De wijk Poelgeest is regelmatig in het nieuws.
Hier een bloemlezing van artikelen uit het Leidsch Dagblad (tenzij anders
vermeld). |
Woensdag
7 juni 2006
Poelgeest nieuws
Uit: Witte
Weekblad
Terug
naar persoverzicht |
Opening
van Molen 't Poeltje
Op zaterdag 10 juni wordt om 14 uur de Klaas Hennepoelmolen officieel
geopend door de heer Leen Vellekoop. De Rijnlandse Molenstichting nodigt
alle bewoners van Poelgeest van harte uit om aanwezig te zijn bij deze
leuke gebeurtenis.
Waterrad op 3 juli ingewijd
Vorige week is aan het eind van het Bert Garthoffpad het Waterrad geplaatst.
Het rad zal in de toekomst het verbindende element zijn tussen de verschillende
polders in Poelgeest en is een kunstwerk van Hans Han Roebers.
Op 3 juli zal het Waterrad officieel geopend worden, en ook al zal het
rad pas in de toekomst écht functioneren, het 'gemeentehuis'
wil het plaatsen van het rad niet ongemerkt voorbij laten gaan. Op maandag
3 juli zijn de bewoners van Poelgeest van harte uitgenodigd om 17 uur
bij het Waterrad voor een klein feestje met een hapje en een drankje.
Bruggen
Vorige week zijn de werkzaamheden gestart voor het plaatsen van de drie
bruggen aan de Broekweg. Voor de fietsers, die nu even geen gebruik
meer kunnen maken van het populaire pad, is er een omleidingroute met
borden aangegeven tijdens de werkzaamheden. In plaats van een 'vaste'
oversteek, wordt ook de 'eerste' fietsafslag naar Poelgeest (vanuit
de Merenwijk gezien) vervangen door een houten brug. Naar verwachting
zullen de afgraaf- en aanleg werkzaamheden voor deze brug ruim een week
duren. De tweede brug is inmiddels klaar en is al volop ingewijd. Ook
de 'asfaltbult', aan het eind van de Broekweg, waar de vroegere noodbrug
eindigde, wordt verwijderd en de grond wordt geëgaliseerd zodat
alle fietspaden weer mooi op elkaar aansluiten.
|
Donderdag
8 juni 2006
Molen 't Poeltje: juweel in de Hennepoelpolder
Oegstgeester Courant
Terug
naar persoverzicht |
Molen
't Poeltje: juweel in de Hennepoelpolder
Rond 219 jaar geleden,
in 1787, werd er een molen gebouwd in de Klaas Hennepoelpolder, thans
beter bekend als 't Poeltje, aan de Holle Mare, op grondgebied van Teylingen
(Warmond), grenzende aan de Oegstgeester nieuwbouwwijk Poelgeest. 't Poeltje
is een zgn. grondzeiler en over de geschiedenis van de molen is reeds
veel geschreven. Het is er één van teloorgang en wederopbouw.
Tot enkele jaren geleden was er alleen het verzakte molenhuis van overgebleven
en was het de bedoeling om dit weer te herstellen; dit om de onttakeling,
die in 1957 inzette, verder tegen te gaan. De bekende firma Verbeij uit
Hoogmade werd het project gegund. Inmiddels moest er geld komen om alles
te kunnen financieren. Sponsors en donateurs melden zich bij de Rijnlandse
Molenstichting, en gemeenten als Oegstgeest voteerden bedragen. Naarmate
de werkzaamheden vorderden, tekenden zich de plannen af om de molen weer
draaivaardig te maken, 't Poeltje werd verheven tot Rijksmonument en uit
de monumentenpot werd een bijdrage verkregen. Kortom: wat er thans uit
dit alles is voortgekomen, is een pronkjuweel. Zaterdag werd onder grote
belangstelling door o.a. de heer Zwetsloot 't Poeltje officieel in werking
gesteld. Met muzikale medewerking van de band St. Caecilia uit Voorhout.
De verrijzenis van 't Poeltje heeft rond € 325.000 gekost. Bestuurslid
Molenstrichting Loek Dijkman: "In het kleinste poldertje van Zuid-Holland
zou het zonde geweest zijn om zo'n molen te laten verklooien". Op
de foto 't Poeltje met de wieken in 'vreugdestand'. (Tekst/foto: Antoon
Koch)
|
Maandag
5 juli 2006
Bewoners Poelgeest vinden waterrad te gevaarlijk
Terug
naar persoverzicht |
Bewoners
Poelgeest vinden waterrad te gevaarlijk
Oegstgeest
-
Bewoners van Poelgeest zijn niet onverdeeld gelukkig met het waterrad
dat tussen de nieuwbouwwijk en het spoor is gebouwd. Zij vinden het kunstwerk
gevaarlijk voor spelende kinderen en een magneet voor graffiti. Kunstenaar
Hanshan Roebers hekelt de mentaliteit waarbij 'stadsbewoners elk risico
willen uitbannen'.
