De wijk Poelgeest is regelmatig in het nieuws.
Hier een bloemlezing van artikelen uit het Leidsch Dagblad (tenzij anders
vermeld). |
zaterdag
04 februari 2006
Gemeente wil Trekvaartplein aanpakken
Terug naar persoverzicht
|
Gemeente
wil Trekvaartplein aanpakken
De gemeente gaat er in samenwerking met politie, justitie en Rijk
strenger op toezien dat de regels op het woonwagencentrum aan het Trekvaartplein
worden nageleefd. Dat is vastgelegd door alle partijen in een convenant.
Leiden hoopt op
deze manier de situatie op het kamp, die in haar ogen uit de hand is gelopen,
weer te normaliseren. Dat heeft onder meer betrekking op de wildgroei aan
wagens die is ontstaan. Het kamp telt officieel 100 standplaatsen, maar
het aantal geplaatste wagens bedraagt 130.
Dat is echter
niet het enige wat de gemeente een doorn in het oog is. Ook tal van andere
regels worden naar haar oordeel op het kamp met voeten getreden.
'De huidige situatie
op het Trekvaartplein heeft kenmerken van een vrijplaats. Op een relatief
klein gebied gebeuren op grote schaal zaken die niet door de beugel kunnen.
Sommige bewoners betalen ten onrechte geen belasting, anderen krijgen een
uitkering terwijl ze daar geen recht op hebben, weer anderen hebben huurachterstanden,
enzovoorts'.
Een grote groep
van ongeruste bewoners van het Trekvaartplein trok gisteren naar het stadhuis
om te vragen naar de gemeentelijke plannen. ,,Een spontane, vreedzame actie'',
verwoordde een woordvoerster de tocht. ,,Een tijd geleden is ons toegezegd
dat er duidelijkheid zou komen over het handhavingsbeleid. Maar tot nu toe
hebben we niets ontvangen, vandaar deze actie.''
Ze zei verder
'Limburgse' toestanden te vrezen, daarbij doelend op verscheidene invallen
in woonwagencentrum Vinkenslag in Maastricht. ,,Wij willen niet dat onze
wagens worden weggesleept en fijngeknepen.''
Na ontvangst van
het rapport reageerden de bewoners woedend op een aantal beschrijvingen
van de situatie op het woonwagencentrum. ,,Het is altijd weer hetzelfde
liedje, wij worden allemaal over één kam geschoren'', zei
een andere woordvoerder. ,,Natuurlijk zijn niet alle dingen hier in orde,
maar een heleboel dingen toch zeker wel. Wij worden keihard onderuitgehaald
in het rapport. En dat niet alleen, er is ons in de loop der jaren van alles
beloofd door de gemeente, zoals renovatie van het centrum, maar daar is
nooit iets van terechtgekomen.''
Het steekt de
bewoners bovendien dat het rapport openbaar is geworden, terwijl het toch
duidelijk de toevoeging 'vertrouwelijk' heeft.
Volgens een woordvoerder
van de gemeente berust dat echter op een misverstand. ,,Op het moment dat
de bewoners hier kwamen, was het definitieve plan nog niet gedrukt. Daarom
hebben we de voorlaatste versie meegegeven, die nog vertrouwelijk was. Die
versie dateert van december. Qua inhoud is er echter nauwelijks verschil.''
Hij voegt daar aan toe dat eventuele renovatie van het kamp 'los staat van
integrale handhaving'.
Woensdag heeft
een delegatie van het woonwagencentrum een gesprek met wethouder Hans Buijing.
Herman Joustra |
donderdag
09 februari 2006
'Trekvaartplein moet zich aan regels houden'
Terug naar persoverzicht
|
'Trekvaartplein moet zich aan regels houden'
De gemeente Leiden wil het woonwagencentrum aan het Trekvaartplein opnieuw
inrichten. En Leiden wil er op toezien, in samenwerking met politie, justitie
en Rijk, dat de bewoners de regels op het kamp naleven. Dat zijn weliswaar
twee zaken die de gemeente tegelijkertijd nastreeft, maar ze staan wel voor
een groot deel los van elkaar. ,,Laat daar geen verwarring over bestaan.''
Dat benadrukt de woordvoerder van burgemeester Lenferink in een reactie
op het tumult dat afgelopen vrijdag ontstond. Een delegatie van woonwagenbewoners
kwam naar het stadhuis om te vragen hoe het ervoor staat met de herinrichting.
