De wijk Poelgeest is regelmatig in het nieuws.
Hier een bloemlezing van artikelen uit het Leidsch Dagblad (tenzij anders
vermeld). |
donderdag
26 oktober 2006
Geen Tunnel tussen Poelgeest en Merenwijk
Uit: Witte
Weekblad
Terug
naar persoverzicht |
Oegstgeest
en Leiden bestuurlijk op één lijn
Geen Tunnel tussen Poelgeest en Merenwijk
Oegstgeest
- De eerder geplande tunnel die tussen Poelgeest en de Merenwijk
zou worden gebouwd komt er niet. Ontsluiting van de wijken zal worden
verbeterd door een brug over de Haarlemmer Trekvaart.
De
colleges van burgemeesters en wethouders van de gemeenten Leiden en
Oegstgeest ondertekenden op dinsdag 17 oktober een bestuursovereenkomst.
De afgelopen weken is hard gewerkt aan afspraken tussen beide gemeenten.
Oude afspraken met betrekking tot de tunnel en de Haarlemmer Trekvaart
komen te vervallen. Ook zijn afspraken gemaakt over het onderhoud van
de Haarlemmer Trekvaart en de drie daaraan gelegen bruggen. Nieuwe afspraken
zijn financieel vertaald en vastgelegd in de bestuursovereenkomst. Door
het niet bouwen van de tunnel komen er voor beide gemeenten gelden vrij
die worden besteed aan de bouw van een nieuwe brug over de Haarlemmer
Trekvaart.
Oegstgeest en Leiden hebben afgesproken dat de tunnel onder het spoor
bij de Clusiuslaan richting de Merenwijk in Leiden komt te vervallen.
In plaats daarvan wordt een brug gebouwd ter ontsluiting van Poelgeest
en het Trekvaartplein. De ontsluiting komt in het verlengde van de Hugo
de Vrieslaan en aansluitend op de Oegstgeesterweg. De brug wordt met
alle bijbehorende werken (twee kleine bruggen over slootjes, opritten,
wegaansluitingen, rotonde op de Oegstgeesterweg e.d.) gebouwd c.q. aangelegd
door de gemeente Leiden. De brug is geschikt voor autoverkeer, openbaar
vervoer, fietsers en wandelaars.
Vanaf
links: Wethouders van gemeente Oegstgeest, Eric Mackay (WD) en Arjan
de Kok (CDA), wethouders van gemeente Leiden, Mare Witteman (PvdA) en
John Steegh (SP), en burgemeester Henri Lenferink van Leiden en burgemeester
Els Timmers van Oegstgeest. (foto gemeente Oegstgeest)
De plek waar de tunnel had moeten komen, (archieffoto Willemien
Timmers)
Ook worden de bruggen in de Haarlemmer Trekvaart(weg), de Vissersbrug,
Poelgeester-brug en Kwaakbrug opgeknapt. De Kwaakbrug wordt ingericht
als brug, geschikt voor fiets-, voetgangers en incidenteel autoverkeer.
Aan de provincie Zuid-Holland wordt verzocht om de Wegenlegger (register
waarin alle openbare paden staan vermeld en waarin o.a. het onderhoud
is geregeld) aan te passen zodat het onderhoud van de bruggen niet langer
ligt bij de gemeente Leiden maar voortaan bij Oegstgeest.
Besloten is om ook aandacht te besteden aan de Broekwegtunnel. Hoewel
deze tunnel al veiliger is gemaakt, onder andere door het aanbrengen
van lichtarmaturen, gaan Leiden en Oegstgeest gezamenlijk een onderzoek
doen naar mogelijke verbetering van de sociale veiligheid. Zonodig worden
nog passende maatregelen getroffen.
Wijkvereniging Poelgeest
Jan Nieuwenhuis, voorzitter van de wijkvereniging Poelgeest reageert
positief op de gemaakte afspraken: „Het besluit om de tunnel niet aan
te leggen, wordt door het bestuur van de wijkvereniging Poelgeest bijzonder
positief ontvangen. De afgelopen jaren is door de wijk zeer intensief
en op vele manieren ingezet op het stoppen van deze uiterst ongewenste
ontwikkeling. Het bestuur feliciteert de beide colleges van burgemeester
en wethouders met deze belangrijke stap. Deze getuigt van de positieve
wending die de bestuurlijke samenwerking tussen Oegstgeest en Leiden
na de afgelopen verkiezingen heeft genomen. In het bijzonder dankt het
bestuur de projectwethouder Arjan de Kok en zijn mensen voor hun initiatief
en de effectieve aanpak die tot dit prachtige resultaat hebben geleid.