Bewoners vragen zich
af wat er gebeurt als het rad begint te draaien en een armpje bekneld
raakt tussen de spaken van het wiel en de omheining. ,,Ze zouden er een
hoger hek omheen moeten zetten.'' Roebers reageert gelaten op de angsten
van de Poelgeestenaren. ,,Ik ben er van overtuigd dat het waterrad veilig
is.'' Ook de zorgen over vandalisme deelt de kunstenaar niet. ,,Ik merk
dat mijn werk veel minder agressie oproept dan abstracte kunst.''
Het waterradproject
heeft negen jaar en ruim 279.000 euro gekost.
|
WOENSDAG
12 juli 2006
Leiden net op tijd met tunneltje
Terug
naar persoverzicht |
Na elf jaar discussie lijkt het erop dat de tunnel tussen
de Leidse Merenwijk en de Oegstgeestse wijk Poelgeest er eindelijk komt.
In elk geval de helft.
Het college van B en W heeft een vrijstellingsprocedure
in gang gezet om vóór november een bouwvergunning voor het
Leidse deel te kunnen hebben. De gemeente voldoet dan nog net aan de voorwaarde
van de arbitragecommissie Poelgeest. Die bepaalde in oktober 2004 dat
uiterlijk twee jaar later de bouw moest beginnen. Zo niet, dan zouden
de bijdragen van de gemeente Oegstgeest en de provincie vervallen. Maar
Leiden moest de tunnel dan evengoed aanleggen.
Een bouwvergunning voor het Oegstgeestse deel van de tunnel
komt later, wanneer ook die gemeente de vereiste procedure doorlopen heeft.
Naar verwachting is dat half november. Het Leidse college gaat ervan uit
dat dit de provinciesubsidie niet in gevaar brengt, maar gaat hierover
binnenkort wel overleggen met de provincie.
Het ontwerp van de tunnel wordt als het aan de Leidse
welstandscommissie ARK ligt, anders dan de bedoeling was. De ARK vindt
de op de tunnelwanden geplande kindertekeningen maar niks. De welstandsclub
heeft het college daarom geadviseerd om óf een erkend kunstenaar
in te schakelen, óf een tunnel zonder kunst te bouwen. Wethouder
Witteman overweegt dit advies de komende weken, maar acht het niet uitgesloten
dat de kindertekeningen er toch komen.
|
WOENSDAG
12 juli 2006
Wij willen tempo in project Poelgeest
Oegstgeester
Courant
Terug
naar persoverzicht |
Wethouder Arjan de
Kok:
'Wij willen tempo in project Poelgeest'
Clusiushof: een intiem
hart in nieuwe wijk
"Wij willen tempo in het project Poelgeest. Er resten nog drie bouwplannen
waarvan het eerste, de Clusiuslaan, thans aan bod komt", aldus wethouder
Arjan de Kok. Het plan Clusiuslaan betreft een vrij groot open gebied
tussen spoorbaan en J.P.Thijsselaan ter hoogte van de plek waar straks
de tunnel naar de Leidse Merenwijk komt te liggen. Een plaats waar ooit
de NS zich een klein station had gedacht en wat, gezien de in de toekomst
gedachte randstadmetro, misschien ooit nog eens gerealiseerd zal worden.
Over de inrichting van het plan Cluisiuslaan is veel te doen geweest.
Wethouder de Kok maakte gewag van frustraties in de omgang met eerdere
bouwers die niet aan de voorwaarden van de gemeente konden voldoen. Het
ging daarbij om de bouw van goedkope appartementen. "Wij zijn voor
de uitvoering nu terecht gekomen bij Proper/Stock", aldus de Kok.
Het
nieuwe Clusiusplan werd voor een breed opgekomen publiek in de raadzaal
van het gemeentehuis, gepresenteerd door de stedenbouwkundige Martin Krijgsman
(SAB) en architect Diederik Dam (Dam en Partners.)
Een schetsplan
van de toekomstige Clusiushof gezien van oost naar west
Het idee van Clusisuslaan
is verlaten, het wordt een eigentijds hof met ruimte voor groen en speelgelegenheid.
Het bijzondere daaraan is dat, als de tunnel gerealiseerd is, het verkeer
bij het verlaten daarvan een onderdoorgang in de daar gedachte hoogbouw
aantreft. De weg loopt vervolgens dwars door det Clusiushof richting Thijsselaan.
De wegbreedte die oorspronkelijk zes meter is wordt op twee punten geknepen
tot drie, om de snelheid uit het verkeer te halen. De indruk van een 'doorgaande
weg' vanuit de Merenwijk naar elders wordt daarmee voor een groot gedeelte
weggenomen. De Clusiushof wordt in de nieuwe zienswijze een intiem hart
in de nieuwbouwwijk Poelgeest uit te voeren aan de hand van een gevarieerd
bouwprogramma waar het parkeren van auto's onder de noemer van 'gebouwd
parkeren' voor het grootste gedeelte ondergronds plaats vindt.