Daar kregen ze de plannen voor een strengere aanpak van overtredingen in
handen. Het gaat daarbij om vergrijpen variërend van belastingontduiking
tot fraude met uitkeringen. De gemeente beschrijft het Trekvaartplein als
'vrijplaats' en dat schoot de bewoners in het verkeerde keelgat. ,,Maar'',
zegt de gemeentewoordvoerder, ,,wij hechten er belang aan op te merken dat
dat niet voor alle bewoners geldt.''
Handhaving van
de regels is wel hard nodig op het kamp, zegt de woordvoerder. ,,De situatie
is ernstig genoeg om op deze manier op te treden.''
Een concrete aanleiding
om nu op te treden is er niet. ,,In de loop van vorig jaar ontstond het
beeld van een concentratie van zaken op het kamp die niet klopte. Daar wilden
we iets aan doen.''
De gemeente doet
er verder het zwijgen toe. Zij heeft wel cijfers in handen over hoe veel
en hoe erg de bewoners de regels overtreden, maar doet daar geen mededelingen
over. Dat geldt ook voor de inhoud van het gesprek dat de bewoners gisteren
hadden met wethouder Hans Buijing.
Duidelijk is wel
dat bewoners en wethouder het hebben gehad over de nieuwe inrichting van
het kamp en het aantal standplaatsen. ,,Maar er zijn geen nieuwe zaken aan
de orde gekomen'', zegt een woordvoerder van het kamp. ,,De wethouder bevestigde
nog eens dat de gemeente uitgaat van honderd standplaatsen op het Trekvaartplein
en dertig in Roomburg. De uitwerking van dat plan heeft echter weer vertraging
opgelopen. Het duurt wel erg lang voor we duidelijkheid hebben. Een voorstel
van de gemeente over de toewijzing van de verschillende standplaatsen is
weer doorgeschoven naar een latere datum.''
Ook gaven de bewoners
nogmaals blijk van hun ongenoegen over het woordgebruik van de gemeente
in het handhavingsplan. ,,Die is volkomen misplaatst. Als je het over een
'vrijplaats' hebt als omschrijving van een plek, dan heb je het over alle
bewoners van die plek. In ons geval: alle mensen die er staan. Stigmatisering
kan toch niet de bedoeling zijn van de gemeente. Een plan van handhaving
is ook helemaal niet nodig. Iedereen kan hier op het kamp gewoon zijn werk
doen, mocht dat nodig zijn. Van politie tot deurwaarder.''
Herman Joustra
|
woensdag
14 februari 2006,
Bouw van De Rietkraag in Poelgeest gestart
Uit: Oegstgeester Courant
Terug naar persoverzicht
|
Overal
waar Rietkraag staat moet U Rietkaag lezen.
Foutje in de krant (Wim)
Bouw
van De Rietkraag in Poelgeest gestart
Bijzondere koker met inhoud in beton gegoten
Wethouder Dirk
Jan de Ruiter stopt o.a. Oegstgeester Courant in een speciale herinneringskoker
die n beton in het fundament van een te bouwen woning in de Rietkraag
wordt gegoten (foto Koch)
Voor de toekomstige bewoners van het bouwplan De Rietkraag was het gisteren
een bijzondere Valentijns-dag. Eerder waren zij bijeen gekomen in het
Witte Huis aan het Wilhelminapark om daarna in twee grote touringcars
te stappen om de start van de bouw van 73 geschakelde woningen, halfvrijstaande
en vrijstaande villa's bij te wonen. Dit
gebeurde op een zeer bijzondere wijze: door het in beton gieten van een
koker met daarin een oorkonde waarop vermeld staat dat de bouw gestart
is op 14 februari 2006, een tekening van de wijk Poelgeest en een exemplaar
van de Oegstgeester Courant, gedateerd 8 februari 2006.
Door Antoon Koch
Gereed om de koker in de bekisting te plaatsen (foto Koch)
Cement erover...(foto Koch)
Het werk
werd uitgevoerd door wethouder Dirk-Jan de Ruijter, bijgestaan door de
bouwers en de projectleider. Tevens was er een bijzondere gast aanwezig,
namelijk Jac. P. Thijsse bekend om zijn grote natuurkennis en het vele
dat hij daar ooit over heeft gepubliceerd. "Het ruisen van de wind
in de Rietkraag". Het plan is waterrijk en behoort tot het meest
noordelijke gedeelte van Poelgeest .