Het bestuur ziet nu met nog meer vertrouwen de verdere realisatie van
onze prachtige wijk tegemoet."
Bestuurlijk zitten beide gemeenten op één lijn. De overeenkomst
is veel omvattend, één zaak staat echter voorop; beide
gemeenten worden er beter van. Alle afspraken leiden niet tot meer kosten
maar voorzien wel in een betere ontsluiting voor beide gemeenten.
Beide verantwoordelijk wethouders van gemeente Oegstgeest, Eric Mackay
en Arjan de Kok, zijn zeer tevreden. Arjan de Kok reageert namens beide:
„Natuurlijk ben ik bijzonder blij met dit resultaat. Een lang gekoesterde
wens van de gehele gemeenteraad en heel veel inwoners van Poelgeest
gaat in vervulling. Ook het conflict met Leiden over de Haarlemmer Trekvaart
is achter de rug. Dit is een mooi moment. Maar het geeft aan dat bestuurlijke
verhoudingen in de toekomst beter zullen zijn. En dat is goed voor onze
inwoners." Ook de beide verantwoordelijk wethouders van de gemeente
Leiden, Mare Witteman en John Steegh, zijn blij met dit akkoord. Wethouder
Mare Witteman van Leiden reageert namens beide: „Ook wij zijn blij dat
we met deze overeenkomst goede afspraken hebben kunnen maken. Het is
goed dat er nu duidelijkheid is over het onderhoud van de Haarlemmer
Trekvaart en de daaraan gelegen brug gen. We hebben in een goede sfeer
overleg gevoerd met Oegstgeest en zijn mede daardoor tot een mooi akkoord
gekomen. Dit is vast het begin van een intensievere bestuurlijke samenwerking
tussen Leiden en Oegstgeest." De onderdelen uit het Convenant uit
1995 en het Bindend advies van de arbitragecommissie Poelgeest uit 2004
die betrekking hebben op de bouw van de tunnel en de inrichting van
de Haarlemmer-weg en de Kwaakbrug en overige genoemde wegen buiten het
plangebied Poelgeest worden met deze bestuursovereenkomst onverbindend
verklaard. De provincie Zuid-Holland heeft aangegeven dat zij zich in
de bestuursovereenkomst kan vinden.
|
donderdag
23 november 2006
Snelle verbinding tussen Leiden en Oegstgeest
Uit: Witte
Weekblad
Terug
naar persoverzicht |
Tevredenheid in raadscommissie over overeenkomst buurgemeenten
Oegstgeest - De commissie Burger hield 13 november een extra vergadering
over de bestuursovereenkomst Leiden-Oegstgeest. Wethouder Arjan de Kok
(CDA) was erg blij met de afspraken met Leiden: „We zijn tot een goed
compromis gekomen." De in de overeenkomst vastgelegde afspraken betreffen
in hoofdzaak de ontsluiting van de wijk Poelgeest en het Trek-vaartplein
en het achterstallig onderhoud van de Haarlemmertrekvaartweg.
door Diana Badoux
De gemeente Leiden neemt het achterstallig onderhoud voor haar rekening
van de Haarlemmertrekvaart(weg). Oegstgeest zorgt voor het onderhoud van
de weg en de bruggen en ontvangt hiervoor 1.250.000 euro van de gemeente
Leiden. De tunnel onder het spoor tussen Poelgeest en de Merenwijk komt
er niet. Wat er wel komt, is een brug van 11,5 meter breed, om Poelgeest
en het Trekvaartplein te onsluiten voor alle verkeer. De ontsluiting komt
te liggen in het verlengde van de Hugo de Vlieslaan, aansluitend op de
Oegstgeesterweg. De kosten van deze brug en bijbehorende werken, twee
kleine bruggen, opritten, wegaansluitingen e.d., worden verdeeld in de
verhouding tweederde gedeelte Oegstgeest en eenderde gedeelte Leiden.