Ruimte creëren voor bomen en groen werd door stedenbouwkundige Martin
Krijgsman als een van de randvoorwaarden genoemd. Dit in tegenstelling tot
eerdere plannen. Inpassing van het plan in de omgeving gaat uit van evenwichtige
bouwhoogten. Gebouwen aan de zijkanten van de Clusiushof komen verder af
te liggen van de aangrenzende Eli Heimanshof/Simon van Oostromhof. Vanaf
de spoorbaan gezien bestaat de oostzijde van de hof uit een boogvormig appartementengebouw
in zeven woonlagen met genoemde onderdoorgang voor autoverkeer. Er is in
de plannen ook ruimte voor dakterrassen. Gaat men verder de Clusiushof in
dan is er in eerste instantie links en rechts veel ruimte voor groen in
een parkachtige aanleg en voor privéterrassen van de appartementen
die gebouwd worden in zes lagen (inclusief ondergronds parkeren). In het
tweede gedeelte naar de J.P. Thijsselaan zijn een tweetal kleinere hoven.
In de analyseschets aangeduid als 'groene wanden' voor daar uit te voeren
bouw.
In het plan is rekening gehouden met de vestiging van voorzieningen. Zoals
bijvoorbeeld een servicpunt en tandarts etc. Eerder bestond interesse voor
een buurtsuper maar de grootgrutter liet weten daarvoor in te zijn als de
tunnel naar de Merenwijk er kwam. Intussen heeft deze - ondanks dat de tunnelplannen
worden uitgevoerd - zich geheel teruggetrokken waardoor voor de bewoners
van Poelgeest de keuze tussen centra als de De Kempenaerstraat, Lange Voort
of straks De Kopermolen rest. De realisering van het Plan Clusiushof is
inclusief het voortraject ingeschat op twee jaar.
|
WOENSDAG
12 juli 2006
Kunstig waterrad in Poelgeest
Oegstgeester
Courant
Terug
naar persoverzicht |
Oegstgeest,
maar vooral Poelgeest, heeft er een ingenieus kunstwerk bij
"Een mooie bijdrage aan Oegstgeest", zei wethouder Betty van
Ootmerssen. "En daar bedoel ik niet de graffiti mee!" Het nieuwe
kunstwerk in de wijk Poelgeest was al besmeurd met graffiti nog voordat
het maandagmiddag 3 juli officieel werd geopend.
Waarschijnlijk heeft de graffitikunstenaar zich niet gerealiseerd dat
het bouwwerk langs de spoorlijn een waar kunstwerk is, anders was dit
nooit gebeurd. Kunstenaars besmeuren eikaars werk immers niet! Wel moet
er weer veel geld worden uitgegeven om de ongewenste kunstuitingen te
verwijderen. De gemeente Oegstgeest liet zich daardoor niet uit het veld
slaan en met een korte plechtigheid werd het kunstwerk geopend. Gemeentebestuurders
trokken daarna door de wijk om met eigen ogen op te nemen wat er allemaal
al is gebouwd en waar nog knelpunten liggen.
Eindelijk
Het zal niet vaak gebeuren dat het zo lang duurt eer een kunstwerk wordt
geplaatst. Landschapskunstenaar Hanshan Roebers kreeg de opdracht negen
jaar geleden en slaakte die maandag wellicht een zucht van verlichting
toen het Waterrad met een gezamenlijke druk op de knop, door de kunstenaar
met de wethouders Van Ootmerssen en De Kok, in beweging werd gezet. "Dit
is een goed kunstwerk, maar wel een waar ik het langst aan heb gewerkt."
Aan het oorspronkelijke ontwerp van negen jaar geleden is nauwelijks iets
veranderd. Het immense bouwwerk maakt deel uit van de vernuftige waterloop
in de polder, waar nog zeker vijfhonderd huizen worden gebouwd. In het
kunstwerk, dat staat aan de rand van zowel het woongebied als een landschap
vol met riet en water; is een uitleg opgehangen.
Robuust
"Het was een moeilijke klus", vertelde de monumentaal kunstenaar.
Het kunstwerk dat is geïnspireerd door water en wind, is gemaakt
van eikenhout en heeft een rqbuuste uitstraling. Samen met het onderzoek
en de expertise van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, is een bijzonder
soepel draaiend rad ontworpen dat immers al moet kunnen draaien met een
zeer klein verval van het water dat op natuurlijke wijze is gezuiverd.
Roebers: "Ze hebben het op school op schaal nagebouwd en daarmee
uitvoerig berekend en geëxperimenteerd en in overleg met het waterschap
tot uitvoering gebracht."
Sponsoring
Oegstgeest hoeft niet alleen de bouw van dit monumentale kunstwerk te
bekostigen. Ook het Cultuurfonds Bouwfonds draagt hieraan bij. En dat
is opmerkelijk, want het Bouwfonds heeft geen enkele bemoeienis met Poelgeest.
Ook met de eis dat vanaf 2000 het kunstwerk binnen twee jaar tot stand
zou moeten komen, is soepel omgegaan. "Het is een buitengewoon leuk
project", beweerde Fons van Meijgaarden, de directeur van het Cultuurfonds.
