voordat de tunnel open gaat. Extra drempels op
de nieuwe route tussen de Merenwijk en Poelgeest hebben geen zin. De snelheidsremmende
maatregelen kosten Oegstgeest zo'n 90.000 euro.
Het college doet zijn
voorstel op basis van een onderzoek door adviesbureau Goudappel Coffeng,
dat veel stof heeft doen opwaaien. Het bureau bekeek de verkeerssituatie
in de 'autoluwe' nieuwe wijk, waar het veel drukker bleek te zijn dan
in de gemiddelde Nederlandse nieuwbouwwijk. Niet alleen doordat sluipverkeer
door de wijk rijdt, maar ook door de vele autobezitters in Poelgeest zelf.
Oegstgeest zou het
liefst de tunnel permanent afsluiten voor autoverkeer, maar dat is in
strijd met een convenant dat de gemeente heeft gesloten met Leiden.
Goudappel Coffeng
adviseert om een nieuwe aansluiting voor fietsen en/of auto's tussen Poelgeest
en de Oegstgeesterweg aan te leggen, zodat het autoverkeer zich enigszins
verdeelt. Het college stelt voor om een besluit daarover uit te stellen.
Eerst moet de gemeente met Leiden overleggen over het Trekvaartplein,
waar de alternatieve route langs loopt.
Silvan Schoonhoven
|
dinsdag
27 september 2005
Nog 250 huizen in Poelgeest vrij
Terug naar persoverzicht |
oegstgeest - Geïnteresseerden die nog een huis in nieuwbouwwijk Poelgeest
willen, hebben de keus uit meer dan 250 woningen. Aan het einde van het
jaar begint de bouw van zo'n 145 woningen aan de Clusiuslaan. Als de woontorens
Heemlandterras 10-14 worden gebouwd, komen nog eens tachtig woningen beschikbaar.
Een derde bouwproject aan de Renbaan Noord, levert negentien huizen op.
In De Burcht langs de Holle Mare is nog ongeveer de helft van de twintig
appartementen beschikbaar. Dat zegt Nico Dost, projectleider van Poelgeest
over de laatste deelprojecten van de Oegstgeestse nieuwbouwwijk.
Het bouwplan voor de Clusiuslaan, dat ook een peuterspeelzaal en een huisartsenpraktijk
omvat, heeft lang stil gelegen. Doordat niet duidelijk was of de omstreden
tunnel tussen Poelgeest en de Leidse Merenwijk er zou komen, heeft het
plan bijna twee jaar in de bureaulade gelegen. Het oude plan was financieel
niet haalbaar en leverde veel bezwaarschriften op. Een aantal huizen kwam
te dicht op bestaande woningen te staan. Nu duidelijk is dat de tunnel
er komt, staat ook weinig het bouwplan meer in de weg. Het gaat om ongeveer
66 koopwoningen en tachtig huurhuizen. In de laatste categorie komen 53
sociale woningen, de rest is mogelijk bestemd voor studenten. Studentenhuisvester
SLS Wonen gaat hier mogelijk experimenteren met 'maatschappelijk gebonden
eigendom', dat inhoudt dat sociale koopwoningen onder de marktprijs van
de hand gaan. Als de bewoner het huis weer verkoopt, is een deel van de
winst voor de woningbouwer. Zo probeert SLS studenten te stimuleren om
door te stromen als ze afgestudeerd zijn.
De bouw van de woontorens
Heemlandterras 10-14 aan de Adriaan van Royenlaan moet ook nog van start
gaan. Dit bouwplan stuit op veel bezwaren van omwonenden. De woontorens
van bouwbedrijf Jos Jansen vallen te groot uit, vinden ze. De kopersvereniging
Simontjesveld Noord kondigt een juridische strijd aan om de gebouwen kleiner
en lager te krijgen. Ook een naburig bouwproject van Jos Jansen (Heemlandterras
1-6) houdt al jaren de gemoederen van buurtbewoners bezig. Ze vinden dat
grote bouwprojecten als deze het groene karakter van de wijk, dat hen
was beloofd toen ze hun huis kochten, aantasten.
Een derde bouwproject
verrijst aan de Renbaan Noord. Waar nu nog noodvoorzieningen staan, komen
negentien woningen. De Burcht Holle Mare, die zes verdiepingen hoog wordt,
komt achter de Tuinmuur aan het riviertje de Holle Mare te liggen. De
hele Waterbuurt (het project Rietkaag) is inmiddels verkocht, meldt Dost.
Het gaat om 73 luxe woningen rond de Martinus Houttuinhof.
|
vrijdag 14 oktober 2005
Molen 't Poeltje is ruïne af
Terug naar persoverzicht |
Foto: Hielco
Kuipers
warmond/oegstgeest - Kort geleden was het nog een ruïne,
niet meer dan een stomp vol gaten. Over een paar weken is 't Poeltje weer
een echte molen. Dan is de restauratie van het rijksmonument in de uiterste
uithoek van Warmond, nabij de Oegstgeester nieuwbouwwijk Poelgeest, voltooid
en draait de molen weer. Molenmakersbedrijf Verbij uit Hoogmade is nu
bezig met afrondende werkzaamheden, zoals het afmonteren van de staartbalk
aan de achterkant van de molen en het voltooien van vloertjes in het pand.