Volgens wethouder Mackay (WD) komt Oegstgeest 'er financieel goed uit':
„Leiden betaalt aan Oegstgeest 1.250.000 euro voor onderhoud aan weg en
bruggen en Oegstgeest betaalt aan Leiden 1.100.000 euro voor de nieuwe
brug."
Waar
gaan de woonwagens van het Trekvaartplein naar toe? (foto Diana Badoux)
Mevrouw Van Dijk (LO) vond de hoerastem-ming over één miljoen
euro die Oegstgeest overhoudt in de wijk Poelgeest heel leuk maar waarschuwde
dat 'we niet ineens allerlei dingen moeten gaan doen, want er bestond
juist een groot tekort', was haar mening. Ook een goede verkeersafwikkeling
bij de aanleg van de brug, vond Van Dijk belangrijk. Op beide punten werd
zij gerustgesteld door het college. „We houden de hand op de knip,"
sprak wethouder De Kok. En er is al contact met Connexxion om er voor
te zorgen dat er een snelle verbinding kan komen tussen Poelgeest en het
station Leiden.
Woonwagens
De gemeente Leiden buigt zich al jaren over de herinrichting van het Trekvaartplein.
Het woonwagencentrum vormde voorheen een onderdeel van het ontwikkelingsplan
voor Poelgeest. Nu is met Leiden afgesproken dat Leiden zelf hiervoor
zorgdraagt. Er is wel in de grondexploitatiebegroting van Poelgeest een
financiële bijdrage gereserveerd. Poelgeest heeft ook belang bij
een goede herinrichting van het Trekvaartplein. De aansluiting van dit
gebied bij de wijk Poelgeest is belangrijk. Evenals de verkeersontsluitingen
dat zijn. Er dient een locatie te worden gezocht voor maximaal tien woonwagens
in Oegstgeest. Oegstgeest en Leiden maken nadere afspraken over de toewijzing
van deze standplaatsen. Wethouder De Kok zei het een goed plan te vinden
om woonwagens als sociale woningbouw te behandelen en in handen te geven
van een woningstichting die de huur kan innen.
|
maandag
4 december 2006
Provincie hecht meer aan goede verhoudingen dan aan tunnel |
Provincie
hecht meer aan goede verhoudingen dan aan tunnel
leiden/oegstgeest
-
Leiden en Oegstgeest hoeven niet bang te zijn dat de provincie Zuid-Holland
de tunnel tussen de Merenwijk en Poelgeest er toch doordrukt. Integendeel,
via een woodvoerder laat de provincie weten 'zeer tevreden' te zijn met
de overeenkomst tussen de twee gemeenten, die onlangs afspraken de omstreden
tunnel te schrappen en in plaats daarvan een brug aan te leggen aan de
andere kant van de wijk Poelgeest.
Het Leidse CDA-raadslid Abraham Flippo vreesde voor een
financiële strop als de provincie het tunnelplan toch wil uitvoeren,
maar die vrees is ongegrond. De provincie vindt het nieuwe besluit dubbele
winst, omdat de brug iets goedkoper is dan de tunnel, waaraan de provincie
voor twintig procent zou meebetalen, en omdat de verhouding tussen de
twee gemeenten veel beter is geworden, wat toekomstig overleg over grote
projecten makkelijker maakt.
Over de tunnel is jarenlang gesteggeld, Leiden wilde 'm
wel, Oegstgeest niet. Uiteindelijk kwam er een bindend advies: de tunnel
moest er komen.
Nu er geen tunnel komt van ruim vijf miljoen, maar een
nieuwe brug van vier miljoen, voelt een deel van de bewoners van Poelgeest
zich bekocht. Zij vrezen extra (sluip)verkeer als gevolg van de brug,
die niet in het bestemmingsplan is opgenomen. Ook vinden zij die niet
nodig, want 300 meter verder ligt een andere, naar de Lange Voort.
