De wijk Poelgeest is regelmatig in het nieuws.
Hier een bloemlezing van artikelen uit het Leidsch Dagblad (tenzij anders vermeld).

donderdag 26 oktober 2006
Geen Tunnel tussen Poelgeest en Merenwijk

Uit: Witte Weekblad

Terug naar persoverzicht

Oegstgeest en Leiden bestuurlijk op één lijn
Geen Tunnel tussen Poelgeest en Merenwijk

Oegstgeest - De eerder geplande tunnel die tussen Poelgeest en de Merenwijk zou worden gebouwd komt er niet. Ontsluiting van de wijken zal worden verbeterd door een brug over de Haarlemmer Trekvaart.

De colleges van burgemeesters en wethouders van de gemeenten Leiden en Oegstgeest ondertekenden op dinsdag 17 oktober een bestuursovereenkomst. De afgelopen weken is hard gewerkt aan afspraken tussen beide gemeenten. Oude afspraken met betrekking tot de tunnel en de Haarlemmer Trekvaart komen te vervallen. Ook zijn afspraken gemaakt over het onderhoud van de Haarlemmer Trekvaart en de drie daaraan gelegen bruggen. Nieuwe afspraken zijn financieel vertaald en vastgelegd in de bestuursovereenkomst. Door het niet bouwen van de tunnel komen er voor beide gemeenten gelden vrij die worden besteed aan de bouw van een nieuwe brug over de Haarlemmer Trekvaart.
Oegstgeest en Leiden hebben afgesproken dat de tunnel onder het spoor bij de Clusiuslaan richting de Merenwijk in Leiden komt te vervallen. In plaats daarvan wordt een brug gebouwd ter ontsluiting van Poelgeest en het Trekvaartplein. De ontsluiting komt in het verlengde van de Hugo de Vrieslaan en aansluitend op de Oegstgeesterweg. De brug wordt met alle bijbehorende werken (twee kleine bruggen over slootjes, opritten, wegaansluitingen, rotonde op de Oegstgeesterweg e.d.) gebouwd c.q. aangelegd door de gemeente Leiden. De brug is geschikt voor autoverkeer, openbaar vervoer, fietsers en wandelaars.


Vanaf links: Wethouders van gemeente Oegstgeest, Eric Mackay (WD) en Arjan de Kok (CDA), wethouders van gemeente Leiden, Mare Witteman (PvdA) en John Steegh (SP), en burgemeester Henri Lenferink van Leiden en burgemeester Els Timmers van Oegstgeest. (foto gemeente Oegstgeest)


De plek waar de tunnel had moeten komen, (archieffoto Willemien Timmers)


Ook worden de bruggen in de Haarlemmer Trekvaart(weg), de Vissersbrug, Poelgeester-brug en Kwaakbrug opgeknapt. De Kwaakbrug wordt ingericht als brug, geschikt voor fiets-, voetgangers en incidenteel autoverkeer. Aan de provincie Zuid-Holland wordt verzocht om de Wegenlegger (register waarin alle openbare paden staan vermeld en waarin o.a. het onderhoud is geregeld) aan te passen zodat het onderhoud van de bruggen niet langer ligt bij de gemeente Leiden maar voortaan bij Oegstgeest.
Besloten is om ook aandacht te besteden aan de Broekwegtunnel. Hoewel deze tunnel al veiliger is gemaakt, onder andere door het aanbrengen van lichtarmaturen, gaan Leiden en Oegstgeest gezamenlijk een onderzoek doen naar mogelijke verbetering van de sociale veiligheid. Zonodig worden nog passende maatregelen getroffen.