Slokker Vastgoed en Proper-Stok, die samen onder de naam VOF Waterbuurt
De Rietkraag hebben ontwikkeld, vonden het belangrijk dat de start van
de bouw op bijzondere wijze werd gevierd. Daarnaast wilden ze de datum
14 februari 2006 markeren door een eigentijds aandenken te plaatsen.
Voordat iedereen het cement in de bekisting had gladgestreken werd het
bijzondere gebeuren onderstreept door het afschieten van een aantal 'confetti-kanonnen"
die zorgden voor een wolk van kleurrijke meeuwen. Na afloop toog iedereen
weer naar het Witte Huis waar onder andere het woord werd gevoerd door
wethouder De Ruijter en werd genoten van een hapje en drankje.
|
woensdag
22 februari 2006,
SLS claimt vijf ton bij Oegstgeest
Terug naar persoverzicht
|
SLS
claimt vijf ton bij Oegstgeest
Studentenhuisvester SLS Wonen en aannemer Du Prie claimen vijf ton schade
bij Oegstgeest. Zij eisen de ontwikkelingskosten voor een bouwplan in Poelgeest
terug, nu de gemeente een andere projectontwikkelaar heeft gekozen.
SLS Wonen en Du Prie zouden samen bouwen aan de Clusiuslaan
in Poelgeest. Daar moesten winkel- en parkeervoorzieningen komen, tachtig
huurwoningen en 52 koopwoningen. Een deel van de huurwoningen zou worden
uitgevoerd als driekamerappartment. SLS Wonen kon ze kamergewijs verhuren,
maar ook apart aan bijvoorbeeld stellen en pas afgestudeerden. Maximaal
zou er onderdak zijn voor ongeveer 160 studenten.
Een woordvoerder van de gemeente Oegstgeest bevestigt
dat de schadeclaim is binnengekomen, maar wil er inhoudelijk niet op reageren.
Sinds 1998 overlegt SLS Wonen met Oegstgeest over
het bouwplan. De gemeente stelt bij elk nieuw bouwplan de eis dat tenminste
dertig procent in de sociale huursector wordt gebouwd. Dat wilden Du Prie
en SLS Wonen realiseren door ook winkels en duurdere koopwoningen te bouwen,
zodat met de opbrengsten daarvan de bouwkosten voor de sociale huursector
worden gedrukt.
In 2001 presenteerde SLS Wonen het eerste ontwerp. Dat
heeft de corporatie sindsdien 'zeven à acht keer' moeten wijzigen,
aldus een woordvoerster. De onzekerheid hing voor een deel samen met de
komst van de tunnel die de Merenwijk met Poelgeest moet verbinden. Geen
ondernemer bleek bereid om zich in de nieuwe winkels te vestigen als de
tunnel met een (spits)paal wordt afgesloten of zelfs alleen voor voetgangers
en fietsers geschikt wordt gemaakt.
In het plan dat SLS Wonen als laatste presenteerde,
waren de commerciële ruimten geschrapt. Het plan voorziet in 54 driekamer
appartementen voor studentenhuisvesting en commerciële woningbouw
door derden.
Groot was de verbazing bij SLS Wonen toen het Oegstgeestse
college van b en w liet weten geen belangstelling meer te hebben. ,,De
gemeente heeft ons uit het plan gezet'', zegt de voorlichter. ,,Ze is
met een andere projectontwikkelaar in zee gegaan.''
Naar de exacte reden is het gissen, maar volgens
SLS Wonen is de penibele financiële toestand van de gemeente Oegstgeest
het bouwplan aan de Clusiuslaan noodlottig gewoden. ,,De gemeente beloofde
dat zij ons een lage grondprijs zou rekenen om de sociale woningbouw mogelijk
te maken. Zij heeft kennelijk toch de volledige commerciële waarde
van de grond nodig.''
Volgens SLS Wonen betekent dit dat Oegstgeest, zeker
in dit bouwplan, niet vasthoudt aan de eis van dertig procent sociale
huurwoningen.
Wilfred Simons
|
donderdag
9 maart 2006,
Wijkvereniging ontmoette Oegstgeester politici
Uit: Oegstgeester Courant
Terug naar persoverzicht
|
Wijkvereniging
ontmoette Oegstgeester politici
De wijkvereniging
Poelgeest organiseerde vrijdag 3 maart jl. een verkiezingsdebat waaraan
werd deelgenomen door Arjan de Kok (CDA), Lia de Ridder (PrO) Niels van
Weeren (LO) en Matthijs Huizing (VVD). In de zaal waren zo'n vijftig buurtbewoners,
verkiesbare kandidaten voor de gemeenteraad en de VVD wethouder Eric Mackay
aanwezig.