De bewoners zijn van plan verder te procederen en schadeclaims
in te dienen. CDA-raadslid Flippo ziet nog meer beren op de weg, die zullen
leiden tot hogere kosten. Bovendien is hij het oneens met de verkoop van
de Haarlemmertrekvaart, eerst aan projectontwikkelaar Smitsloo voor 1
euro en toen aan de gemeente Oegstgeest voor 0 euro.
De Leidse wethouder Marc Witteman wil niet reageren op
de opmerkingen van Flippo.
|
donderdag
7 december 2006
Heemlandterras tóch zeven hoog
Uit: OC
Terug
naar persoverzicht |
'Niet
van harte, maar wel akkoord'
Heemlandterras tóch zeven hoog
De omwonenden van de nieuw te bouwen complexen laten
het niet zitten bij de uitspraak van de raad om vrijstelling te verlenen
aan bouwer Jos Jansen. Zij willen dat de gemeente de indruk die zij in
de beginjaren gewekt heeft, ook waarmaakt. Lagere gebouwen dus. (Foto:
Willemien Timmers)
Met maar vier stemmen tegen is afgelopen
maandag in de raadsvergadering groen licht gegeven voor de bouw van Heemlandterras
10-14, zeven verdiepingen hoog. Het college had in haar voorstel aangegeven
een vrijstellingsprocedure te willen beginnen ten gunste van bouwer Jos
Jansen, om, na het doorlopen hiervan uiteindelijk de bouwvergunning te
kunnen verlenen.
Door Willemien Timmers
•De kwestie houdt de gemeenteraad al een aantal jaren bezig. Tegen de
bouw van de flats bestaat bij omwonenden flink veel weerstand, omdat de
gebouwen aanzienlijk hoger en breder zijn dan in een eerste ontwikkelingsplan
destijds geschetst werd. Zij voelen zich door het gemeentebestuur in de
steek gela-
ten. De bouwmaatschappij echter dreigt met flinke schadeclaims, mochten
de appartementencomplexen gaan afwijken van de overeenkomst van juli 2002.
"We moeten het financiële belang van de gemeente afwegen tegen
het belang van de omwonenden", zei fractievoorzitter Smallenbroek
in de vergadering," en dan kiezen wij toch voor het algemene, financiële
belang". Progressief Oegstgeest stemde ook in met het voorstel. Wel
wilden zij dat er iets gedaan gaat worden .aan het afbakeningshek rondom
het complex, dat het nieuwe uitzicht van de buurt wordt. Leefbaar Oegstgeest
stemde verdeeld, en kende als enige tegenstemmers onder haar fractieleden.
De gemeente is er voor haar inwoners. Er mag niet de suggestie gewekt
worden dat de relatie met de projectontwikkelaar belangrijker is, aldus
een duidelijke Alexandra van Leeuwen. "Het is kiezen tussen de
gewekte verwachtingen en de schadeclaims", zei Huizing van de WD,
die met zijn fractie vóór stemde, en voegde er als stemverklaring
aan toe dat Oegstgeest een extra financiële tegenvaller moeilijk
kan dragen.
Alcatraz
Wethouder De Kok haalde een nieuwe troef uit de kast in het geheel van
de belangenafwegingen. Volgens hem zouden de flats van zeven hoog ook
zorgen voor een 'hogere ruimtelijke kwaliteit'. "Zeven lagen is dus
mooier dan zes". Dat argument had de tribune nog niet gehoord.
De wethouder beloofde te gaan praten met Jos Jansen over het Alcatraz-effect
van de omheining. "Ik zal overleggen over het hek, maar hoop niet
in eerste instantie op een positief effect." Overigens vergat voorzitter
Klaver na de stemming af te hameren. Of dat nog consequenties heeft...?
|
donderdag
28 december 2006
Konvooirijden in de ochtend
Uit: Witte
Weekblad
Terug
naar persoverzicht |
Tweede
ontsluiting Poelgeest stof tot discussie
Konvooirijden
in de ochtend
Oegstgeest - De tweede
ontsluiting van de wijk Poelgeest zal gaan verlopen via een brug over
de Haarlemmertrekvaart. Deze brug komt aan het doodlopende gedeelte van
de Hugo de Vrieslaan te liggen. Een aantal mensen dat daar woont, is tegen
de komst van de brug omdat deze voor sluipverkeer zou zorgen in de wijk.