Wijkvereniging Poelgeest

Jan Nieuwenhuis, voorzitter van de wijkvereniging Poelgeest reageert positief op de gemaakte afspraken: „Het besluit om de tunnel niet aan te leggen, wordt door het bestuur van de wijkvereniging Poelgeest bijzonder positief ontvangen. De afgelopen jaren is door de wijk zeer intensief en op vele manieren ingezet op het stoppen van deze uiterst ongewenste ontwikkeling. Het bestuur feliciteert de beide colleges van burgemeester en wethouders met deze belangrijke stap. Deze getuigt van de positieve wending die de bestuurlijke samenwerking tussen Oegstgeest en Leiden na de afgelopen verkiezingen heeft genomen. In het bijzonder dankt het bestuur de projectwethouder Arjan de Kok en zijn mensen voor hun initiatief en de effectieve aanpak die tot dit prachtige resultaat hebben geleid. Het bestuur ziet nu met nog meer vertrouwen de verdere realisatie van onze prachtige wijk tegemoet."
Bestuurlijk zitten beide gemeenten op één lijn. De overeenkomst is veel omvattend, één zaak staat echter voorop; beide gemeenten worden er beter van. Alle afspraken leiden niet tot meer kosten maar voorzien wel in een betere ontsluiting voor beide gemeenten.
Beide verantwoordelijk wethouders van gemeente Oegstgeest, Eric Mackay en Arjan de Kok, zijn zeer tevreden. Arjan de Kok reageert namens beide: „Natuurlijk ben ik bijzonder blij met dit resultaat. Een lang gekoesterde wens van de gehele gemeenteraad en heel veel inwoners van Poelgeest gaat in vervulling. Ook het conflict met Leiden over de Haarlemmer Trekvaart is achter de rug. Dit is een mooi moment. Maar het geeft aan dat bestuurlijke verhoudingen in de toekomst beter zullen zijn. En dat is goed voor onze inwoners." Ook de beide verantwoordelijk wethouders van de gemeente Leiden, Mare Witteman en John Steegh, zijn blij met dit akkoord. Wethouder Mare Witteman van Leiden reageert namens beide: „Ook wij zijn blij dat we met deze overeenkomst goede afspraken hebben kunnen maken. Het is goed dat er nu duidelijkheid is over het onderhoud van de Haarlemmer Trekvaart en de daaraan gelegen brug gen. We hebben in een goede sfeer overleg gevoerd met Oegstgeest en zijn mede daardoor tot een mooi akkoord gekomen. Dit is vast het begin van een intensievere bestuurlijke samenwerking tussen Leiden en Oegstgeest." De onderdelen uit het Convenant uit 1995 en het Bindend advies van de arbitragecommissie Poelgeest uit 2004 die betrekking hebben op de bouw van de tunnel en de inrichting van de Haarlemmer-weg en de Kwaakbrug en overige genoemde wegen buiten het plangebied Poelgeest worden met deze bestuursovereenkomst onverbindend verklaard. De provincie Zuid-Holland heeft aangegeven dat zij zich in de bestuursovereenkomst kan vinden.


donderdag 23 november 2006
Snelle verbinding tussen Leiden en Oegstgeest

Uit: Witte Weekblad

Terug naar persoverzicht

Tevredenheid in raadscommissie over overeenkomst buurgemeenten

Oegstgeest - De commissie Burger hield 13 november een extra vergadering over de bestuursovereenkomst Leiden-Oegstgeest. Wethouder Arjan de Kok (CDA) was erg blij met de afspraken met Leiden: „We zijn tot een goed compromis gekomen." De in de overeenkomst vastgelegde afspraken betreffen in hoofdzaak de ontsluiting van de wijk Poelgeest en het Trek-vaartplein en het achterstallig onderhoud van de Haarlemmertrekvaartweg.
door Diana Badoux


De gemeente Leiden neemt het achterstallig onderhoud voor haar rekening van de Haarlemmertrekvaart(weg). Oegstgeest zorgt voor het onderhoud van de weg en de bruggen en ontvangt hiervoor 1.250.000 euro van de gemeente Leiden. De tunnel onder het spoor tussen Poelgeest en de Merenwijk komt er niet. Wat er wel komt, is een brug van 11,5 meter breed, om Poelgeest en het Trekvaartplein te onsluiten voor alle verkeer. De ontsluiting komt te liggen in het verlengde van de Hugo de Vlieslaan, aansluitend op de Oegstgeesterweg. De kosten van deze brug en bijbehorende werken, twee kleine bruggen, opritten, wegaansluitingen e.d., worden verdeeld in de verhouding tweederde gedeelte Oegstgeest en eenderde gedeelte Leiden. Volgens wethouder Mackay (WD) komt Oegstgeest 'er financieel goed uit': „Leiden betaalt aan Oegstgeest 1.250.000 euro voor onderhoud aan weg en bruggen en Oegstgeest betaalt aan Leiden 1.100.000 euro voor de nieuwe brug."