De standpunten van de partijen werden gepeild aan de hand van stellingen
die voor Poelgeest zeer relevant zijn. Zo was een belangrijk punt het
vasthouden van de aandacht bij het gemeentebestuur voor de problemen van
de wijk. In het gesprek tussen de partijen en de aanwezigen werden enkele
breed gedragen verbeteringen voor de toekomst geboren. Zodra de nieuwe
wethouder die Poelgeest in portefeuille krijgt bekend is, gaat de wijkvereniging
met hem/haar een quickscan maken van wat er in de wijk speelt en hoe de
bewoners daar over denken.
Elk kwartaal gaat er aan ambtelijke rapportage over de wijk naar de raad
en vorige week werd door de partijen een prima suggestie gedaan daaraan
de mening van de wijkbewoners toe te voegen. Daarin kunnen deze zelf aangeven
dat plannen veranderd zijn, zaken vertraagd, maar ook als er goede ontwikkelingen
zijn. De raad neemt dan frequent en duidelijk kennis van hun standpunten
en kan vaker aangesproken worden mede omdat deze in het kader van het
dualisme een sterkere positie heeft gekregen in het bestuur van de gemeente.
Een, die vergelijkbaar is met de Tweede Kamer in de landelijke politiek.
De wijkvereniging zal de komende raadsperiode de raad vaker aansporen
de wethouders te bevragen over ontwikkelingen in de wijk. Een ander belangrijke
zaak is dat de wijk zelf budget wil beheren. Daarbij werd van uit de partijen
de suggestie gedaan om te bezien of de wijk zelf keuzes zou kunnen maken
voor het oplossen van van knelpunten door het budget hiervoor aan de wijk
over te dragen.
Een veiliger fiets- en looproute naar de school kwam mede ter sprake.
De kinderen van het Eli Heimanshof, Simon van Oostrom-hof en de Waterbuurt
kunnen niet veilig naar school omdat de paden onder de hoogspanningszone,
dus de aansluiting tussen deze buurten en de school, daar vervallen is.
Alle partijen (alleen PrO hield een slag om de arm) vonden dat die kindveilige
verbinding er moet komen! Met betrekking tot een veiliger Jac. P.Thijsselaan:
heeft 3VO de wijkvereniging eerder tijdens een wijk-avond uitgelegd dat
deze 'snelweg' in de wijk moet worden aangepast om te zorgen voor meer
veiligheid bij de school en vermindering van de flinke snelheid van het
verkeer op de hoofdas. Het bestuur stelde voor het schoolplein op die
plaats te verbreden (deel van de weg bij het plein voegen) en van bomen
te voorzien. De auto's moeten dan langzaam via een slinger over huidige
parkeervakken rijden. Alle partijen steunden dit plan. De VVD maakte gezien
de kosten een voorbehoud. Steun bestond er ook voor het voorstel een totaal
verkeersplan voor de wijk te maken en nu, zoals nu beetje bij beetje te
zien wat er wordt ontwikkeld. De lijsttrekkers zegden toe dat zij zich
bij het goedkeuren van plannen zullen houden aan de wettelijke normen
voor geluid en fijn stof.
Verkeersremmende maatregelen bij de tunnel was wederom een belangrijk
gegeven waarbij alle partijen beloofden dat er een spitspaal zal zijn
direct op het moment dat de tunnel wordt geopend. Het zal niet een 'maar
eens even aankijken worden hoe de zaken zich ontwikkelen, zoals Leiden
wil'. Een polier (paal met pasjessysteem) bleek voor de partijen nog te
onduidelijk qua juridische en practische haalbaarheid De VVD had principiële
bezwaren tegen een polier: toegankelijkheid is voor iedereen.
Over de inrichting van de polders en een ecologisch plan bleken alle partijen
het zo snel mogelijk inrichten van de polders te steunen. Het CDA gaf
aan dat het onderbrengen van eigendom en beheer bij het Zuid-Hollands
Landschap een risico inhoudt als de rijkssubsidie voor het ZHL zou verminderen.