De Rijnlandse Molenstichting trok zich enkele jaren geleden het lot van
de verwaarloosde molen aan. De stichting vroeg de monumentenstatus aan
en kreeg deze ook, waardoor het iets makkelijker werd om een deel van
de restauratie te bekostigen.
Molen
't Poeltje werd gebouwd rond 1787 om de Klaas Hennepoelpolder te bemalen.
Tot 1924 was de molen in bedrijf. Daarna raakte hij in verval.
Er volgden
nog een paar opknapbeurten, maar de afgelopen dertig jaar was er geen
redden meer aan. De kap en de wieken verdwenen, en in de stenen romp ontstonden
grote gaten. De gemeente Oegstgeest vatte daarom ooit het plan op om de
ruïne aan de vleermuizen te geven.
De eerste
fase van de restauratie begon ruim anderhalf jaar geleden. Molenmaker
Verbij zette toen de stomp weer recht. Een half jaar geleden pakte Verbij
de rest van het monument aan. Op de werkplaats werd een kap gemaakt die
drie weken geleden in zijn geheel op de stomp is geplaatst. Daarna stak
Verbij de wieken erin.
Van het
ooit geopperde idee om de molen te verplaatsen vanwege de steeds verder
oprukkende bebouwing, stapte de Rijnlandse Molenstichting toch maar af.
Het monument vangt op de huidige plek voldoende wind om te draaien. Er
zijn in de directe omgeving ook geen huizen gepland.
Half
november moet 't Poeltje weer draaien. Een molenaar heeft de Rijnlandse
Molenstichting nog niet gevonden. ,,Daar zijn we nog mee bezig'', zegt
voorzitter Loek Dijkman van de stichting. ,,Je kunt niet zomaar een blik
molenaars opentrekken. Het moet iemand zijn die gediplomeerd is en die
bereid is er tijd in te steken.''
|
dinsdag 25 oktober 2005
Nieuwe bomen bij Zwetsloot
Terug naar persoverzicht |
WARMOND OEGSTGEEST - De bijl gaat in ruim honderd bomen op het terrein van
boerderij Zwetsloot aan de Haarlemmertrekvaart, op de grens van Warmond
en Oegstgeest.
De nieuwe eigenaar van de vervallen boerderij, Cock Lafeber, heeft een
kapvergunning aangevraagd voor de bomen, waarvan de meeste volgens hem
of dood zijn of ziek. ,,Tachtig bomen hadden sowieso geen bestaansrecht
meer.''
Volgens hem hoeft
niemand zich zorgen te maken over het groen. Lafeber: ,,Rond de locatie
komen tweehonderd nieuwe knotwilgen. Daarnaast komt er een boomgaard.
Alles bij elkaar een verdrievoudiging van het aantal bomen dat er nu staat.''
Waterpeil
Volgens Cock Lafeber is het waterpeil in het gebied, dat grenst aan de
nieuwe woonwijk Poelgeest, zo gestegen dat de bomen daar een enorme klap
van hebben gekregen. Om nieuwe aanplant te laten aanslaan is het nodig
om de grond flink op te hogen.
Maatschappelijk ondernemer
Lafeber, die directeur is van de Leidse Buurtwerkmaatschappij, heeft de
boerderij en een deel van de grond gekocht om er een 'activeringscentrum'
van de grond te tillen. Daar kunnen mensen terecht voor het verrichten
van 'zinvolle, arbeidsmatige werkzaamheden'.
De doelgroep bestaat
uit mensen die om welke reden dan ook niet deelnemen aan het arbeidsproces.
Een deel van de mensen komt wellicht nooit op de arbeidsmarkt terecht,
voor anderen is het een stap op weg naar een betaalde baan.
Lafeber spreekt zelf
het liefst van een activeringsplein, dat volgens hem in zekere zin vergelijkbaar
is met het Meubelplein in Leiderdorp. ,,Daar is voor elke klant wel iets
te halen. Zo moet het ook in de zorg- en welzijnssector.''
De maatschappelijk
ondernemer, die zelf in de boerderij gaat wonen, wil onder meer een dierenpension,
een kinderboerderij en een atelier bouwen.
Bij zijn concept is
Lafeber partners aan het zoeken: instellingen, opleidingscentra en werkgevers.
Met het Wellantcollege is hij bijvoorbeeld in gesprek over de aanleg van
de boomgaard. ,,Die moet een zodanige variëteit hebben dat er het
hele jaar door aan te werken valt.''
Lafeber wil het centrum
pas openen als alle accommodaties af zijn. Dat is volgens hem nog voor
de zomervakantie. ,,Ga je in fases open, dan wordt het rommelen en knoeien.
We willen meteen goed van start gaan.''Honderd bomen rond boerderij Zwetsloot,
op de grens van Oegstgeest en Warmond, worden gekapt.