Waar gaan de woonwagens van het Trekvaartplein naar toe? (foto Diana Badoux)


Mevrouw Van Dijk (LO) vond de hoerastem-ming over één miljoen euro die Oegstgeest overhoudt in de wijk Poelgeest heel leuk maar waarschuwde dat 'we niet ineens allerlei dingen moeten gaan doen, want er bestond juist een groot tekort', was haar mening. Ook een goede verkeersafwikkeling bij de aanleg van de brug, vond Van Dijk belangrijk. Op beide punten werd zij gerustgesteld door het college. „We houden de hand op de knip," sprak wethouder De Kok. En er is al contact met Connexxion om er voor te zorgen dat er een snelle verbinding kan komen tussen Poelgeest en het station Leiden.

Woonwagens

De gemeente Leiden buigt zich al jaren over de herinrichting van het Trekvaartplein. Het woonwagencentrum vormde voorheen een onderdeel van het ontwikkelingsplan
voor Poelgeest. Nu is met Leiden afgesproken dat Leiden zelf hiervoor zorgdraagt. Er is wel in de grondexploitatiebegroting van Poelgeest een financiële bijdrage gereserveerd. Poelgeest heeft ook belang bij een goede herinrichting van het Trekvaartplein. De aansluiting van dit gebied bij de wijk Poelgeest is belangrijk. Evenals de verkeersontsluitingen dat zijn. Er dient een locatie te worden gezocht voor maximaal tien woonwagens in Oegstgeest. Oegstgeest en Leiden maken nadere afspraken over de toewijzing van deze standplaatsen. Wethouder De Kok zei het een goed plan te vinden om woonwagens als sociale woningbouw te behandelen en in handen te geven van een woningstichting die de huur kan innen.


maandag 4 december 2006
Provincie hecht meer aan goede verhoudingen dan aan tunnel

Provincie hecht meer aan goede verhoudingen dan aan tunnel

leiden/oegstgeest -
Leiden en Oegstgeest hoeven niet bang te zijn dat de provincie Zuid-Holland de tunnel tussen de Merenwijk en Poelgeest er toch doordrukt. Integendeel, via een woodvoerder laat de provincie weten 'zeer tevreden' te zijn met de overeenkomst tussen de twee gemeenten, die onlangs afspraken de omstreden tunnel te schrappen en in plaats daarvan een brug aan te leggen aan de andere kant van de wijk Poelgeest.

Het Leidse CDA-raadslid Abraham Flippo vreesde voor een financiële strop als de provincie het tunnelplan toch wil uitvoeren, maar die vrees is ongegrond. De provincie vindt het nieuwe besluit dubbele winst, omdat de brug iets goedkoper is dan de tunnel, waaraan de provincie voor twintig procent zou meebetalen, en omdat de verhouding tussen de twee gemeenten veel beter is geworden, wat toekomstig overleg over grote projecten makkelijker maakt.

Over de tunnel is jarenlang gesteggeld, Leiden wilde 'm wel, Oegstgeest niet. Uiteindelijk kwam er een bindend advies: de tunnel moest er komen.

Nu er geen tunnel komt van ruim vijf miljoen, maar een nieuwe brug van vier miljoen, voelt een deel van de bewoners van Poelgeest zich bekocht. Zij vrezen extra (sluip)verkeer als gevolg van de brug, die niet in het bestemmingsplan is opgenomen. Ook vinden zij die niet nodig, want 300 meter verder ligt een andere, naar de Lange Voort.