Alle partijen zijn voor een blijvende natuurbestemming van de polders.
Uiteraard kwam ook een fiets- en voetgangersbruggetje ter sprake om de
verbinding Kwaaklaan en Oud-Poelgeest te herstellen en geschikt te maken
voor o.a. rolstoelgebruik voor de bewoners van de Willen v.d. Berghstichting.
'Prachtig', vonden CDA, LO, PrO en VVD, maar de middelen daarvoor moeten
wel worden gevonden. 'Omdat dit is beloofd, bij voorrang', meldde van
Weeren (LO). Alle partijen gaven aan dat de geplande enige oost-west fietsverbinding
niet onderbroken mag worden door een parkeergarage van het nog te bouwen
Heemlandterras 10-14. Dan moet het ontwerp van deze l gebouwen maar worden
aangepast.
Het bestuur van wijkvereniging heeft van de gemeente te horen gekregen
dat de centrale voorzieningen (kinderopvang, tandarts, huisarts) niet
direct naar de Clusiuslaan zullen gaan maar enkele jaren naar het wijkpark,
dat daardoor pas in 2008/2009 gereed zal zijn. LO en PrO gaven nu duidelijk
aan dat het wijkpark als toegezegd gereed moet zijn als de hoofdweg klaar
is (en dat gaat nu snel). Alle lijsttrekkers stelden dat goed gekeken
moet worden naar de volgorde van het aanleggen van de Clusiuslaan, Renbaan
Noord en HT 10-14. Wat is de beste volgorde om overlast te minimaliseren?
Alle partijen steunden het voorstel bouw-verkeer voor 07.00 uur en in
het weekend te verbieden, bijvoorbeeld door dit als eis te koppelen aan
de bouwvergunning (AK).
|
donderdag
9 maart 2006,
Poelgeest snakt naar wijkpark
Uit: Oegstgeester Courant
Terug naar persoverzicht
|
Poelgeest
snakt naar wijkpark
Voor de inwoners van
de Oegst-geester nieuwbouwwijk Poelgeest duurt het allemaal veel te lang.
In de wijk staat een mooi wijkpark gepland, maar tot nu toe is de grond
aar het park moet komen in ;ebruik als opslagplaats voor bouw-aterialen
en bergen overbodige rond. LO fractievoorzitter Niels an Weeren vroeg vorige
week don-erdag tijdens de raadsvergadering : de aanleg van het park niet
wat aar voren geschoven kan worden, ïet wijkpark wordt volgens planing
pas in 2008 aangelegd, als de ele wijk klaar is. Voor de leefbaarheid zou
het goed zijn om dat eerder te doen, al gaat het dan maar om een deel van
het park", stelde hij. CDA-ractievoorzitter Arjan De Kok sloot ch daarbij
aan. 'volgens wethouder Dirk-Jan de
Ruijter wordt vervroegde aanleg moeilijk. "Als je aan het bouwen bent,
heb je een plek nodig waar je je spullen kwijt kunt, dat is een gegeven."
De bergen zand en grond op de parklocatie zijn eigendom van bouwer Jos Jansen.
"Hij heeft keurig toestemming gevraagd om de grond daar neer te leggen.
Een deel daarvan gaat in juli of augustus weer terug in de bouwput en de
rest wordt afgevoerd", aldus de wethouder. Maar in dat laatste zit
hem nu net de pijn, gaf PrO fractielid Jan-Geert van de Post aan. Het ziet
ernaar uit dat die grond niet op tijd afgevoerd kan worden in verband met
het niet tijdig aanvragen van de nodig vergunningen. De Ruijter beloofde
met Jansen te kijken naar mogelijkheden om de bergen grond wellicht toch
eerder te verwijderen.
|
vrijdag
17 maart 2006,
Vorderingen voor Milieu Educatie Centrum
Uit: Witte Weekblad
Terug naar persoverzicht
|
Basisscholen
eerst doelgroep
Vorderingen voor Milieu Educatie Centrum
Oegstgeest - Ooit was het de bedoeling dat de gemeente
Oegstgeest van de opbrengst van Poelgeest een Milieu Educatie Centrum
(MEC) op het door haar aangeschafte stuk grond in de Klaas Hennepoelpolder
zou bouwen. Toen de opbrengst 'tegenviel' en een enorm verlies bleek te
zijn, werd de grond weer verkocht. De nieuwe eigenaren, de heren (Cock)
Lafeber en (Alexander) de Vos, kregen wel de voorwaarde mee dat er onder
andere een milieueducatiecentrum moest komen. In de polder wordt inmiddels
al volop gebouwd en na de zomer hoopt men het historische scheepswerfje
en ook het educatiecentrum en andere faciliteiten te openen.