En dat is wat de leden van de kunstcommissie negen jaar geleden ook vonden:
Reiny Vogel, Maarten
Wurfbain en Albert Labordus.
Tekst en foto: Wil
van Elk
|
WOENSDAG
12 juli 2006
Dit kunstwerk verrijkt de wijk
Witte Weekblad
Terug
naar persoverzicht |
Het
Watterrad in Poelgeest onthuld
Dit kunstwerk verrijkt de wijk
Oegstgeest
- Poelgeest is een kunstwerk rijker. Een kunstwerk dat past bij
de wijk en waar je tijdens een avondwandelingetje waarschijnlijk als vanzelf
naartoe getrokken wordt. Maandag 3 juli, aan het eind van de middag 'onthulden'
wethouder De Kok, wethouder Van Oortmerssen en kunstenaar Hanshan Roebers
Het Waterrad. „De ultieme verbeelding van de watercyclus van Poelgeest,"
volgens de kunstenaar.
door Willemien Timmers
„Kunst inspireert je tot goede gedachten," sprak Betty van Oortmerssen,
„en water zorgt in hete of verhitte tijden voor verkoeling." Kunstenaar
Hanshan Roebers vertelde over de negen jaar die er tussen plan en realisatie
hadden gezeten. „Met ambtenaren dingen doen, is lastig, maar potverdikkeme,
we hebben het gedaan!" In de jaren naar de realisatie van het Waterrad
toe is er serieus gedacht om het project af te blazen vanwege de tekorten
van Poelgeest. „Maar ik ben blij dat het kunstwerk er nu is," zei
Arjan de Kok tijdens de opening in de stralende zon, „kunst prikkelt en
laatje nadenken. Kunst is nodig, juist hier in Poelgeest. Op het Waterrad
kunnen alle Poelgeestenaren gezamenlijk trots zijn." Wethouder Van
Oortmerssen van Kunst en Cultuur sprak van verrijking van de buurt.
Het Waterrad is ontworpen door Hanshan Roebers, en is gemaakt van
Frans eikenhout. Het hout is (volgens oud-wethouder De Ruijter) op een
mooie manier op 'dosse' gezaagd (evenwijdig met de as van de stam, maar
niet erdoor) en is volgens de kunstenaar van een prachtige noestvrije
kwaliteit.
Wethouder Van Oortmerssen (Kunst en Cultuur): „De komst van dit kunstwerk
heeft de wijk verrijkt." (foto's Willlemien Timmers)
Op
de helft
Het rad wordt onthuld op het moment dat de wijk Poelgeest voor meer dan
de helft af is. „Er zijn nog een paar bouwprojecten te gaan maar het is
een goed moment om dit
kunstwerk te onthullen. Straks als alles af is, de planten gegroeid zijn
en er bootjes varen, zal het tot volle wasdom komen," aldus De Kok.
In een wijk als Poelgeest moest geen gewoon kunstwerk komen maar één
die past binnen de milieuvriendelijke ideologie van de wijk. Poelgeest
heeft een gesloten watersysteem, en een gescheiden rioleringssysteem.
Het gebiedseigen water wordt opgeslagen en gezuiverd, het hemelwater wordt
via natuurlijke wateropvang en sloten onder de Holle Mare door richting
Klaas Hennepoelpolder gepompt. Via een gemaal wordt het water naar de
Veerpolder gepompt, waar het door het riet op een natuurlijke manier gezuiverd
wordt. Het schone water stroomt daarna door het Waterrad de wijk weer
in.
Draaien
Om de kringloop van het water n Poelgeest te visualiseren heeft
Roebers het acht meter hoge Waterrad ontworpen. Hierbij heeft hij zich
laten inspireren door de elementen water en wind. Als het water uit de
Veerpolder de schoepen van het rad raakt, begint het te draaien. De hoeveelheid
water bepaalt de snelheid waarmee het rad draait. De gemeente Oegstgeest
is blij met het mooie kunstwerk, dat uiteindelijk zo'n 300.000 euro heeft
gekost. Het grootste gedeelte daarvan heeft de gemeente zelf betaald,
maar ook het Bouwfonds en de provincie hebben bijgedragen. Het Waterrad
is ontworpen door Hanshan Roebers, en is gemaakt van Frans eikenhout.
Het hout is (volgens oudwethouder De Ruijter op een mooie manier op 'dosse'
gezaagd (evenwijdig met de as van de stam, maar niet erdoor) en is volgens
de kunstenaar van een prachtige noestvrije kwaliteit. Kunstenaar Roebers
genoot zichtbaar van het resultaat. „Vooral de bouwers hebben erg goed
werk geleverd!"
Een plaquette met informatie die bij het rad te zien en lt lezen is
|
WOENSDAG
7 augustus
Verkeer Poelgeest neemt definitieve route in gebruik
Witte Weekblad
Terug
naar persoverzicht |
Verkeer dat de wijk in wil, zal nu via de Hugo de Vrieslaan en de
Anne Weber van Bosselaan gaan rijden.(foto's Willemien Timmers)
De ingang van de wijk Poelgeest.