Judy Nihof
|
dinsdag 25 oktober 2005
Oegstgeest wil Leiden tot onderhoud dwingen
Terug naar persoverzicht |
OEGSTGEEST - Als de gemeente Leiden de bruggen over de Haarlemmertrekvaart
niet opknapt, doet Oegstgeest het zelf en krijgt Leiden de rekening gepresenteerd.
Oegstgeest heeft een brief gestuurd waarin het de buurgemeente sommeert
om het achterstallig onderhoud aan de Kwaakbrug, Poelgeesterbrug en Vissersbrug
aan te pakken. Binnen twee en een halve week moet Leiden antwoorden met
een voorstel, anders kan Oegstgeest naar het wapen van de 'bestuursdwang'
grijpen.
De twee gemeenten liggen al langer in de clinch over de Haarlemmertrekvaart.
Leiden heeft lang geprobeerd om de vaart aan Oegstgeest te slijten. Oegstgeest
mocht de waterweg gratis overnemen, maar de gemeenteraad wilde geld toe.
Het achterstallig onderhoud van de bruggen zou Oegstgeest teveel gaan
kosten en de raad wilde daarvoor ruim twee miljoen euro meekrijgen. Leiden
weigerde en verkocht de vaart vervolgens aan de Oegstgeestse ondernemers
Menno en Maurits Smitsloo, die grote plannen hadden voor de aanleg van
steigers. Dat leverde protesten op van omwonenden en firma van Smitsloo
trok de plannen weer in.
Menno Smitsloo denkt
dat de brief op poten van kansloos is. ,,Omdat de afgelopen twee decennia
geen onderhoud is verricht, is de onderhoudsplicht van Leiden verjaard.
Het ligt dus nu bij Oegtgeest, niet bij Leiden.'' Bovendien, zo stelt
Smitsloo vast, is Oegstgeest altijd verantwoordelijk als iemand schade
oploopt als gevolg van het slechte onderhoud, als bijvoorbeeld iemand
er vanaf valt door een kapotte leuning of van zijn fiets valt door slecht
wegdek.
Oegstgeest heeft een
onderzoek laten uitvoeren naar de onderhoudskosten. Die bedragen volgens
Oegstgeest 2,7 miljoen. Een extern bureau heeft een plan opgesteld om
het onderhoud uit te voeren. Volgens Smitsloo zijn de kosten echter veel
te hoog ingeschat. ,,Het verbaast me dat de gemeente het zo speelt. De
raad had er juist om gevraagd dat het college weer ging praten met Leiden.
Het staat zo slordig als twee aanpalende gemeentes tegen elkaar gaan procederen.''
De Haarlemmertrekvaart
werd in de zeventiende eeuw uitgegraven tussen Haarlem en Leiden. Die
twee gemeentes waren samen eigenaar. Vorig jaar werd het bezit tussen
Haarlem en Leiden opgeknipt en is Leiden eigenaar van het zuidelijk deel.
Bijna drie kilometer van de trekvaart loopt over Oegstgeests grondgebied.
Silvan Schoonhoven
|
woensdag
02 november 2005
Oegstgeest aan Leiden: Schrap die tunnel
Terug naar persoverzicht |
OEGSTGEEST - Schrap de tunnel tussen de Leidse Merenwijk en Poelgeest.
Dat vragen de Oegstgeestse gemeenteraadsleden in een brief aan hun Leidse
collega's. Het argument om het plan terug te draaien: de tunnel is het
geld en de moeite niet meer waard als Oegstgeest een paaltje aan zijn
kant van de tunnel plaatst. Door de bouw van de tunnel af te blazen, spaart
Leiden bijna drie miljoen euro uit, houdt de Oegstgeestse gemeenteraad
de collega's uit de buurgemeente voor.
Wethouder De Ruyter is vastbesloten om een paal voor de tunnel te plaatsen,
in elk geval een die tijdens de spitsuren uit het wegdek oprijst. Daarom
vraagt de voltallige raad of Leiden niet wil 'heroverwegen of de tunnel
echt noodzakelijk is'. ,,De beperkingen die de gemeente Oegstgeest gedwongen
is op te leggen met het oog op de leefbaarheid van Poelgeest zullen het
praktisch nut van de tunnel voor beide gemeentes zeer laag maken.'' Volgens
berekeningen zou Poelgeest zonder paal worden opgezadeld met ruim vijfduizend
extra auto's per dag.
Wil de Leidse raad
dan toch groen licht geven aan het plan -zo adviseert Oegstgeest- dan
kunnen ze ook kiezen voor een smallere buis. Een afgeslankte tunnel dan
alleen geschikt voor fietsen, openbaar vervoer en nooddiensten, in één
richting tegelijk. Het auto-sluipverkeer, waar Oegstgeest bang voor is,
moet dan een andere route zoeken. Met een smallere tunnel spaart Leiden
alsnog een miljoen euro uit ten opzichte van het oorspronkelijke plan.
,,We willen niet de
afspraken met Leiden eenzijdig verbreken'', benadrukt Matthijs Huizing
van de VVD. ,,Maar we willen Leiden wel eraan helpen herinneren dat het
weinig zin meer heeft om zoveel geld uit te geven voor dit project.
Silvan Schoonhoven
|