door Willemien Timmers
Overigens is het koopcontract tussen de gemeente en Lafeber en de Vos
nog niet getekend. Dit houdt verband met het feit dat Warmond (Teijlingen)
haar bestemmingsplan voor de polder nog moet aanpassen. Het gemeentehuis
van Oegstgeest liet weten dat wethouder De Ruijter vorige week in een
overleg met zijn Teijlingse collega erop aangedrongen heeft het proces
van de bestemmingsplanwijziging vooral te bespoedigen.
Wachtlijsten
Een soortgelijk educatiecentrum als het op te richten MEC is er in Oegstgeest
nog niet. Zeker nu de buurgemeenten hun prijzen hebben moeten verhogen
en langere wachtlijsten hebben, groeit de vraag in Oegstgeest naar een
plek waar schoolkinderen de natuur kunnen 'voelen'. Voorzitter Torn van
de Meij van de stichting MEC Oegstgeest is al vanaf het begin betrokken
bij het initiatief. De stichting richt zich op 'het vergroten van de natuur-
en milieubewustwording van de burgers en het leveren van een actieve bijdrage
aan een duurzame gemeente'. „In 2002 zijn we begonnen met nadenken over
het oprichten van een MEC in Oegstgeest maar omdat er geen geld 'over'
bleek te zijn vanuit Poelgeest, zijn dingen vertraagd. De heer Lafeber
heeft, samen met de heer De Vos, de grond gekocht onder voorwaarde dat
hij er een MEC zou opzetten.
Voorzitter Torn van de Meij van de stichting MEC Oegstgeest.
(foto's Willemien Timmers)
De voorbereidingen voor een MEC in de Klaas
Hennepoelpolder zijn in volle gang.
Hiernaast gaat hij
de ruimten ook gebruiken voor het Wellantcollege, en komen er dagactiviteiten
vanuit de stichting Rivierduinen. Wij zullen allemaal genieten van, en
werken mét, de dieren die er zullen komen." Op het terrein
komen, nu de oude stallen gesloopt zijn, twee ruime gebouwen waar leslokalen,
een grote expositieruimte, kantoren en andere faciliteiten gevestigd zullen
worden. „Ook komt er waarschijnlijk een theehuis in de vorm van de vroegere
hooiberg." Met alle boerderijdieren en de prachtige polder erbij
wordt het een mooie plek voor lagere scholen om naar toe te gaan.
Geitjes
„Wij zijn bezig met het vaststellen van ons programma maar eerst gaan
we nog met
de basisscholen in gesprek om hun behoeften te peilen. De basisscholen
vormen onze eerste doelgroep; je moet aan de basis beginnen. Het is het
mooiste als je de kinderen de natuur kunt laten beleven, door ze bijvoorbeeld
een geitje de fles te laten geven. Er zullen hier veel mogelijkheden komen
om met de dieren om te gaan." Vooralsnog gaat het MEC dus rustig
aan beginnen, en kunnen bestaande programma's en parken, zoals de vlindertuin,
genoeg houvast bieden om de scholen een goed pakket aan te bieden.
„In de projecten die ontwikkeld gaan worden, zal 'water' de rode draad
zijn," zegt Van der Meij. En water is er in de polder genoeg te vinden,
net als een molen en twee gemalen. „Een medewerker van het Hoogheemraadschap
van Rijnland gaat voor ons rondleidingen door de polder geven." De
stichting zal zijn onderkomen van de eigenaar moeten huren maar beschikt
(nog) niet over veel middelen. „We kunnen nog niet rekenen op veel ondersteuning,
dus we beginnen in eerste instantie met vrijwilligers. Verder kunnen we
de kosten verlagen door onze ruimten na schooltijd te verhuren aan de
Stichting BSO en een deel als expositieruimte ter beschikking te stellen."