Dat er sluipverkeer zou komen, is een onjuiste veronderstelling volgens
Petra Aanhaanen, Martha Oosenbrug en Inge de Vrind, allen bewoners van
de wijk Poelgeest.
door Diana Badoux
Volgens Petra Aanhaanen
moet de brug er juist snel komen. Aanhaanen woont in de Hugo de Vrieslaan
ter hoogte van de ingang van de Cornelis Steenishof en als er nu ergens
sprake is van sluipverkeer is het daar wel: „Steeds meer automobilisten
zoeken een slui-proute via de Cornelis Steenishof naar de Kwaakbrug om
de Hugo de Vrieslaan te omzeilen." Over de verkeerssituatie op de
Hugo de Vrieslaan vertelt Aanhaanen: „Het is konvooirijden. Zeker tijdens
de ochtendspits. Omdat het file-rijden is, kan ik moeilijk vanuit mijn
parkeerplek uitvoegen en dat kost veel tijd."
Kwartier
Vooral bewoners uit Poel-geest-Noord doen er lang over om de wijk uit
te komen. Zij moeten via een weg vol obstakels en verkeersdrempels via
de Hugo de Vrieslaan de wijk uit. Martha Oosenbrug die in de Simon van
Oostromhof woont, zegt: „Het kost je 's morgens zeker een kwartier om
de wijk uit te komen. Alle verkeer moet via de Hugo de Vrieslaan de wijk
uit. Deze route is totaal ongeschikt voor duizenden auto's per dag."
Inge de Vrind, woonachtig aan de Hugo de Vrieslaan,
Op
de Hugo de Vrieslaan is het tijdens de ochtendspits heel druk. „Omdat
het filerijden is, kan ik moeilijk vanuit mijn parkeerplek uitvoegen en
dat kost veel tijd." aldus bewoonster Petra Aanhaanen. (foto's Ton
Koevoet)
Petra
Aanhaanen: ,, Steeds meer automobilisten zoeken een sluiproute via de
Cornelis van Steenishof naar de Kwaakbrug om de Hugo de Vrieslaan te omzeilen.
"
verbaast
zich erover dat er inwoners zijn die problemen hebben met de komst van
een tweede brug. „Er is onlangs een enquête gehouden door de wijkvereniging
over de verkeerssituatie in de wijk. Volgens de uitslag van deze enquête
is er grote behoefte aan een tweede brug." De bewoners die in het
doodlopende gedeelte van de Hugo de Vrieslaan wonen, zitten niet te wachten
op een toename van het verkeer voor hun deur. Dat begrijpt Aanhaanen ook
wel: „Maar een tweede ontsluiting is echt geen luxe," volgens haar.
Natuurlijk verwacht ik tijdens de spitsuren sluipverkeer door de komst
van de brug maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. De
brug zal minder sluipverkeer door de Cornelis Steenishof aantrekken."
Het liefst ziet zij dan ook dat de uitgang bij de Cornelis Steenishof
wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
De Vrind vindt het opmerkelijk dat de gemeente er voor heeft gekozen van
de Hugo de Vrieslaan een 30-km weg te maken. Het is een brede weg met
stenen en een 'punaise' die bovendien nog niet eens overeind staat. Deze
situatie nodigt uit tot hard rijden. De stenen bestrating, die bij een
30 km-weg hoort, zorgt tevens voor veel geluidsoverlast vinden Aanhaanen
en De Vrind: „Er wordt hier helaas vaak 50 gereden en je kan je afvragen
of een asfaltweg, behorend bij
een 50 km-weg, niet beter zou voldoen. Uiteraard wel met de juiste verkeersremmende
maatregelen."
Nieuw
Aan nieuwe ideeën over de infrastructuur van de wijk Poelgeest hebben
de dames Aanhaanen, De Vrind en Oosenbrug geen gebrek. Zij doen de gemeente
dan ook een voorstel :„Een brug over de Haarlemmertrekvaart, de weg tussen
de Cornelis Steenishof en de Kwaakweg (richting Kwaakbrug) afsluiten voor
gemotoriseerd verkeer en een Holle Mare route." Volgens hen zouden
deze maatregelen de infrastructuur en de veiligheid van de wijk zeker
ten goede komen.
|