De bewoners zijn van plan verder te procederen en schadeclaims in te dienen. CDA-raadslid Flippo ziet nog meer beren op de weg, die zullen leiden tot hogere kosten. Bovendien is hij het oneens met de verkoop van de Haarlemmertrekvaart, eerst aan projectontwikkelaar Smitsloo voor 1 euro en toen aan de gemeente Oegstgeest voor 0 euro.

De Leidse wethouder Marc Witteman wil niet reageren op de opmerkingen van Flippo.


donderdag 7 december 2006
Heemlandterras tóch zeven hoog

Uit: OC

Terug naar persoverzicht

'Niet van harte, maar wel akkoord'
Heemlandterras tóch zeven hoog


De omwonenden van de nieuw te bouwen complexen laten het niet zitten bij de uitspraak van de raad om vrijstelling te verlenen aan bouwer Jos Jansen. Zij willen dat de gemeente de indruk die zij in de beginjaren gewekt heeft, ook waarmaakt. Lagere gebouwen dus. (Foto: Willemien Timmers)

Met maar vier stemmen tegen is afgelopen maandag in de raadsvergadering groen licht gegeven voor de bouw van Heemlandterras 10-14, zeven verdiepingen hoog. Het college had in haar voorstel aangegeven een vrijstellingsprocedure te willen beginnen ten gunste van bouwer Jos Jansen, om, na het doorlopen hiervan uiteindelijk de bouwvergunning te kunnen verlenen.
Door Willemien Timmers
•De kwestie houdt de gemeenteraad al een aantal jaren bezig. Tegen de bouw van de flats bestaat bij omwonenden flink veel weerstand, omdat de gebouwen aanzienlijk hoger en breder zijn dan in een eerste ontwikkelingsplan destijds geschetst werd. Zij voelen zich door het gemeentebestuur in de steek gela-
ten. De bouwmaatschappij echter dreigt met flinke schadeclaims, mochten de appartementencomplexen gaan afwijken van de overeenkomst van juli 2002. "We moeten het financiële belang van de gemeente afwegen tegen het belang van de omwonenden", zei fractievoorzitter Smallenbroek in de vergadering," en dan kiezen wij toch voor het algemene, financiële belang". Progressief Oegstgeest stemde ook in met het voorstel. Wel wilden zij dat er iets gedaan gaat worden .aan het afbakeningshek rondom het complex, dat het nieuwe uitzicht van de buurt wordt. Leefbaar Oegstgeest stemde verdeeld, en kende als enige tegenstemmers onder haar fractieleden. De gemeente is er voor haar inwoners. Er mag niet de suggestie gewekt worden dat de relatie met de projectontwikkelaar belangrijker is, aldus een duidelijke Alexandra van Leeuwen. "Het is kiezen tussen de
gewekte verwachtingen en de schadeclaims", zei Huizing van de WD, die met zijn fractie vóór stemde, en voegde er als stemverklaring aan toe dat Oegstgeest een extra financiële tegenvaller moeilijk kan dragen.
Alcatraz
Wethouder De Kok haalde een nieuwe troef uit de kast in het geheel van de belangenafwegingen. Volgens hem zouden de flats van zeven hoog ook zorgen voor een 'hogere ruimtelijke kwaliteit'. "Zeven lagen is dus mooier dan zes". Dat argument had de tribune nog niet gehoord.
De wethouder beloofde te gaan praten met Jos Jansen over het Alcatraz-effect van de omheining. "Ik zal overleggen over het hek, maar hoop niet in eerste instantie op een positief effect." Overigens vergat voorzitter Klaver na de stemming af te hameren. Of dat nog consequenties heeft...?


donderdag 28 december 2006
Konvooirijden in de ochtend

Uit: Witte Weekblad

Terug naar persoverzicht

Tweede ontsluiting Poelgeest stof tot discussie

Konvooirijden in de ochtend

Oegstgeest - De tweede ontsluiting van de wijk Poelgeest zal gaan verlopen via een brug over de Haarlemmertrekvaart. Deze brug komt aan het doodlopende gedeelte van de Hugo de Vrieslaan te liggen. Een aantal mensen dat daar woont, is tegen de komst van de brug omdat deze voor sluipverkeer zou zorgen in de wijk. Dat er sluipverkeer zou komen, is een onjuiste veronderstelling volgens Petra Aanhaanen, Martha Oosenbrug en Inge de Vrind, allen bewoners van de wijk Poelgeest.