Volgend schooljaar wil de stichting Milieu Educatie Centrum Oegstgeest
met haar activiteiten beginnen. Wilt u meer weten of betrokken worden
bij dit initiatief, mail dan naar
r.vanoverbeek@wanadoo.nl
|
Woensdag
31 mei 2006
Buurtsuper Poelgeest van de baan
Terug naar persoverzicht
|
Oegstgeest - De
Oegstgeestse nieuwbouwwijk Poelgeest krijgt geen buurtsupermarkt. Een
ondernemer is afgehaakt na het besluit om een paal te plaatsen in het
spoorviaduct naar de Merenwijk. Hij vreesde te weinig klanten.
Aan de Clusiuslaan in de nieuwbouwwijk Poelgeest is 1600 vierkante meter
vloeroppervlak vrijgehouden voor winkels. Tot nu toe is het gemeentebestuur
er echter niet in geslaagd om ondernemers te vinden die de circa drieduizend
bewoners van Poelgeest willen bedienen. Volgens wethouder De Kok (CDA)
zijn de winkelruimten 'van meet af aan een moeilijk verhaal' geweest.
,,Het college van b en w heeft alleen beloofd er zijn uiterste best voor
te doen.'' Leefbaar Oegstgeest stelt voor om de winkelruimten te benutten
voor bijvoorbeeld een centrum voor kinderopvang als commerciële functies
onhaalbaar blijken.
Na voltooiing telt Poelgeest 1100 woningen met ruim
3000 inwoners. Voor hun dagelijkse boodschappen moeten zij naar de Lange
Voort of naar winkelcentrum de Kopermolen in de Merenwijk. Naar het oordeel
van veel buurtbewoners is dat toch tamelijk ver weg. Een woordvoerder
van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) in Leidschendam zegt
dat het in principe mogelijk moet zijn om een buurtsuper te exploiteren
in een buurt met duizend woningen. ,,Veel hangt af van de vraag hoe groot
de concurrentie in de omgeving is en hoeveel omzet er zo weglekt naar
andere winkelcentra'', zegt hij.
|
Woensdag
31 mei 2006
Nog geen zicht op supermarkt in Poelgeest
Uit:
Oegstgeester Courant
Terug naar persoverzicht
|
Nog
geen zicht op supermarkt in Poelgeest
Door Antoon Koch
Tijdens de op dinsdag 6 juni te houden Politieke Ronde wordt onder andere
de kwartaalrapportage van de wijk Poelgeest over de eerste drie maanden
van dit jaar als 'ter kennisneming' genoemd. Onder andere komt daarin
het bouwplan Clusiuslaan te sprake. Eind vorig jaar is namelijk besloten
om de samenwerking met de ontwikkelaars van dit plan te beëindigen,
wat echter door hen niet werd geaccepteerd en waarop zij een advocaat
inschakelden. De gemeente heeft inmiddels een andere ontwikkelaar in de
arm genomen, maar tekent
erbij aan: "voorlopig echter nog geheel voor eigen rekening en risico".
Vanuit de wijk Poelgeest wordt geregeld geïnformeerd naar de mogelijkheden
om in het project Clusiuslaan een supermarkt te vestigen; die ontbreekt
in Poelgeest nog steeds. De gemeente tekent hierbij aan dat er tot nu
slechts één kandidaat-ondernemer is geweest. Deze haakte
af toen bleek bleek dat er geen tunnel zou komen naar de Merenwijk. "Het
besluit dat er toch een tunnel zou komen, kon hem echter niet meer enthousiast
maken, omdat met zekerheid werd gesteld dat de auto's in de spits door
die
tunnel zouden worden geweerd", aldus de gemeente. Met de nieuwe start
van het project Clusiuslaan heeft dat bouwplan aanzienlijke vertraging
opgelopen. De bedrijven en organisaties die gebruik maken van tijdelijke
huisvesting op Renbaan-Noord wachten op de mogelijkheid om in het nieuwe
plan gehuisvest te worden en daardoor kan ook niet begonnen worden met
de bouw van negentien woningen in Renbaan-Noord. Met de huurders van de
aldaar waanwe-zige noodvoorzieningen wordt onderzocht wanneer de noodhuis-vesting
kan worden verplaatst. Gestreefd wordt naar zomer 2006.
|
Woensdag
31 mei 2006
Woon je hier wel veilig?
Uit:
Witte Weekblad
Terug naar persoverzicht
|
Bewoners
Hugo de Vrieslaan in Poelgeest:
'Woon je hier wel veilig?"
Oegstgeest
- De verkeerssituatie in Poelgeest zorgt al jaren voor veel stof tot praten.