Tijdelijke
weg nu gesloten
Verkeer Poelgeest neemt definitieve route in gebruik
Oegstgeest - Eergisteren heeft het verkeer in Poelgeest kunnen kennismaken
met de definitieve ontsluitingsroute van de wijk. Sinds maandag is de
tijdelijke weg door het toekomstige wijkpark gesloten voor woon- en bestemmingsverkeer.
Door deze maatregel wordt het bouwverkeer, dat op weg is naar de noordkant
van de wijk waar nog druk gebouwd wordt aan onder andere de Rietkraag,
beter gescheiden van het woonverkeer. Verkeer dat de wijk in wil, zal
nu via de Hugo de Vrieslaan en de Anne Weber van Bosselaan gaan rijden.
Als straks de tunnel in gebruik genomen zal worden, zal ook het 'Leidse
verkeer' door deze straten gaan rijden. De asfaltweg die nu door het wijkpark
ligt, kan voor veel bewoners niet snel genoeg plaatsmaken voor het park.
Toch zal dit waarschijnlijk 'pas over een paar jaar het sluitstuk van
de wijk worden. De nieuwe route zal voorlopig via bebording worden aangegeven.
|
WOENSDAG
7 augustus
2006
Spoorzone Poelgeest
natuurlijk ingericht
Witte Weekblad
Terug
naar persoverzicht |
In de aangelegde drasbermen (oevers min of meer op gelijke hoogte met
de waterlijn) kan zich een soortenrijke moerasvegetatie ontwikkelen. Dit
zal zorgen voor een verrijking en toename van de diversiteit van de flora
en fauna. Het moeten plekken worden waar veel (bijzondere) planten zich
thuis gaan voelen. Drasbermen hebben een gemiddelde diepte van 0tot 20
cm.
(foto Willemien Timmers)
Nu loopt men nog 'te kijk' maar als ook de bomen geplant zijn en het riet
gaat groeien is het een prima route voor een avondwandeling.
Spoorzone Poelgeest natuurlijk ingericht
Oegstgeest - Ondanks de tekorten doet de gemeente Oegstgeest zijn best
om van Poelgeest een mooie woonwijk te maken. Na de onthulling van het
kunstwerk, het Waterrad, is hard gewerkt aan de inrichting van de strook
grond langs de spoorlijn Leiden-Amsterdam.
door Willemien Timmers
Het gebied waar Poelgeest gebouwd is, was vroeger onderdeel van het uitgestrekte
Zuid
Hollandse veenweidegebied. Met wat hulp moet deze strook dat nu ook weer
worden. „Het landschapsbeeld is rietland, haar functie is water filteren
en
vasthouden. Op de voet van de oude dijkjes staan essen die de stadse verschijnselen
rondom uitfïlteren," vertelt het bureau DS landschapsarchitecten
op haar website over deze natuurstrook. Er moet dus een stukje platteland
terugkomen in de wijk. In plaats van rechttoe rechtaan paden aan te leggen
wordt er ruigheid gebracht. Polderbomen en struiken moeten het geheel
afmaken. „Ik heb het liefst dat de kinderen in dat gebied gaan hutten
bouwen," zou de landschapsarchitect op een bijeenkomst gezegd hebben,
„ik hoop dat dat
mag." De nieuw ingerichte zone heeft natuurvriendelijke oevers gekregen.
De flauw hellende en geleidelijk aflopende oevers (die onder water doorlopen)
hebben een talud van 1:3 of meer en zijn vanuit ecologisch oogpunt zeer
waardevol. Daar waar ruimte beschikbaar was, hebben ook drasbermen een
plek gekregen. Dit zijn bloemrijke oeverbegroeiingen van natte, matig
voedselrijke milieus. Dergelijke oevers hebben een speciale betekenis
voor bloemzoekende insecten en dagvlinders. Drasbermen zijn ongeveer twee
meter breed en kennen laagten op of net onder de waterlijn.
|
DONDERDAG
28 september 2006
Poelgeest schrikt
wakker van lawaai
Terug
naar persoverzicht |
Oegstgeest
- Nieuwbouwwijk Poelgeest in Oegstgeest heeft last van lawaai. Er moet
een onderzoek komen naar de opeengestapelde effecten van treinen, vliegtuigen,
auto's en matig geïsoleerde woningen. Dat zegt de wijkvereniging
Poelgeest.
Geluid van de trein
waait sterker de wijk in nu Leiden aan de kant van de Merenwijk een geluidsscherm
heeft neergezet dat over 350 meter een halve meter hoger is dan het geluidsscherm
aan de kant van Oegstgeest. Daardoor kaatst het geluid terug naar Poelgeest,
meent de wijkvereniging. Bovendien is het scherm aan de kant van Poelgeest
te kort. Het geluid van de trein dringt vooral aan de zuidkant, ter hoogte
van tennispark Unicum, de wijk binnen.
|
DONDERDAG
28 september 2006
’Tunnel tussen Merenwijk en Poelgeest van de baan’
Terug naar persoverzicht
|
De tunnel tussen
de Leidse Merenwijk en de Oegstgeestse nieuwbouwwijk Poelgeest wordt afgeblazen.