door Diana Badoux

Volgens Petra Aanhaanen moet de brug er juist snel komen. Aanhaanen woont in de Hugo de Vrieslaan ter hoogte van de ingang van de Cornelis Steenishof en als er nu ergens sprake is van sluipverkeer is het daar wel: „Steeds meer automobilisten zoeken een slui-proute via de Cornelis Steenishof naar de Kwaakbrug om de Hugo de Vrieslaan te omzeilen." Over de verkeerssituatie op de Hugo de Vrieslaan vertelt Aanhaanen: „Het is konvooirijden. Zeker tijdens de ochtendspits. Omdat het file-rijden is, kan ik moeilijk vanuit mijn parkeerplek uitvoegen en dat kost veel tijd."

Kwartier
Vooral bewoners uit Poel-geest-Noord doen er lang over om de wijk uit te komen. Zij moeten via een weg vol obstakels en verkeersdrempels via de Hugo de Vrieslaan de wijk uit. Martha Oosenbrug die in de Simon van Oostromhof woont, zegt: „Het kost je 's morgens zeker een kwartier om de wijk uit te komen. Alle verkeer moet via de Hugo de Vrieslaan de wijk uit. Deze route is totaal ongeschikt voor duizenden auto's per dag." Inge de Vrind, woonachtig aan de Hugo de Vrieslaan,

Op de Hugo de Vrieslaan is het tijdens de ochtendspits heel druk. „Omdat het filerijden is, kan ik moeilijk vanuit mijn parkeerplek uitvoegen en dat kost veel tijd." aldus bewoonster Petra Aanhaanen. (foto's Ton Koevoet)

Petra Aanhaanen: ,, Steeds meer automobilisten zoeken een sluiproute via de Cornelis van Steenishof naar de Kwaakbrug om de Hugo de Vrieslaan te omzeilen. "

verbaast zich erover dat er inwoners zijn die problemen hebben met de komst van een tweede brug. „Er is onlangs een enquête gehouden door de wijkvereniging over de verkeerssituatie in de wijk. Volgens de uitslag van deze enquête is er grote behoefte aan een tweede brug." De bewoners die in het doodlopende gedeelte van de Hugo de Vrieslaan wonen, zitten niet te wachten op een toename van het verkeer voor hun deur. Dat begrijpt Aanhaanen ook wel: „Maar een tweede ontsluiting is echt geen luxe," volgens haar. Natuurlijk verwacht ik tijdens de spitsuren sluipverkeer door de komst van de brug maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. De
brug zal minder sluipverkeer door de Cornelis Steenishof aantrekken." Het liefst ziet zij dan ook dat de uitgang bij de Cornelis Steenishof wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
De Vrind vindt het opmerkelijk dat de gemeente er voor heeft gekozen van de Hugo de Vrieslaan een 30-km weg te maken. Het is een brede weg met stenen en een 'punaise' die bovendien nog niet eens overeind staat. Deze situatie nodigt uit tot hard rijden. De stenen bestrating, die bij een 30 km-weg hoort, zorgt tevens voor veel geluidsoverlast vinden Aanhaanen en De Vrind: „Er wordt hier helaas vaak 50 gereden en je kan je afvragen of een asfaltweg, behorend bij
een 50 km-weg, niet beter zou voldoen. Uiteraard wel met de juiste verkeersremmende maatregelen."

Nieuw
Aan nieuwe ideeën over de infrastructuur van de wijk Poelgeest hebben de dames Aanhaanen, De Vrind en Oosenbrug geen gebrek. Zij doen de gemeente dan ook een voorstel :„Een brug over de Haarlemmertrekvaart, de weg tussen de Cornelis Steenishof en de Kwaakweg (richting Kwaakbrug) afsluiten voor gemotoriseerd verkeer en een Holle Mare route." Volgens hen zouden deze maatregelen de infrastructuur en de veiligheid van de wijk zeker ten goede komen.