De komende jaren, zeker als de tunnel naar de Leidse Merenwijk in gebruik
genomen gaat worden, zal dat waarschijnlijk enkel maar toenemen. 'Hoe
druk gaat het verkeer hier worden' en 'kunnen onze kinderen hier straks
nog wel veilig spelen' vragen de bewoners van de Hugo de Vrieslaan zich
af.
door Willemien Timmers
„Er is geen reden tot zorg," laat de gemeente Oegstgeest weten, „we
zullen alles zó afronden zoals we het gepland en gecommuniceerd
hebben."
Ouders maken zich zorgen om de snelheid waarmee de auto's straks door
de Hugo de Vrieslaan zullen rijden. „Automobilisten realiseren zich vaak
niet dat hier ook kleine kinderen wonen die de straat op kunnen schie-ten,
en rijden veel harder dan 30 kilometer per uur. " (foto's Willemien
Timmers)
Frans van Efferink en Lucia Rijksen wonen beiden van-af 'het begin' aan
de Hugo de Vrieslaan, en zijn bezig met het oprichten van een buurtvereniging.
„We vragen ons af of we hier straks nog wel een leeg parkeerplekje kunnen
vinden."
Frans van Efferink
en Lucia Rijksen wonen beiden vanaf 'het begin' aan de Hugo de Vrieslaan,
en zijn bezig met het oprichten van een buurtvereniging. In de Kwaakboog
is het goed wonen, tooh maken zij zich zorgen over het verkeer en de parkeerdruk
in hun straat. Rijksen: „Is er straks wel genoeg parkeergelegenheid voor
alle bewoners en hun bezoekers? De straat oogt nu zo smal, gaat dat allemaal
wel goed komen?" Van Efferink heeft zich kortgeleden gerealiseerd
dat al het verkeer van de wijk straks écht door zijn straat komt,
en zou, net als veel anderen een voorstander zijn van een derde uitgang
van de wijk over de Haar-lemmertrekvaart. „Ik hoef niet stil te wonen,
maar het verkeer wordt straks niet op een redelijke manier over de wijk
verdeeld, wij worden de ader van de wijk. Ook vraag ik mij af of de spits-paal
die straks voor de tunnel komt in het belang werkt van de bewoners van
deze straat. Alle Poelgeestenaren moeten dan dus langs ons huis de wijk
uit." Het blijkt dat nieuwe bewoners dus met dezelfde zorgen leven
als veel 'oude' Poelgeestenaren. „Hoe druk wordt het straks hier, en past
de bus wel door deze smalle straat," vraagt Lucia Rijksen zich hardop
af. „er moet zelfs ook nog een groenstrook gerealiseerd worden! Wordt
het allemaal niet erg krap?"
1,8 parkeerplaats
„In februari 2005 hebben wij het inrichtingsplan voor de straat gepresenteerd
en ook tijdens consultatiebijeenkomsten telkens duidelijk gemaakt dat
de Hugo de Vrieslaan deel is van de hoofdverkeersroute door de wijk. Met
alle meldingen die we toen hebben gekregen hebben we iets gedaan. In principe
hoeven de bewoners zich geen zorgen te maken over de breedte en de inrichting
van de straat," laat Suzanne de Jong van de gemeente Oegstgeest weten.
„Verder wordt in alle plannen altijd uitgegaan van 1,8 parkeerplaats per
huis. Nu zijn er aan de Hugo de Vrieslaan een heel aantal woningen die
op eigen terrein een garage én een parkeerplek hebben. Als zij
daar geen gebruik van maken maar op straat parkeren, levert dat extra
parkeerdruk op terwijl dat niet nodig is."
In juli gaat al het verkeer dat Poelgeest in en uit gaat via de Hugo de
Vrieslaan en de Anne Weber Bosselaan rijden. „Dan wordt de andere weg
afgesloten voor al het verkeer, behalve het bouwverkeer."
Wat gaat de gemeente eraan doen om te hard rijden op de De Vrieslaan te
voorkomen? „Ter hoogte van de uitgangen van de Kwaakhaven en de Simon
van Ooststroomhof komen er 'punaises' in het wegdek; grote cirkelvormige
verkeersdrempels die het verkeer genoeg af zouden moeten remmen,"
vertelt De Jong. Voor wat betreft de verkeersdruk in Poelgeest is het
nog afwachten hoe alles rond de realisatie van de tunnel zal verlopen,
en zijn er veel meer voorstanders te vinden voor een derde uitgang van
de wijk.
|