Dat is een afspraak
in een nog niet openbare deal tussen de beide gemeenten, zeggen bronnen
in Oegstgeest. De gemeenten willen het bericht niet bevestigen. De presentatie
van de bestuursovereenkomst werd dinsdag op het laatste moment afgeblazen.
Het was Leiden die annuleerde.
Het Leidse college
heeft nog ’nadere vragen’ waarop ze het antwoord willen, zegt een woordvoerder.
Inhoudelijk zijn Leiden en Oegstgeest het wel eens. De buurgemeenten willen
met de overeenkomst een aantal ’grenskwesties’ tegelijk uit de wereld
helpen. Behalve de zaak van de omstreden tunnel is ook de Haarlemmertrekvaart
nog onderwerp van twist. Welke problemen de overeenkomst precies moet
oplossen, willen de gemeenten niet zeggen.
Oegstgeest ziet de
tunnel tussen de beide wijken al langer niet zitten, maar Leiden was altijd
voor. Oegstgeest is bang voor sluipverkeer door de ooit als autoluw verkochte
wijk Poelgeest. Daarom was de gemeente vast van plan om aan de Oegstgeestse
kant van de tunnel een spitspaal neer te zetten, zodat op drukke uren
alleen alarmdiensten, fietsers en voetgangers heen en weer konden. Vorig
jaar gaf de Oegstgeestse gemeenteraad een petitie aan de Leidse collega’s
om de aanleg van de tunnel stop te zetten.
|
DONDERDAG
28 september 2006
Scepsis over oplossing 'tunnelruzie'
Terug naar persoverzicht |
Aan weerszijden van
de gemeentegrens heerst voorzichtigheid over een mogelijke oplossing voor
het 'tunnelconflict' tussen de Leidse Merenwijk en de Oegstgeestse wijk
Poelgeest. In een bestuursovereenkomst wilden de gemeenten dinsdag spijkers
met koppen slaan over een aantal oude grensconflicten.
Het schrappen van
de tunnel zou een van de doorgehakte knopen zijn, zeggen bronnen. Leiden
zegde de presentatie van het akkoord echter op het laatste moment af omdat
er nog vraagtekens waren over details.
Zou de omstreden tunnel
echt van de tekentafels verdwijnen, dan is dat 'goed nieuws', zegt Guido
Terpstra van de ChristenUnie in Leiden. Zijn partij was met de SP de enige
tegenstander van de aanleg. ,,Maar een besluit is pas een besluit als
het is besloten.''
Ralph van den Hoek
van de Oegstgeestse VVD hoopt ook dat de tunnel er niet komt. ,,Het scheelt
Oegstgeest flink wat geld, maar Leiden levert het ook nogal wat op. Ik
ben erg benieuwd wat de gemeenten afgesproken hebben over deze en andere
kwesties.''
|
WOENSDAG
18 oktober 2006
Brug in plaats
van tunnel
Terug
naar persoverzicht |
Gemeenten
leggen ruzie bij
DOOR BINNERT GLASTRA
LEIDEN/OEGSTGEEST - De nieuwe Oegstgeeste wijk Poelgeest
krijgt geen tunnel richting de Leidse Merenwijk, maar een brug richting
Oegstgeesterweg. Dat zijn Leiden en Oegstgeest gisteren overeengekomen.
Hiermee leggen de twee gemeenten een al jaren durende ruzie bij en besparen
1,7 miljoen euro.
Leiden en Oegstgeest ruziën al jaren over de al sinds 1995 geplande
tunnel tussen de twee gemeenten. Leiden wilde de verbinding tussen Merenwijk
en Poelgeest graag, maar Oegstgeest werd steeds banger voor sluipverkeer.
Nadat een arbitragecommissie bepaalde dat Oegstgeest moest meewerken,
besloot die gemeente dan een spitspaal te plaatsen waarmee de tunnel voor
Leiden weer minder nuttig zou worden.
Net nu Leiden zou gaan beginnen met de bouw, schrapt de gemeente de tunnel.
Het nieuwe Leidse college vindt het een fikse ruzie allemaal niet waard.
„We hebben er nog eens naar gekeken en de tunnel zou mooi zijn, maar niet
strikt noodzakelijk", zegt de Leidse verkeerswethouder John Steegh.
„We zetten nu een streep onder het verleden", vult zijn collega Mare
Witteman (ruimtelijke ordening) aan. „Dit is de basis voor meer samenwerking.
We hebben elkaar nu en in de toekomst nodig voor hogere doelen, zoals
de Rijn Gouwe Lijn west." Jan Nieuwenhuis, voorzitter van de wijkvereniging
Poelgeest, is verheugd over de gemaakte afspraken. „Het bestuur ziet nu
met nog meer vertrouwen de verdere realisatie van onze prachtige wijk
tegemoet."
De brug die de tunnel als ont-sluitingsweg van Poelgeest vervangt, komt
in het verlengde van de Hugo de Vrieslaan te liggen en sluit aan de andere
kant van de Haarlemmertrekvaart aan op de Oegstgeesterweg. De brug kost
naar verwachting 3,5 miljoen euro, de tunnel stond in de boeken voor 5,2
miljoen. Het resterende bedrag wordt verdeeld. Leiden houdt circa een
half miljoen over om anders uit te geven, Oegstgeest kan het verwachte
tekort van de bouw van Poelgeest met een miljoen terugbrengen tot 15,2
miljoen. De provincie, die ook zou meebetalen aan de tunnel, bespaart
ook een paar ton.
De overeenkomst is nog niet officieel, de gemeenteraden van Leiden en
Oegstgeest moeten zich er nog over uitspreken. Vervolgens treden alle
normale procedures in werking, zodat het nog jaren kan duren voordat de
bouw van de nieuwe brug daadwerkelijk kan beginnen.
Behalve de tunnelruzie hebben de twee buurgemeenten ook het conflict opgelost
over drie bestaande bruggen (Vissersbrug, Poelgeesterbrug en Kwaakbrug).
Leiden heeft het deel van de Haarlemmertrekvaart over Oegstgeests grondgebied
verkocht aan ondernemer Menno Smitsloo, en sindsdien twistten de drie
partijen over de vraag wie opdraait voor de onderhoudskosten aan bruggen
en walkanten. Dat wordt Oegstgeest.
|
WOENSDAG
18 oktober 2006
In autoluw
Poelgeest rijden ze als gekken
Terug
naar persoverzicht |
DOOR
JEROEN BORDEWIJK
OEGSTGEEST - Dat er geen tunnel mocht komen, daar was
Poelgeest het over eens. Maar over tal van andere verkeerskwesties zitten
de bewoners nog lang niet op één lijn, zo bleek gisteravond
tijdens een discussiebijeenkomst in de raadzaal. Wel zorgde het schrappen
van de gehate tunnel naar de Leidse Merenwijk, die de milieuwijk Poelgeest
door al het sluipverkeer resoluut van het predicaat autoluw' zou afhelpen,
voor een opperbeste stemming.
De vraag is echter hoe autoluw de wijk, waar je nergens harder mag dan
dertig kilometer, nu is. „Op de Hugo de Vrieslaan rijden ze als gekken",
riep een mevrouw. „Ze halen zelfs in over de stoep." Iemand anders
meende dat het snelle rijgedrag komt door de vele drempels in de rest
van de wijk, die niet bij iedereen populair zijn. „Op de Hugo de Vrieslaan
mogen ze eindelijk." Toch zijn het juist de drempels die Poelgeest
autoluw houden. Er is dan ook bijna niemand die de drempels, waarvan er
alleen al op de Jac. P. Thijsselaan meer dan vijftig staan, weg wil hebben.
Dat was tenminste de uitkomst van een van de stemmingen, waarbij aanwezigen
groene en rode kaartjes omhoog mochten houden.
Zonder tunnel is er nagenoeg uitsluitend bestemmingsverkeer in Poelgeest.
Bewoners hebben daarom hooguit last van elkaar, zou je zeggen. De discussie
ging gisteravond veel over hun eigen
mentaliteit. „Poelgeestenaren moeten vaker de auto laten staan",
was een stelling die meer dan tachtig procent van de aanwezigen onderschreef.
Om dat te toetsen, stelde onafhankelijk discussieleider Frank Ratelband
een andere vraag: wie is er vanavond met de fiets gekomen? Maar inderdaad,
er stonden veel fietsen buiten.
Binnenkort valt de beslissing over de zogeheten Holle Mare'route, een
extra verbinding die het verkeer in Poelgeest gelijkmatiger verdeelt en
volgens voorstanders de wijk veiliger en 'beter befietsbaar' maakt. Maar
ook gisteravond wezen tegenstanders op de nadelige effecten voor het groen.
Projectleider Nico Dost en verkeersdeskundige van de gemeente Oegstgeest
Floor Vergunst, meenden bovendien dat de Holle Mare route minder effectief
is, nu er in plaats van de tunnel een brug komt als extra ontsluiting
van de wijk, tussen de Hugo de Vrieslaan en de Lange Voort. Zo'n zeventig
procent van de bewoners wil de route uiteindelijk wel, zo bleek uit alweer
een stemming.
Voor wethouder De Kok (CDA), die aan het begin van de avond applaus oogstte
door over de afgeblazen tunnelplannen te vertellen, is de nieuwe route
nog geen uitgemaakte zaak. „En ik merk dat de verkeersveiligheid op de
Hugo de Vrieslaan een probleem is, vatte hij de avond samen. Er komt nog
een officiële inspraakavond over het verkeer in Poelgeest.
|
DONDERDAG
19 oktober 2006
Tunnel van
de baan
Oegstgeester
Courant
Terug
naar persoverzicht |
Geld
vrij voor brug over Haarlemmertrekvaart
Er komt geen tunnel tussen de wijken Poelgeest en de Merenwijk. Na een
aantal grimmige jaren van getouwtrek tussen de gemeenten Oegstgeest en
Leiden is nu, mede door de komst van een nieuw Leids college, de vrede
getekend. Van het geld dat vrijkomt nu de tunnel afgeblazen is, wordt
er als tweede ontsluiting van de wijk Poelgeest een brug over de Haarlemmertrekvaart
gebouwd.
Gisterenmiddag hebben de colleges van de beide gemeente in een goed gesprek
'een streep onder het verleden gezet'. "We moeten anders met elkaar
omgaan", zei wethouder de Kok na het tekenen van de bestuursovereenkomst.
"Na een tijd van tunnelvisie wordt het nu tijd voor bruggen bouwen".
Zijn Leidse collega Witteman benadrukte dat beide colleges nu vooral wilden
doen 'wat goed is voor de bewoners'. Dat zijn voorganger een hele andere
visie over de tunnel had leek te verdwijnen naar een ver en grijs verleden,
ook al leek slechts een aantal maanden geleden de komst van de tunnel
een voldongen feit. Wethouder Steegh (Leiden) legde uit dat er nogmaals
goed bekeken was 'hoe hard de tunnel nodig was'. "De conclusie was
dat het wel mooi zou zijn als hij er was, maar niet strikt noodzakelijk.
We vonden het niet reëel om ons gelijk te halen". Wat de colleges
betreft is er niet alleen een overeenkomst ondertekend, maar is er ook
een tijdperk van samenwerking aangebroken.
Brug
Door het niet bouwen van de tunnel (een besparing van zeker 5,3 miljoen
euro) komen er voor beide gemeenten gelden vrij die besteed gaan worden
aan de bouw van een nieuwe brug over de Haarlemmertrekvaart. De brug zal
voor een betere ontsluiting van Poelgeest en het Trekvaart-plein zorgen.
De uitgang van de wijk komt in het verlengde van de Hugo de Vrieslaan
en aansluitend op de Oegstgeesterweg. De brug wordt met alle bijbehorende
werken (twee kleine bruggen over slootjes, opritten, wegaansluitingen,
rotonde op de Oegstgeesterweg e.d.) aangelegd door de gemeente Leiden.
De brug is geschikt voor autoverkeer, openbaar vervoer, fietsers en wandelaars.
Ook oude afspraken met betrekking tot de Haarlemmertrekvaart zijn komen
te vervallen. Nieuwe afspraken leggen vast dat de bruggen in de Haarlemmertrekvaart(weg)
(de Vissersbrug, Poelgeesterbrug en Kwaakbrug) opgeknapt zullen gaan worden.
Het onderhoud van de bruggen zal voortaan de verantwoordelijkheid van
Oegstgeest zijn. Om de overeenkomst compleet te maken hebben Leiden en
Oegstgeest ook afgesproken om te onderzoeken of de Broekwegtunnel (sociaal)
nog veiliger gemaakt kan worden.
|
Nu
kan ik hier een sjagerijnig commentaar op geven. Doe ik niet. Echt, ik
vind het een volwassen besluit om nu, als buurgemeentes, samen te werken.
En de problemen die nu weer ontstaan komen we ook wel weer te boven. Want
hoe leuk vinden de bewoners van de zuidkant van de Hugo de Vrieslaan het,
als het daar opeens niet doodlopend maar doorgaand wordt? En de bewoners
van de woonboten. Of de Kwaakbuurt.
Ach, de planschade kan ook wel uit de besparing.
Maar geen tunnel,
dan zeker geen winkels. Nu is dit een jonge wijk met jonge mensen, jonge
benen of één of meer auto's. Dus boodschappen doen is geen
probleem. Maar wat als je 75 bent? Er zijn nu erg weinig (geen) voorzieningen.
En die bus is ook al niks.
Maar ik zou niet sjagerijnig doen... Wat heeft die tunnel, die niet komt,
nu al gekost? Was dat van mijn belastinggeld, of het Uwe? De ruzieënde
en vertrokken bestuurderen zouden op hun WW-suppletie gekort moeten worden
totdat het bedrag vereffend is.
Vrolijke dingen dan. Neem het verkeerscirculatieplan. Gebaseerd op een
tunnel. Wat kostte dat oude plan eigenlijk? En het nieuwe, want nu is
er geen reden meer voor een lange tour door de wijk. Sterker nog, nu er
alleen bestemmingsverkeer komt, moet je het verkeer spreiden, zeggen de
deskundigen. Maar kan dat nog? En wat kost dat dan?
Nogmaals, Leiden, Oegstgeest, gefeliciteerd met het besluit samen te werken.
Die ruzie was eigenlijk erg kinderachtig nietwaar? Maar wat heeft dat
stoere gedrag van de vroede vaderen een hoop geld, energie en ergenis
gekost.
Van harte hoor, ik
ben er blij om. Maar mijn blijdschap wordt echt nog steeds overschaduwd
door de wetenschap dat er tonnen aan gemeenschapsgeld is verspild. |